Hoppa till huvudinnehåll

Hall of Fame eller Hall of Shame

Här vilar medlemmar i 27-klubben
Här vilar medlemmarna i 27-klubben Robert Johnson, Kristen Pfaff, Brian Jones, Jim Morrison, Ron "Pigpen" McKernan och Jimi Hendrix. Här vilar medlemmar i 27-klubben brian jones

En av de otaliga legenderna inom rockmusiken gör gällande att 27 är en speciellt farlig ålder. Som bevis brukar räkna man upp ett antal musiker som dött vid den åldern, den s.k. 27-klubben.

Jimi Hendrix, Brian Jones, Janis Joplin, Jim Morrison dog alla som 27-åringar och kan anses bilda stommen för legenden om "klubben". Kurt Cobain och Amy Winehouse nämns också ofta i detta sammanhang. Men är det sant att man kan dra en lättnadens suck då man fyller 28 som musiker? Vilka andra än de ovannämda är medlemmar i 27-klubben och varför dog de vid så unga år?

Legenden föds

Legenden om 27-klubben föddes under en två års period, från Rolling Stones-gitarristen Brian Jones död under suspekta omständigheter i sin swimming pool den 3 juni 1969 till Doors-sångaren Jim Morrisons minst lika suspekta död i Paris den 3 juni 1971. Däremellan hade Janis Joplin och Jimi Hendrix dött av drogöverdoser vid 27 års ålder.

Alan Wilson från Canned Heat och Arlester Christian från Dyke and the Blazers som också dog som 27-åringar under den här perioden räknades först i efterhand då legenden började växa.

Snart insåg man också att blues-gitarristen Robert Johnson, en av de mest mytomspunna figurerna inom populärmusikens historia, också varit 27 då han enligt legenden mördades efter att ha sålt sin själ åt djävulen.




När Nirvanas Kurt Cobain begick självmord (eller mördades om man vill tro mera sensationella konspirationsteorier) år 1994 och Amy Winehouse dog av alkoholförgiftning år 2011 var klubbens "Big 6" kompletta.

Den här samlingen artisters liv och död har romantiserats och eftersom det är frågan om musikbranschen har legenden om en "27-klubb" vars medlemmar är förevigt unga använts för att sälja böcker, filmer, skivor, musikaler och cover-konserter där man bygger på den ganska befängda idén att det är "coolt" att dö ung och lämna efter sig en vacker kropp.

Sanningen

Journalister, vetenskapsmän/kvinnor och statistiker har under årens lopp forskat i varför just 27 skulle vara en så farlig ålder för musiker. Sanningen är att livet som musiker kan vara hårt och farligt och statistiskt sett löper folk i branschen en större risk att dö som unga (20-40 år) än genomsnittsbefolkningen.

Att just 27 års ålder skulle vara speciellt farlig stämmer däremot inte. Det är i själva verket vanligare att dö vid 28 års ålder och det farligaste levnadsåret verkar vara 56.

Men varför dör då musiker oftare än s.k. vanliga mänskor vid en ung ålder?

Pengar

Det rör sig en hel del pengar i musikbranschen och att inhibera turnéer och spelningar blir ofta dyrt och leder till besvär med försäkringsbolag och liknande instanser. För en artist är det inte så där bara att ringa till sin närmaste chef och meddela att man är litet förkyld eller att man har svårt att få barnvakt.

I värsta fall leder det till att sjuka artister eller personer som absolut borde läggas in på torken i stället tvingas ut på en lång turné (som ju är bokad långt på förhand) eller in i studion trots brist på inspiration och material. Ibland tar managers och skivbolag fel beslut i stället för att se på vad som är bäst för artistens fortsatta karriär.

Här ser vi ett skräckexempel på hur det kan se ut. Ett av 27-klubbaren Amy Winehouse sista offentliga uppträdanden den 18 juni 2011 i Belgrad:


Den 23 juli var hon död. I efterhand skyller de olika inblandade på varandra, något som igen är på tapeten tack vare den kommande dokumentärfilmen Amy.

Droger

Drogmissbruk utgör en av de vanligare inträdesbiljetterna i 27-klubben. Droger spelade en roll i alla de sex berömda medlemmarnas liv och var i varierande grad orsaken till deras död. Gary Thain (Uriah Heep), Rudy Lewis (The Drifters), Alan Wilson (Canned Heat), Kristen Pfaff (Hole) och Jeremy Michael Ward (Mars Volta, De Facto) hör också till den här kategorin.

Även i de fall då överdoser inte utgör den direkta dödsorsaken är droger ohälsosamma vilket kan leda till att man dör av sjukdomar man annars hade klarat av. Missbruket leder också ofta till psykiska problem som depression vilket kan ha allvarliga konsekvenser.

Varför är drogmissbruk så vanligt bland musiker? Enligt Keith Richards som ju torde veta vad han talar om, börjar det ofta ganska oskyldigt. Turnélivet är ganska besvärligt när det gäller dygnsrytm och liknande. Ibland har man svårt att hålla sig vaken när man borde vara det eller att sova då man äntligen har chansen. Då "hjälper" någon kollega eller manager ofta med ett litet piller som får en att uppnå det önskade tillståndet.

Vissa mänskor klarar av det här medan andra glider in i ett regelrätt missbruk. 60-talets överoptimistiska romantiserande av droger och 70-talets mode där kokain hörde till de främsta statusymbolerna förstörde många liv.


Lyckligtvis har drogrelaterade dödsfall inom musikbranschen minskat sedan 70-talet. Den som har pengar (i USA) har bättre möjligheter att få sakkunning vård än tidigare. Men det hjälper inte alltid. Vissa artister vill bara inte och då går det ofta illa till slut.

Alkohol

Trots att alkohol är lagligt och socialt godkänt leder missbruk ofta till försvagad hälsa och död. Visserligen inte lika snabbt som andra droger vilket leder till att spriten är ganska sällsynt som dödsorsak bland 27-klubbarna.

Men om man börjar tillräckligt tidigt är det nog möjligt att supa ihjäl sig ockå vid en yngre ålder. Sprit och droger går ju ofta hand i hand och bl.a. Jim Morrison, Janis Joplin och Amy Winehouse söp ganska friskt vid sidan om sina drogproblem.

För Ron "Pigpen" McKernan (Grateful Dead) och Dave Alexander (The Stooges) var spriten det som ledde till döden vid 27 års ålder.

Alkohol leder ju också ofta till att man gör mindre fiffiga saker i fyllan, något som kan vara farligt i samand med...

Trafik

Musiker är ofta på resande fot. Trafiken utgör ju en fara även för vanliga mänskor och den som spenderar en stor del av sin tid i diverse fordon löper rent statistiskt en större risk att råka ut för olyckor.

En hel del 27-klubbare har dött i trafikolyckor, bl.a. Jesse Belvin (sångare), Cecilia (spansk sångerska), Chris Bell (Big Star), Jacob Miller (Inner Circle), D. Boon (Minutemen), Rodrigo Bueno (argentinsk sångare) och klubbens nyaste medlem Slađana "Slađa" Guduraš (bosnisk sångerska) i bilar, Wallace Yohn (Chase) och Marina Serrano Serrano (Passion Fruit) i flygkrascher, och Pete de Freitas (Echo and the Bunnymen) på en motorcykel.

Hit får man väl kanske också räkna Roger Lee Durham (Bloodstone) som dog år 1973 efter att ha fallit av en häst.

Jacob Miller var en av Jamaicas mest begåvade artister och sågs som en av Bob Marleys tronarvingar.

Olyckor

En fara som hotar musiker är elektricitet. Förstärkaranläggingar och PA-system byggs upp under tidspress och ibland av mindre sakkunnig personal och om man slarvar med säkerheten kan det gå illa.

Den 3 maj 1972 spelade gruppen Stone the Crows en utomhuskoncert i Swansea. Det hade regnat och scenen var full av vattenpölar. Under den sista låten var gitarristen Les Harvey mitt i en intensiv gitarrsolo då han fick en elektrisk stöt som tog livet av honom och gav honom inträde till 27-klubben. Det bisarra var att stöten ledde till krampaktiga rörelser som många trodde var en del av showen.

Först när han blev liggande kvar på scenen efter att resten av gruppen lämnade den till rungande applåder insåg alla att något var fel.

Les Harvey (bror till sångaren Alex Harvey) var en av Storbritanniens mest begåvade gitarrister på 70-talet:

Sjukdomar

Vissa av medlemmarna i 27-klubben har råkat ut för en s.k. naturlig död. Medfödda hjärtfel och liknande kan leda till en överraskade död vid unga år. När det gäller turnélivet är det inte heller alltid lätt att hålla sig med sunda matvanor. Illa nog på lång sikt för vem som helst men livsfarligt för diabetiker.

Soulsångerskan Linda Jones som hade haft diabetes sedan barndomen hamnade i koma och avled under pausen mellan matinén och kvällsshowen på New Yorks legendariska Apollo Theater där hon skulle avsluta en längre turné.

Swingpianisten Nat Jaffe (högt blodtryck), gospelsångaren Joe Henderson (hjärtattack) trummisen Ukyō Kamimura (hjärnblödning) trumpetisten Richard Turner (hjärtattack) och sångerskan Nicole Bogner från österrikiska metallgruppen Visions of Atlantis hör all till denna undergrupp i 27-klubben.

Mord och självmord

Det rör sig en hel del skumma figurer i musikbranschen och musiker rör sig ofta på riskfyllda platser under riskfyllda tider av dygnet.

Arlester Christian (Dyke and the Blazers), Mia Zapata (The Gits), rap-artisterna Fat Pat och Freaky Tah, den mexikanska sångaren Valentin Elizalde och den ursprungligen iranska gitarristen Soroush "Looloosh" Farazmand från gruppen Yellow Dogs blev alla mördade.

Här kommer vi till den mest tragiska och onödiga kategorin av 27-klubbare, de som frivillgt blivit medlemmar genom självmord. Många begåvade artister är samtidigt också känsliga och vissa personer borde aldrig ha gett sig in i en så hård bransch som rockindustrin. Att uppnå framgång och förlora den eller att inte uppnå framgång trots ihärdigt arbete och begåvning kan tära på även den mest balanserade individ.

Kombinerat med sömnbrist, stress och överarbete kan det här leda till drastiska beslut. Som 27-åring är man kanske också mera benägen att se saker svartvitt än mänskor med mera livserfarenhet.

Badfinger hade under början av 70-talet en lysande karriär framför sig. De hade kontrakt med Beatles skivbolag Apple och sålde bra med skivor. Penningmässigt gick det inte så bra. När Beatles slutade hamnade Apple i ekonomiska svårigheter och ungefär samtidigt visade det sig att Badfingers manager var något av en skurk.

När gitarristen och sångaren Pete Ham insåg att han fortfarande efter åratals hårt arbete och många sålda skivor fortfarande inte ägde ett kylskåp eller en TV och att gruppens framtid hotades av managerproblem och rättegångar hängde han sig i desperation.

Han är inte den enda. Många av hans kolleger har tagit denna utväg då rockdrömmen såg ut att fly sin väg eller visade sig vara något helt annat än de trodde.

27-klubben

Keith Richards
Keith Richards Bild: By Siebbi (Keith Richards) [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons keith richards

Vad skall man då tycka om den här legenden? Undersökningarna visar att myten om att speciellt 27 skulle vara en farlig ålder för musiker är just det, en myt.

Men myten kan vara en farlig idé. Man vet att åtminstone Amy Winehouse och Kurt Cobain var mycket medvetna om idén med 27-klubben och vem vet hur det påverkade dem.

Att rockmusik är något som bara är till för unga och att man som 27-åring börjar närma sig slutet av sin rockdröm är enligt mig en felaktig och i vissa fall farlig idé. Att det skulle vara speciellt glamouröst att dö före man fyller 30 tycker åtminstone jag att är en fjantig tanke.

Många av 27-klubbarnas äldre kolleger har skapat mycket bra och värdefullt och om de sen blir litet skrynkligare med åren så är det ju inte hela världen. Själv tycker jag att bilden till höger är mycket "coolare" än de du ser i början av den här artikeln.

Fokus på 27-klubben torsdagen 7.5 kl. 18.03 med repris onsdagen 13.5 kl. 13.03 i Radio Vega

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje