Hoppa till huvudinnehåll

"Flygplan kan hackas via wlan"

Airbus nya A350 kommer in för landning
Airbus nya A350 kommer in för landning. Airbus nya A350 kommer in för landning Bild: Yle/Alexander Granholm airbus a350 xwb

Många flygbolag erbjuder nuförtiden sina passagerare trådlös internetuppkoppling under flygturen. Men den amerikanska transportsäkerhetsmyndigheten TSA varnar nu för att de här nätverken kan göra det möjligt att ta kontroll över vissa nya flygplan.

Den amerikanska varningen gäller särskilt de allra nyaste passagerarplanen Boeing 787 och Airbus 350. Nordiska flygbolag har några sådana här Boeingplan i sin flotta och Finnair tar i bruk flera nya Airbusplan i höst.

trafi
Luftfartschef Pekka Henttu. trafi pekka henttu
Det finländska trafiksäkerhetsverket Trafis luftfartschef Pekka Henttu medger att det finns en risk för att moderna flygplan kan hackas eftersom deras elektroniska system är så kraftigt integrerade.

- Det finns en viss risk, åtminstone i teorin. Men också en teoretisk risk måste tas i beaktande, säger han.

Risken ska granskas

Flygplanstillverkarna försäkrar att planen inte kan hackas via det trådlösa nätverket eftersom det finns en så kallad brandmur mellan uppkopplingen i kabinen och flygplanets styrsystem. Men myndigheterna köper inte det här rakt av, utan säger att saken måste utredas närmare.

- Om man verkligen vill bryta sig igenom brandmuren så tror jag nog att det är möjligt, kommenterar Henttu.

airbus 350
En Airbusanställd visar upp det nya flygplanet Airbus A350 XWB i Tyskland tidigare den här månaden. airbus 350 Bild: EPA/CHRISTIAN CHARISIUS airbus 350
I USA ber säkerhetsmyndigheten TSA var och en att hålla utkik efter passagerare som försöker ta kontroll över flygplan genom planens trådlösa nätuppkoppling, eller genom att fysiskt koppla upp sig till en nätverksport under sätet.

Någon liknande rekommendation har myndigheter i Europa inte ännu kommit med.

- Europeiska myndigheter diskuterar för tillfället hur de ska förhålla sig till den här risken och om man skulle behöva utföra särskilda direktiv eller begränsningar till resenärerna, berättar Henttu.

Han betonar att problemet inte kan viftas bort alltför lättvindigt.

- Man behöver inte vara oroad. Men det är inte klokt att säga att den här saken saknar betydelse. Om flygplan kan hackas från kabinen eller inte är en viktig fråga och luftfartsindustrin måste vara noggrann också på det här delområdet, säger Henttu.

Den 22 maj träffas europeiska flygsäkerhetsmyndigheter i Bryssel för att diskutera cybersäkerhet inom flygbranschen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes