Hoppa till huvudinnehåll

Gospelfamiljen som blev soullegend

The Staple Singers
The Staple Singers, fr.v. Pops, Cleotha, Mavis och Pervis. The Staple Singers Bild: tumblr.com the staple singers

Efter en blygsam start 1948 blev familjebandet The Staple Singers en av 50-talets mest framgångsrika gospelgrupper. På 60-talet drogs de med i den amerikanska medborgarrättskampen, och på 70-talet var de ett av soulens stora namn.

Då den 21-åriga Roebuck 'Pops' Staples 1936 flyttade från Mississippi till Chicago med hustru och två små barn var han redan en erfaren bluesmusiker. Men hans hjärta klappade inte för bluesen utan för gospelmusiken, som var hans stora passion.

Innan 30-talet var slut var Pops far till fyra barn, Cleotha, Pervis, Yvonne och Mavis. Pops ville ge sina barn en god musikalisk uppfostran i kristen anda, och syskonen Staples fick tidigt lära sig sjunga fyrstämmig gospel till pappas gitarrackompanjemang.

1948, då yngsta systern Mavis var åtta år gammal, var familjen mogen att börja sjunga offentligt. Under namnet The Staple Singers började man uppträda med gospelsång i kyrkorna i Chicago.

Mavis var stjärnan

Mavis Staples hade redan som ung flicka en mörk och fyllig altröst, och det var hon som fick leda sången tillsammans med Pops. Äldsta systern Cleotha och brodern Pervis sjöng bakgrundsstämmorna.

Sin första skiva gjorde The Staple Singers 1953 på det lilla Chicagobolaget United Records. Genombrottet kom 1956 med sången Uncloudy Day, som blev en stor framgång och gjorde familjen känd i gospelkretsar i hela USA. Mot slutet av 50-talet hade The Staple Singers förvandlats till en professionell kvartett, som hörde till eliten inom gospelgenren.

Martin Luther King förändrade synen

Ett möte med baptistpastorn och medborgarrättsledaren Martin Luther King i början av 60-talet fick Pops Staples att inse att musiken kunde ställas i samhällets tjänst, inte bara i religionens. Socialt och politiskt medvetna sånger blev nu en viktig del av The Staple Singers repertoar. Samtidigt ökade gruppens berömmelse och skivorna såldes i allt större upplagor. Den stora allmänheten förknippade inte längre The Staple Singers enbart med frikyrklig gospel utan i lika hög grad med folk- och medborgarrättsrörelsen.



Storhetstiden på Stax

Efter många byten av skivbolag kom The Staple Singers 1968 till det legendariska bolaget Stax, ett av soulerans främsta skivmärken. Här gjorde gruppen många av sina finaste skivinspelningar och hade också den största kommersiella framgången. Under första hälften av 70-talet hade The Staple Singers en lång rad hitmelodier som klättrade högt på topplistorna. Till de mest berömda hör sånger som Respect Yourself, I'll Take You There, If You're Ready (Come Go With Me) och Let's Do It Again.

Efterspel

Sin sista stora hit, Let's Do It Again, hade The Staple Singers 1975. Efter det började karriären långsamt dala, och tio år senare gjorde gruppen sin sista gemensamma skiva.

Både Pops och Mavis fortsatte ändå med solokarriärer, som för bägges del resulterade i flera fina skivor. Mavis, som i dag är 75 år gammal, håller fortfarande i gång, och på 2000-talet har hon gjort några av sina bästa soloskivor, inte minst den Grammybelönade You're Not Alone (2010).

För några veckor sedan kom dessutom en överraskning, albumet Don't Lose This med tio hittills outgivna spår med hela familjen Staples, inspelade 1999 för ett skivprojekt som avbröts av Pops Staples död år 2000. Det här materialet är det sista som hela gruppen spelade in tillsammans.

Fokus på The Staple Singers i Radio Vega på onsdag 6 maj kl. 13.03. Du kan också höra programmet på Arenan.


Läs också