Hoppa till huvudinnehåll

"Kommunerna borde ha anställda som sköter Facebook"

Anthony Hannus
Anthony Hannus. Anthony Hannus Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik anthony hannus

Var aktiv på de sociala medierna. Annars kan du lika gärna låta bli att vara där. Det säger Anthony Hannus, som i sitt examensarbete vid Åbo Akademi gjorde en social mediestrategi för sin hemstad Kristinestad.

I första hand riktar sig hälsningen till kommuner och företag.

- Om man vill satsa så kräver det en hel den tid och resurser. Det är nästan bättre att inte vara på sociala medier än att göra det halvhjärtat, för det ger en dålig bild om man inte satsar fullt ut, säger Hannus.

- Man bör lägga ut material nästan dagligen om man ska synas och höras. Det finns så mycket information överallt i dag som folk blir bombarderade med. Man måste hålla sig framme och synas om man ska vara aktiv.

Interaktivitet är viktigt

Fortfarande är det Facebook som räknas som den främsta kanalen bland de sociala medierna.

För att få ut det mesta av de sociala medierna lönar det sig också för en stad, kommun eller turistorganisation att uppmuntra till interaktivitet på sidorna.

Hannus säger att man både ska lyssna och prata på Facebook.

- Det finns ju mycket värdefull information man kan få den vägen. Det gäller att lyssna. Vad pratar de om, vad kommenterar de, vad får du för feedback? På sociala medier är folk ganska öppna för det mesta och bjuder på sig själva och där finns helt klart mycket information att få ut.

På ett cocktailparty måste du också lyssna

- Twitter räknas som ett cocktailparty. Många gör det felet att man bara skriver och skriver, men på ett cocktailparty handlar det om att lyssna också. Vad säger folk om en och vad pratar dina potentiella kunder om.

Anthony Hannus lämnade förra våren över sitt slutarbete till staden Kristinestad, som faktiskt finns på Facebook med ett flertal sidor.

- Jag ville göra något slutarbete som någon kan ha nytta av och då tänkte jag att jag kan hjälpa min hemstad Kristinestad.

Anthony Hannus undersökte hur Kristinestad kunde använda sociala medier bättre både för turism och få ut information till dem som bor i Kristinestad med omnejd. Han kom fram till att det finns en stor potential som man inte utnyttjar i dag.

Någon bör ha ansvaret

- Efter intervjuer kom jag fram till att de inte har resurser eller kunskaper i vad man skulle behöva satsa i. Jag såg att de försökte, men enligt mig borde någon i en stad ha ansvar för sociala medier. Om de inte har själva har råd att anställa någon så kunde de sköta det med extern hjälp, som blir lite billigare.

Men helt klart anser Hannus att det är värt att satsa på de sociala medierna, speciellt inom turismen.

- I dag måste du finnas på sociala medier. Det är där folk finns och där måste du finnas själv också om du vill nå ut med ditt budskap. Sociala medier handlar om att berätta sin historia, få ut sitt brand.

- Med intressant material kan man berätta vad Kristinestad står för och vad Kristinestad har för historia och locka till sig dem som är intresserade av att ta del av vad Kristinestad har att erbjuda som en gammal trästad och med fin natur.

Vad är cittaslow?

I sitt examensarbete gjorde Hannus undersökningar både med ortsbor och med sådana som inte är från Kristinestad, hur de tycker att Kristinestad syns och vad de skulle vilja få fram via sociala medier.

- Många var av den åsikten att de vill få mera information om vad som händer, säger Hannus.

Han undersökte också om staden har kommit ut med Cittaslow via sociala medier, men där verkar det finnas brister i kommunikationen.

- De jag diskuterade med utanför Kristinestad visste inte egentligen vad cittaslow betydde. Det visar ju på att man kanske inte har nått ut till full potential med det heller, åtminstone inte till dem som använder sociala medier, säger Anthony Hannus.

Slutsatsen är att det finns potential som inte utnyttjas i dag.

- Hoppas man tar det i beaktande, säger Hannus.

Slutarbetet överlämnades till näringslivscentralen i Kristinestad.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten