Hoppa till huvudinnehåll

HRT: Bussreformen i Kyrkslätt lyckades

Bild: YLE/Tobias Silvander kyrkslätt järnvägsstation

Användningen av kollektivtrafik ökar tydligt i Kyrkslätt, visar en utvärdering som Helsingforsregionens trafik gjort. Stora förändringar har genomförts i busstrafiken under det senaste året.

I augusti 2014 tog Helsingforsregionens trafik över busstrafiken i Kyrkslätt och drog om busslinjerna. Nu kan Helsingforsregionens trafik visa upp goda resultat av förändringen.

I Kyrkslätt har det från september 2014 till februari 2015 sålts 6,5 procent fler periodbiljetter än under motsvarande tidpunkt ett år tidigare. HRT granskade mängden periodbiljetter för närregion 3 som såldes i Kyrkslätt.

- Genom förändringarna i Kyrkslätt och Sibbo har linjenätet blivit klarare och lättare att förstå för passagerarna, säger koncernchef Arttu Kuukankorpi i ett pressmeddelande.

Responsen från passagerarna har minskat sedan hösten

Tidigare fanns det 150 enskilda rutter i Kyrkslätt. Nu finns det 24 rutter.

- Baserat på biljettförsäljningen har förändringarna i busslinjenätet huvudsakligen lyckats. Också mängden kundrespons har minskat sedan hösten, så det nya linjenätet verkar motsvara kundernas behov bättre än tidigare, säger Kuukankorpi.

För utvärderingen valde HRT att se på antalet periodbiljetter som sålts, eftersom periodbiljetterna varit i användning tillräckligt länge för att de ska gå att göra en jämförelse. Utvärderingen tog inte i beaktande hur lång period som köptes på biljetten.

Enkelbiljetterna kunde HRT inte räkna med. Före förändringen i augusti 2014 gick det nämligen också att åka med enkelbiljetter som köpts av Matkahuolto i Kyrkslättbussarna.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen