Hoppa till huvudinnehåll

Lojo ska informera bättre om servicereform

Lojo kommunvapen.
Lojo stad strävar efter öppenhet. Lojo kommunvapen. Bild: YLE / Robin Lindberg Lojo,vapen (heraldik),lojo vapen

En informatör ska nu jobba specifikt med utvecklingen av servicenätet i Lojo. Men kritik av insyn har också att göra med attityden till förändringar, säger arbetsgruppens ordförande.

Lojo har anställt en informatör i gruppen som arbetar med att omstrukturera stadens servicenätverk. Staden har hittills inte haft resurser att informera tillräckligt väl om planerade förändringar.

"Det finns attitydproblem"

Irene Äyräväinen (Saml.) leder arbetsgruppen som planerar reformen. Hon är glad för tilläggsresursen men anser att man redan nu försökt vara så öppen som möjligt.

- Vi kan informera hur mycket som helst men om förändringen uppfattas som negativ är den svår att ta till sig för de som berörs. Men det finns mycket att berätta om och också felaktigheter att korrigera under processens gång.

Äyräväinen ser inte att politiker och tjänstemän skulle vara på olika linje i reformarbetet men infallsvinkeln kan vara olika.

- Tjänstemännen vet vilka behov och utmaningar som finns i vardagen, om det så gäller skolmaterial eller priset på blöjor för äldre. Politiker från olika partier kan däremot ha olika utgångspunkt för sina åsikter.

Inget hastverk

Äyräväinen skriver inte under att planeringen skulle vara förhastad. Snarare tvärtom.

- Vi borde ha sett över servicenätverket redan för 20 år sedan, i samband med kommunfusionen. Då gjorde vi ingenting. Det räcker inte med att spara längre, det hoppas jag att vi kan förmedla till invånarna.

25-åriga Kati Turpeinen utexaminerades som informatör för två år sedan och har anställts av Lojo stad för ett halvår med sysselsättningspengar.

Lojo stadsstyrelse bekantar sig med servicereformen i kväll (27.4). Torsdag 7.5 hålls ett seminarium för allmänheten om reformen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland