Hoppa till huvudinnehåll

Andrepiloten övade på att sänka flyghöjden

Vrakdel efter Germanwings i bergen ovanför Seyne-les-Alpes i Frankrike 25.3.2015
Vrakdel efter Germanwings i bergen ovanför Seyne-les-Alpes i Frankrike 25.3.2015 Vrakdel efter Germanwings i bergen ovanför Seyne-les-Alpes i Frankrike 25.3.2015 Bild: EPA/GUILLAUME HORCAJUELO olycksplatsen

Den andrepilot som flög det störtade Germanwingsplanet i mars övade på att minska flyghöjden under en annan flygtur samma dag som planet kraschade. Det visar den franska haverikommissionen BEA:s rapport.

I rapporten konstateras att andrepiloten Andreas Lubitz minskade flyghöjden till 30 meter fem gånger på drygt fyra minuter under flygturen från Düsseldorf till Barcelona. Lubitz verkar ha varit ensam i cockpit då han gjorde höjdsänkningen, enligt planets färdskrivare.

Lubitz lät också bli att svara på flera anrop över flygradion.

Enligt rapporten var höjdändringarna ändå nästan obefintliga eftersom planet redan hade börjat landa.

- Jag vet inte vad som rörde sig i hans huvud, men jag kan konstatera att han flera gånger sänkte flyghöjden till 30 meter, säger haverikommissionens chef Remy Jouty till nyhetsbyrån Reuters.

150 personer omkom i kraschen

Den ödesdigra flygkraschen ägde rum den 24 mars, då planets kapten lämnade cockpit och gav över kommandot till andrepiloten Andreas Lubitz. En knapp minut efter att kaptenen lämnade styrhytten minskade Lubitz på flyghöjden på samma sätt som han hade övat tidigare och ökade på planets fart.

Haverikommissionens rapport baserar sig på information från planets två färdskrivare och inspelningar från cockpit.

Alla 150 personer i planet omkom i kraschen.

Lubitz hade tidigare lidit av allvarlig depression. På Lubitz dator har man hittat information om att han dagarna innan kraschen skulle ha letat efter sätt att begå självmord på. I hans hem hittades även tidigare ett sönderrivet läkarintyg för dagen då kraschen inträffade.

BEA fortsätter utreda

Den tyska tidningen Bild rapporterade om haverikommissionens rapport redan tidigare i dag och hänvisade då till källor som står nära kommissionen.

BEA konstaterar i rapporten att man nu kommer att fortsätta utreda olyckan för att få fram fler orsaker till både flygolyckan den 24 mars och till andra liknande fall. I fortsättningen koncentrerar sig utredarna på "balansen mellan konfidentiella uppgifter om flygpersonalens hälsa och flygsäkerheten" samt på "säkerhetskompromisser" som togs i bruk efter terrorattackerna den 11 september 2001. En sådan kompromiss är bland annat att dörren till cockpit kan låsas. Lubitz låste ut planets kapten då han lämnade styrhytten.

Den slutliga rapporten från haverikommissionen kommer att publiceras om ungefär ett år.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes