Hoppa till huvudinnehåll

Är hemvård via webbkamera framtidens melodi?

Hemvårdare i Helsingfors.
Arkivbild. Hemvårdare i Helsingfors. Hemvårdare i Helsingfors. Bild: YLE/Rose-Marie Sundström virtuella samtal

Vi borde använda mera tekniska hjälpmedel i hemvården för att ersätta bristen på arbetskraft och effektivera vården, visar en rapport som statens revisionsverk har låtit göra.

Antalet åldringar blir allt fler i vårt samhälle, samtidigt som det sparas in på anstaltsplatser och vårdpersonal.

Åldringar ska skötas hemma i framtiden. För att resurserna ska räcka till föreslår statens revisionsverk att tekniska hjälpmedel ska effektivera hemvården.

- Alla åldringar ska vårdas i sitt eget hem. Vi anser att det är omöjligt om vi inte använder tekniska hjälpmedel. Det är en ekonomisk fråga men också en arbetskraftsfråga, säger Taina Rintala, resultatgranskare vid statens revisionsverk.

Vilka tekniska lösningar som är de mest kostnadseffektiva är för tidigt att säga, bedömer Rintala. Det finns nämligen en uppsjö av tekniska verktyg som är anpassade för äldreomsorgen. För att hitta de mest effektiva och fungerande hjälpmedlen behövs mera forskning.

- Det finns för mycket olika produkter och lösningar på marknaden. Vi vet inte vilka som är kostnadseffektiva. Vi behöver mera studier om de här hjälpmedlen, säger Rintala.

Vad säger personalen?

Tekniska hjälpmedel framkallar blandade känslor inom hemvården.

Ny teknik innebär att personalen måste tänka om när de behandlar sina patienter.

För de äldre vårdarna kan den nya tekniken kännas jobbig, berättar Eva Pekkanen, vikarierande hemvårdsledare och sjukskötare vid femkantens närserviceområde i Helsingfors.

- För mig personligen känns tekniken lite främmande, det måste jag erkänna, men vissa tekniska lösningar kan hjälpa. När tiden förändras, förändras även hemvården.

Tekniken kan aldrig ersätta en hemvårdares jobb, anser Pekkanen, men den har i vissa fall visat sig underlätta hemvårdarnas arbete.

I höstas togs till exempel ett framgångsrikt datasystem vid namn Pegasos i bruk, som gör att hemvårdarna kan rapportera om dagens klientbesök via mobilen. Det här har gett mera tid över för patienten.

- Vi behöver inte rapportera om patienten vid kontoret som vi har gjort tidigare. Det kan vi göra med mobilen i stället samtidigt som vi är hos klienten, säger Pekkanen.

Hemvård via webbkamera kan vara framtiden

I vissa vårdområden har man redan tagit i bruk så kallad virtuell vård. Det betyder att hemvårdaren är i kontakt med patienten via en webbkamera, för att till exempel påminna klienten om sina mediciner.

- Först kanske det känns lite konstigt att prata med klienten via webbkamera, men de som har haft erfarenhet av webbkameran har tyckt om den. Klienterna gillar att det är någon på andra sidan skärmen, säger Pekkanen.

Vård via webbkamera passar ändå inte alla patienter, eftersom det krävs ett visst tekniskt kunnande för att kunna genomföra de virtuella klientbesöken.

Alla patienter är olika. När ny teknik tas i bruk är det viktigt att noggrant utreda de olika klienternas tillstånd, för att se vem som drar nytta av vilken teknik, påminner Pekkanen.

- Det är en viss grupp som kanske kan använda webbkamera, eftersom det krävs ett visst kunnande. En webbkamera ersätter aldrig en vårdare som går hem till patienten, säger Pekkanen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes