Hoppa till huvudinnehåll

Hur renlig är din favoritrestaurang?

Restaurangbord med matportioner.
Restaurangbord med matportioner. Bild: Creatas/Yle dukat bord

Livsmedelssäkerhetsverket Evira startade för två år sedan webbsidan oivahymy.fi som finns till för att konsumenter enkelt ska kunna ta del av de rapporter som hälsoinspektörer gör på restauranger runt om i landet.

Marina Häggman är överinspektör på Evira och projektledare för Oiva som idag firar två-årsdag. Varifrån kom idén?

- Det fanns en tanke om att man måste öka öppenheten till konsumenterna. Hälsoinspektörerna sitter på en massa information om restaurangers tillstånd och det kändes viktigt att denna ska delas ut och på så sätt öka öppenheten.

Alla rapporter kommer upp på sidan och sedan kan nyfikna gå in och söka upp matställen i den egna kommunen och enkelt få information om dessa.

Marina Häggman är överinspektör på Evira.
Marina Häggman är överinspektör på Evira. Marina Häggman är överinspektör på Evira. Bild: Yle / Hannah Norrena marina häggman

- Oiva använder sig av fyra olika smileys som enkelt beskriver situationen på varje restaurang. Så länge smileyn är glad eller småler finns det ingen risk för konsumenten. Är munnen ett rakt streck finns det något som försämrar livsmedelssäkerheten eller lurar kunden och då måste naturligtvis företagaren rätta till det. Surpuppeansikten har lyckligtvis väldigt få och då rör det sig oftast om något som måste rättas till hastigt.

Finska matställen håller måttet

Hurudant är det allmänna tillståndet på de finländska restaurangerna?

- Det är väldigt bra. De flesta får glada smileys och de ställen som uppmanas att korrigera något GÖR det också. Det att konsumenten nu kan se rapporten gör att företagarna är angelägna om att få ett bra omdöme.

Det är de lokala hälsoinspektörerna som gör inspektionerna medan Oiva samlar informationen och publicerar den i ett lättillgängligt format för konsumenten.

- Det som Oiva ser på är den allmänna renligheten, att maten förvaras i rätt temperaturer och att innehållsbeskrivningar alltid är tillgängliga. Speciellt för människor med allergier kan det vara direkt livsfarligt om inte restaurangen har koll på vad de ger sina kunder. Klädsel och förpackningsmaterial ska vara rätta. Hälsoinspektörerna undersöker hur företagarna följer de här stadgarna och påpekar eventuella brister.

Vilka är då de vanligaste felen?

Det att konsumenten nu kan se rapporterna gör att företagarna är angelägna om att få ett bra omdöme.

- Det är oftast de grundläggande grejerna som kan fallerar. Restaurangarbetare är såklart medvetna med att redskapen ska vara rena medan saker i omgivningen inte alltid håller samma renlighetsstandard. Lyckligtvis brukar de allra flesta vara medvetna om att det är en självklarhet att ett utrymme i vilket man lagar mat åt andra ska vara rent. Temperaturerna kan vara en annan fallucka, t.ex. fisk har en väldigt låg förvaringstemperatur som inte alltid uppfylls i köken.

Skillnader på kedjor och småföretagare

- Jag får ofta frågan om man kan säga vilka typers matställen som är de största bovarna, om stora kedjor klarar sig bättre än små privatägda företag eller om etniskt ursprung har någon betydelse men det har ingen skillnad. Hygienen är just så bra som företagaren vill hålla den. Alla har fördelar och brister och det viktigaste är att var och en tar sitt ansvar för att de följer lagen.

Även om en restaurang får en anmärkning för någon brist så är inte spelet förlorat. Man kommer då på plats och ställe överens om hur lång tid det tar att åtgärda problemet och sen gör inspektören ett nytt besök för att kontrollera om det skett förbättring.

- Vi vill absolut inte straffa någon eller hålla kvar en ledsen smiley längre än vad det tar för företagaren att åtgärda problemet. Då allt är som det ska blir smileyn genast gladare och vi med den.

Marina Häggman gästade Lördax på Radio Vega 2 maj 2015 och intervjuades av Hannah Norrena och Jukka Isojoki.