Hoppa till huvudinnehåll

Din rygg gillar stående samtal

Gia Alexandersson.
Gia Alexandersson. Bild: Yle/Peter Petrélius gia alexandersson

Allt för mycket stillasittande vid datorn skadar våra ryggar. En ny motionsrekommendation är anpassad efter dagens arbetsmetoder.

Nu räcker det inte med att stiga upp från datorn en gång i timmen, berättar företagsfysioterapeuten Gia Alexandersson. Tidigare hette det att man ska stiga upp en gång i timmen, nu ska man ta en bensträckare varje halvtimme. Förebyggande träning gör också gott i kampen mot ryggsmärtor.

- Vi borde aktivera oss före, under och efter arbetsdagen. En dos på 20-30 minuter med jämna mellanrum så att hela kroppen får motion. Det varannan dag så att man töjer och sträcker på sig eller går på gym.

Inaktiviteten ät den största boven både på jobbet och hemma. Ett av Gias tips är att stå upp då man talar i telefon. Gör man det får benen motion och det gör också gott för sätesmusklerna, magmusklerna och ryggen. Då blir det aktivitet och töjning för hela kroppen.

Under årets ryggvecka som inleddes på måndagen år temat nacksmärta. Gia säger att dagens unga är pålästa och vet vad de ska göra för att slippa ryggbesvär. En påminnelse om hur man ska sitta vid datorn och hur man bäst töjer på kroppen är ändå alltid på sin plats, säger hon.

Ett knep är att stå vid skrivbordet om det går att höja eller att halvsitta på en sadelstol. Hur man än gör ska höjden på bordet vara den rätta. Då har man armbågarna i höjd med arbetsbordet.

- Med ett hydrauliskt arbetsbord kan man under dagen variera sin arbetsställning. Man kan använda fötterna, stå på tå, böja sig eller använda lår- och sätesmusklerna. Både ämnesomsättningen och blodcirkulationen ökar då man rör på sig.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland