Hoppa till huvudinnehåll

Människan som kärleksmarionett

scen ur nationaloperans en midsommarnattsdröm 2015
Samuli Poutanen som Puck omgiven av elever från Operans elevskola. scen ur nationaloperans en midsommarnattsdröm 2015 Bild: Photo © Sakari Viika samuli poutanen omgiven av älvor i jorma elos en midsommarnattsdröm på nationaloperan 2015

Hisnande vackra tablåer i ett myller av scenbyten med karaktärer från många parallella tidsplan… Här koreografen Jorma Elos helaftonsversion av Shakespeares En midsommarnattsdröm på Nationaloperan.

William Shakespeare skrev sin komedi om kärlek, En midsommarnattsdröm, i mitten av 1590-talet, sannolikt till aristokraten Elizabeth Careys bröllop. Shakespeare var då i trettioårsåldern och fick i samma tider sitt definitiva genombrott med Romeo och Julia.

William Shakespeare shakespeare

Mästare på parallella handlingar

Som så ofta är Shakespeare också i En midsommarnattsdröm en mästare på att skildra flera skeenden samtidigt under olika tidsplan och som han sedan elegant knyter samman i slutet.

Sina karaktärer har Shakespeare tagit inspiration till bland annat från engelsk tradition i och med den hornförsedda alfen Puck. Medan alvernas kung Oberon, här tolkad av Sergei Popov, har sin förlaga i den medeltida, franska romansen och alvernas drottning Titania, Tiina Myllymäki, kan härledas till Ovidius Metamorfoser.

en scen ur En midsommarnattsdröm som balett i koreografi av Jorma Elo 2015
Alvernas drottning Titania och alvernas kung Oberon, Tiina Myllymäki och Sergei Popov. en scen ur En midsommarnattsdröm som balett i koreografi av Jorma Elo 2015 Bild: Photo © Sakari Viika alvernas kung

Förutom sagoplanet med händelserna i skogen, som forskningen har sett som sinnebilden för människans undermedvetna där allt är möjligt, har vi den mera realistiska kärlekens miljö. I den står Atens hertig Theseus, dansad av Nicholas Ziegler, i beråd att gifta sig med Amazonernas drottning Hippolyta, alias Daria Makhateli.

pas des deux i en midsommarnattsdröm som balett på Finlands nationalopera 2015
Amazonernas drottning Hippolyta och Atens hertig Theseus. Daria Makhateli och Nicholas Ziegler. pas des deux i en midsommarnattsdröm som balett på Finlands nationalopera 2015 Bild: Photo © Sakari Viika atens hertig i jorma elos koreografi till shakespeares en midsommarnattsdröm 2015

Kärlekstrasslet börjar

Det är också här som fadern Egeus, i Aapo Siikalas gestalt, diktatoriskt utsätter sin dotter Hermia, alias Eun-Ji Ha, för valet att antingen gifta sig med Demetrius, Tuukka Piitulainen, eller gå i kloster. Hon rymmer med sin älskade, Lysander, dansad av Ilja Bolotov. Efter sig får de inte bara Demetrius, utan också Helena, tolkad av Linda Haakana, som i sin tur älskar Demetrius.

scen ur Jorma Elos balett En midsommarnattsdröm.
Eeun-Ji Ha som Hermia, Ilja Bolotov som Lysander, Linda Haakana som Helena och Tuukka Piitulainen som Demetrius. scen ur Jorma Elos balett En midsommarnattsdröm. Bild: Photo © Sakari Viika tuukka piitulainen i jorma elos en midsommarnattsdröm 2015

Det är nu när sagovärlden och den mera realistiska världen går samman som förvecklingarna börjar. Älvkungen Oberon ska hålla hov i skogen utanför Aten. Han sägs vara svartsjuk på sin hustru, Titania, för att hon har en fager page, barn till kungen av Indien. I andra versioner har hon knyckt pagen av Oberon.

Oberon ber Puck plocka en ört som träffats av Cupidos brandpil, så att han kan droppa dess saft på Titanias ögonlock. Den första hon sedan ser blir hon kär i.

en scen ur En midsommarnattsdröm som balett i koreografi av Jorma Elo 2015.
Wilfried Jacobs, Botten med åsnehuvud. Tiina Myllymäki som Titania. en scen ur En midsommarnattsdröm som balett i koreografi av Jorma Elo 2015. Bild: Photo © Sakari Viika wilfried jacobs och tiina myllymäki som botten och titania i jorma elos en midsommarnattsdröm 2015.

Pjäs i pjäsen

För att göra det hela än mer invecklat har Shakespeare också en pjäs i pjäsen. Ett gäng hantverkare skall uppföra en pjäs på ett bröllop. Huvudet på en av dem, Botten, förvandlas plötsligt till ett åsnehuvud. I sann karnevalistisk anda är det honom som Titania får syn på när hon vaknar.

dansare med i Jorma Elos En midsommarnattsdröm 2015
Jouko Valkama, Alfio Drago, Asla Jääskeläinen, Linas Kavaliauskas och Teemu Tainio som hantverkarna i Jorma Elos En midsommarnattsdröm 2015. dansare med i Jorma Elos En midsommarnattsdröm 2015 Bild: Photo © Sakari Viika linas kavaliauskas och teemu tainio som hantverkarna i jorma elos en midsommarnattsdröm 2015

Förutom element av karneval ingår i En midsommarnattsdröm också den engelska traditionen vid högtidshelger. Den man vid uppvaknandet först ser på Saint Valentine´s Day blir ens ”Valentine”. Här finns dessutom en gnutta jämlikhet för på den dagen tycks kvinnor ha haft rätten att välja vem de ville gifta sig med, till skillnad mot hur det var i verkliga livet.

Associationer till punkbandet The Sex Pistols

Den många gånger om prisbelönte koreografen Jorma Elo, sprungen ur Finlands Nationalbalett och med erfarenhet från kompanier som Cullberg-baletten, Nederlands Dans Theater och Boston Ballet, fick förslaget att göra En midsommarnattsdröm för Wiens statsopera. Den fick sin urpremiär där 2010 som hans första helaftonsbalett. Året därpå fick Elo ta emot Benois de la danse för sin version – ett pris som har kallats dansvärldens Oscar.

Elo liknar Oberons tjänare Puck vid en oförutsägbar punkare som rör sig som en tidsmaskin mellan de olika berättelserna. Koreografen jämför honom med det engelska punkbandet The Sex Pistols basist SID VICIOUS.

Yster lekfullhet

Själv får jag inga punkarassociationer. Puck i Samuli Poutanens gestalt är ett ljust, gladlynt, sagoväsen, som ställer till med lekfulla spratt. Hans ypperliga tolkning hör paradoxalt till det mest varmt mänskliga och levande i föreställningen.

Pucks samverkan med de små älvorna, bra gjorda av elever från operans balettskola, får också ofta publiken att fnissa till. I övrigt hörs skratt bara när Botten, förvandlad till åsna, kommer med sin hjärtskärande och patetiska åsnesång, strongt gjord av Wilfried Jacobs.

Publikkontakten

På Shakespeares tid var dialogen med publiken ju livlig. Också här finns ansatser till dialogsökande med åskådarna, främst från Pucks sida. Och mitt i det klassiska rörelseschemat händer det att dansarna vänder sig mot åskådarna stelnade i en grimas, lite som i tiderna den ryske dansaren Nijinskys Faun. Dessutom händer det att Puck fryser ett skeende till en stillbild, så där som på film.

Allt, förutom kanske det där med den stiliserade grimasen, är välkommet i en berättelse där den klassiska dansens strikta form kan tyckas lämpa sig mindre väl. Masscenerna är imponerande i sig, men samtidigt riskerar de ställvis att bli för schematiska och rentav smått tråkiga.

en scen ur En midsommarnattsdröm som balett i koreografi av Jorma Elo 2015
Nicholas Ziegler som Theseus och Daria Makhateli som Hippolyta omgivna av andra atenare. en scen ur En midsommarnattsdröm som balett i koreografi av Jorma Elo 2015 Bild: Photo © Sakari Viika nicholas ziegler som theseus och daria makhateli som hippolyta i jorma elos en midsommarnattsdröm 2015.

Också svindlande vackra scenbilder

Själv uppfattade jag först En midsommarnattsdröm som aningen väl stel. De grekiska poserna i profil förminskade inte heller det intrycket. Men när upplevelsen nu har fått mogna, har jag alltmer börjat uppskatta denna komplexa och också spektakulära föreställning.

Här finns många ypperliga dansprestationer och framförallt svindlande vackra scenbilder, skapade av Sandra Woodall och Linus Fellbom. Linus står bland annat för belysningen, slingor som liknar uppförstorade celler, kärlekens urhem? Och scenen med älvorna åkande rutschbana i bakgrunden, medan den lilla pagen står och ser på händelserna i förgrunden, är verkligt drömskt vacker.

Och än en gång kan vi här förundras över vad det är som styr människans val av kärlekspartner. Hur mycket styrs vi av ren biologi och av konventioner och våra roller i samhället? Eller finns det något vi kunde kalla en äkta kärlek som bortser från allt annat?

scen ur Jorma Elos balett En midsommarnattsdröm.
Den lilla pagen, här som centralgestalt. scen ur Jorma Elos balett En midsommarnattsdröm. Bild: Photo © Sakari Viika den lilla pagen i jorma elos en midsommarnattsdröm 2015.

En midsommarnattsdröm kan ses på Nationaloperan fram till och med den 15 maj 2015.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje