Hoppa till huvudinnehåll

Åtta Borgåpolitiker vill skaffa stora reklamskärmar

vy från näse sten över borgå
vy från näse sten över borgå Bild: Yle/Stefan Härus simolinhuset

Turister och Borgåbor behöver aktuell och lättillgänglig information om service och evenemang i staden. Därför borde man skaffa stora reklamskärmar, anser åtta Borgåpolitiker i en ny fullmäktigemotion.

Enligt motionen når tidnings- och webbannonser inte fram till alla Borgåbor, turister och invånare i de kringliggande kommunerna.

Därför vill ledamöterna placera stora digitala informations- och reklamskärmar på välutvalda ställen där människor dagligen rör sig och uträttar sina ärenden.

Som exempel nämns området kring busstationen, Krämaretorget intill gamla stan, biblioteket, Konstfabriken, köpcentret Lundi och servicecentren i Gammelbacka och Vårberga.

Dessutom skulle det behövas en större reklamskärm intill Mannerheimgatans bro. Den kunde nå dem som kommer till Borgå med bil eller buss. För att Borgå skulle kunna skaffa en sådan skärm tycker fullmäktigeledamöterna att man borde fundera på samarbete med företag och föreningar.

Tanken är att skärmarna skulle användas för att informera om och göra reklam för kultur, idrott, turism, evenemang och service. Det här skulle öka efterfrågan, förbättra servicen och stöda stadens livskraft.

Elektroniska informationsskärmar kunde också föra med sig helt nya möjligheter, som till exempel att kunna göra riktade kundundersökningar med hjälp av smarttelefoner.

Motionen har undertecknats av Jere Riikonen (KD) samt Samlingspartisterna Markku Välimäki, Nina Uski, Silja Metsola, Jarmo Grönman, Taru Tujunen, Raija Tölkkö och Thai Quach.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland