Hoppa till huvudinnehåll

Kampanj på hög nivå vill få oss att äta ekomat

ekomat i hagnäs hall
ekomat i hagnäs hall Bild: Yle / Maja Ottelin inhemsk ekomat

En omfattande kampanj för ökad användning av ekologiska produkter kör igång på måndagen. Konsumentkampanjen är beställd av Jord- och skogsbruksministeriet.

Den tvååriga kampanjen innefattar tv- och radioreklam, kundvagnsannonsering samt webbplatsen luomuu.fi, som tills vidare inte finns på svenska.

Tv-kampanjen förs på MTV3 och AVA och radioreklam spelas på sju kanaler. Köpvagnsannonseringen inleds i maj i de största affärerna på över 60 orter.

Kampanjen vill väcka konsumenternas intresse för ekologisk mat och få konsumenter att köpa mer ekologiska produkter.

Höstäpplen på Mörby Gård
Höstäpplen på Mörby Gård Bild: YLE/Mikaela Sonck röd kanel äpplen

Konsumenter uppmuntras att välja ekologiskt

Kampanjen är en del av regeringens utvecklingsprogram för ekosektorn; i det senaste regeringsprogrammet ingick målsättningen att kraftigt öka på eko- och närmatens andel av totalkonsumtionen fram till år 2020.

Bakom regeringens program och målsättningar finns en styrgrupp som utgörs av representanter för Jord- och skogsbruksministeriet samt flera andra ministerier.

Miljö- och konsumentskyddsutskottet vid Europaparlamentet har som mål att 20 procent av all odlingsyta inom EU används för ekologiska grödor år 2030.

Samlingspartiets Sirpa Pietikäinen som sitter i utskottet säger att ekoodling intresserar i synnerhet unga odlare och att ekoodlingen är en växande sektor i Europa.

I Finland finns de ivrigaste ekoodlarna i Kajanaland, där 25,2 procent av åkerarealen vikts för ekoodling. I Norra Karelen är siffran 21,2 procent och för Österbottens del kring 10 procent. Minst odlas ekologiskt i Egentliga Finland (6,5 procent) och Tavastland (4,5 procent).

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes