Hoppa till huvudinnehåll

Borgåelever motionerar under raster och lektioner

Barn som leker.
(arkivbild) Barn som leker. Bild: Annika Rauhala samhörighet

Borgå vill aktivera barn och ungdomar att röra på sig under skoldagen. Förra sommaren fick staden 30 000 euro av Regionförvaltningsverket för att förverkliga projektet.

Utvecklingsprojektet började i höstas. Tio grundskolor deltar: Lyceiparkens skola, Strömborgska skolan, Vårberga skola, Epoon koulu, Hamarin koulu, Hinthaaran koulu, Huhtisen koulu, Ilolan koulu, Keskuskoulu och Kevätkummun koulu.

– Projektet har två syften: att aktivera barn och ungdomar att röra på sig varje skoldag och att uppmuntra dem att idrotta också på fritiden, säger specialplanerare Tiina Välikangas vid stadens utbildningstjänster.

– De kan motionera både på rasterna och under lektionerna.

Forskning visar att motion och idrott har en positiv inverkan på barnens skolframgång, kognitiva funktioner, inlärning och hälsa. Också den nya läroplanen som träder i kraft i augusti nästa år betonar motion och pauser från pulpeterna.

Mer resurser för idrottsredskap

Skolorna som deltar i Borgås projekt får stöd av stadens välfärdskoordinator Laura Sormunen. Hon har hjälpt dem med egna projektplaner.

– Vi har ordnat utbildning och handledning för lärare och elever om motion under skoldagen. Skolorna har också fått mer resurser för att skaffa idrottsredskap, säger Sormunen.

Starten i skolorna har varit fartfylld. Eleverna har fått vara med i planeringen och fungerar som rastledare i sina skolor. Dessutom använder lärarna metoder som hjälper eleverna med koncentrationen under lektionerna.

Verksamhetskulturen i skolorna har ändrats som en följd.

Gladare och piggare elever

Eleverna i Hamarin koulu hör till dem som ivrigt slängt sig in i projektet.

– Vi har satsat på en mer aktiv vardag och den positiva energin i skolan har ökat, säger rektor Marko Gustafsson.

– Eleverna har deltagit i rastverksamhet, vi har haft motionsstunder under lektionerna och temadagar kring motion och har bytt ut elevernas bänkar mot gymnastikbollar.

Gustafsson tillägger att barnens arbetsro under lektionerna inte störs av det här. Snarare får lärarna undervisa allt gladare och piggare elever.

– Vi är vana vid att man sitter stilla på sin plats i skolan. Därför kan det kännas svårt att närma sig saken på ett annat sätt till en början. Men jag vill uppmana andra skolor att utmana gamla traditioner.

Läs också