Hoppa till huvudinnehåll

Dörrknackning och Facebook två verktyg i valkampanjen

Sebastian Weckman kandiderar för SFP i riksdagsvalet.
Sebastian Weckman kandiderar för SFP i riksdagsvalet. Sebastian Weckman kandiderar för SFP i riksdagsvalet. Bild: Yle valkandidat

Årets riksdagsval går kanske till historien som det val då de sociala medierna definitivt slog igenom.

Till och med kandidater som aldrig tidigare gått in på sociala medier har sett till att lägga ut en annons på Facebook.

Men också traditionella metoder som tidningsannonser och reklamskyltar vid vägkanten lever kvar.

Anette Karlsson (SDP/FSD) förlitar sig rentav på att gå runt och knacka dörr.

- Det är en viktig del av min kampanj. Jag kanske inte lyckas få alla att rösta på mig, men åtminstone får de chansen att diskutera valfrågor.

SDP:s riksdagsvalsandidat Anette Karlsson.
FSD:s kandidat Anette Karlsson knackar gärna dörr. SDP:s riksdagsvalsandidat Anette Karlsson. anette karlsson

Kim Sahlberg öppnar dörren för Karlsson och ser lite överraskad ut då han får syn på henne och den tre man starka stödgruppen.

- Hej, har du redan röstat? inleder Karlsson diskussionen.

Sahlberg säger sig inte ha något emot att få besök av det här slaget.

- Jag pratar gärna med folk.

Han tycker ändå att internet är effektivast när det gäller information om valet, och det håller Karlsson med om.

- Mest blir jag kontaktad via Facebook. Facebook är också det billigaste sättet att få synlighet för sitt budskap. Jag har satsat bara cirka 300 euro på Facebookreklam, och varje annons har setts av 10 000 personer.

"Stämmer inte att unga inte längre är på Facebook"

Kandidaten Sebastian Weckman (SFP) har annonserat endast i sociala medier.

Facebook-reklam för riksdagsvalskandidaten Sebastian Weckman.
Facebook-reklam är dagens melodi. Facebook-reklam för riksdagsvalskandidaten Sebastian Weckman. facebook-reklam

- Jag har inte haft en enda egen tidningsannons. Det har jag helt enkelt inte råd med.

Som grafiker har Weckman inte haft något problem att utforma sina annonser själv, och han har också skaffat sig en egen hemsida.

- Jag är helt nöjd med den synlighet jag har fått. Det får inte bli för mycket av det goda heller, man får inte bombardera folk med FB-reklam.

Weckman tror att Facebook är det effektivaste sociala mediet för valreklam.

- Det stämmer inte att ungdomarna inte längre skulle vara på Facebook. Visst har de andra medier också, men som ett enkelt sätt att hålla kontakt är FB starkt.

Läs också

Val

Nyligen publicerat - Val