Hoppa till huvudinnehåll

Nya bron över Rödhällsundet på slutrakan

Nya bron över Rödhällsundet i Pargas.
Bron är bredare än den gamla som byggdes på 1950-talet och nu får också cyklister och fotgängare ett eget körfält på bron. Nya bron över Rödhällsundet i Pargas. Bild: YLE/Niclas Lundqvist rödhällsund

Arbetet med att förnya bron över Rödhällsund i Pargas är nu inne på slutrakan och på fredag öppnas bron för trafik. Det betyder att bilister inte längre behöver köa vid trafikljus för att få köra över reservbron som byggts vid platsen.

Morsdagshelgen brukar vara en av vårens livligaste i skärgården och nu hoppas broingenjör Ari Salo vid NTM-centralen att alla som rör sig över bron respekterar de nedsatta hastighetsbegränsningarna.

Broingenjör Ari Salo vid Rödhällsundets bro
Broingenjör Ari Salo är nöjd med hur arbetet framskridit hittills. Broingenjör Ari Salo vid Rödhällsundets bro Bild: YLE/Niclas Lundqvist rödhällsund

- Fastän bron ser färdig ut är hastighetsbegränsningen 30 kilometer i timmen så länge som arbetet ännu pågår på bron.

Bron är bredare än den gamla som byggdes på 1950-talet och nu får också cyklister och fotgängare ett eget körfält på bron.

Brobygget framskrider enligt tidtabellen tack vare den milda vintern och allt borde vara färdigt till midsommar, berättar Salo.

- Vi har inte behövt skotta snö eller tampas med köldgrader så visst har den milda vintern hjälpt oss att hålla tidtabellen.

Då systerbron över Abborhålet förnyades ifjol kritiserades NTM-centralen för att det blev svårare att köra med båt under bron på grund av alla stenar som fallit ner i havet vid byggplatsen. Salo berättar att liknande problem inte borde uppstå vid Rödhällsundet då genomfarten där är bredare än vid Abborrhålet.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland