Hoppa till huvudinnehåll

Trettio år av reklam i finländsk radio

Stefan Möller, man vid bord
Stefan Möller basar för reklamradions intresseorganisation RadioMedia. Stefan Möller, man vid bord Bild: Stefan Möller stefan möller

Fredagen den 27 april 1985 klockan 12.00 sändes den första jingeln i en reklamfinansierad radiokanal från Nivala i mellersta Finland. I dag sänder ungefär 80 stationer musik varvat med reklamer, Radio Vaasa den enda som också sänder på svenska.

I början av 1980-talet diskuterades det rätt ynkliga utbud som Rundradion erbjöd yngre lyssnare flitigt.

- Det var strötimmar med pop- & rockmusik här och där. Man fick ty sig till kanaler utomlands så det fanns en klar beställning på inhemsk radio för ungdomen, berättar Stefan Möller som jobbat i reklamradiobranschen sedan den såg dagens ljus.

Idag leder Möller RadioMedia, takorganisationen för all finländsk kommersiell radio.

Tidningarna ville mera

Lokala tidningshus runtom i landet såg också möjlighet att bryta ny mark rent journalistiskt medan Mtv mest lockades av businesspotentialen i det hela, summerar Möller. Radio Ykkönen / Radio Ettan var till exempel ett gemensamt projekt mellan bland andra Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet.

Ett samarbete som fungerade fint när allt var nytt och härligt men som föll ihop där vid 10-årsjubiléet ungefär. Orsaken var obetalda upphovsrättsräkningar samt en rätt så såsig ledning:

- En chock för personalen, minns Möller konkursbeskedet vid Radio Ettan. Ägarna, de sju största tidningarna i landet, ville alla olika saker med kanalen. Helsingin Sanomat en sak, Aamulehti en helt annan.

Nytt och amerikanskt

Modellen till finländsk reklamradio togs från USA, med snabbt tempo, ny musik och framförallt konceptet med DJ istället för regelrätt redaktör.

- Rundradion lät rätt stel och manusfixerad men i den nya finländska radion kunde DJ:n gå in i studion och bara snacka fritt mellan låtarna, berättar Möller.

Och det gick hem. Radiolyssnandet överlag ökade vilket i sin tur gynnade Rundradion också.

Radiokris i samband med webben?

Tidningsbranschen har som bekant inte haft nån picnic alls de senaste åren. Får man tro Möller, talesman för de kommersiella radiokanalernas takorganisation RadioMedia, är allt toppen.

- 2014 var det facto alla tiders bästa för reklamradio i Finland sedan starten med en tillväxt på 9,4% i reklamintäkter, säger Stefan Möller.

Radion är snabb och flexibel jämfört med Tv-produktion vilket möjliggör snabba ändringar och justeringar om marknadsläget så kräver.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle