Hoppa till huvudinnehåll

"Ship to Gaza" seglar igen

Ship to Gaza.
Ship to Gaza. Bild: Lennart Berggren. marianne av göteborg

För fjärde gången försöker nu aktivister från ”Ship to Gaza” att bryta blockaden och den ombyggda trålaren ”Marianne av Göteborg” avseglade förra veckan från Sverige. I Medelhavet ska hon ansluta till en konvoj av fartyg med kurs Gaza.

Israels blockad av Gazaremsan, med över en och en halv miljon invånare, har pågått sedan 2007 i strid mot internationell rätt.

Men inget av Israels syften, som att stoppa vapensmugglingen eller raketbeskjutningar, har uppnåtts med blockaden. Däremot föds desperation och radikalisering bland Gazabefolkningen när fattigdom och brist på utveckling fortgår år efter år.

"Otroligt svåra omständigheter i Gaza"

Den tionde maj i år var blåsig och kall i Göteborg där ett hundratal hade mött upp för att ta farväl av den ombyggda trålaren ”Marianne av Göteborg” på hennes färd mot Gaza.

Båten, ungefär femton meter lång, har bekostats av den ideella organisationen ”Ship to Gaza” i Sverige och Norge som ingår i den internationella ”Freedom Flotilla”, en partipolitiskt oberoende organisation med syftet att bryta blockaden av Gazaremsan.

- Gaza, ska man komma ihåg, är en väldigt liten remsa vid Medelhavets kust. Där bor 1,5 miljoner människor där 43 procent av befolkningen är under 14 år. Det är då en befolkning som lever under otroligt svåra omständigheter, säger Helena Lindholm Shultz, professor i freds- och konfliktforskning vid Göteborgs universitet.

Det kommer inte in tillräckligt med livsmedel, medicinsk utrustning, cement för att bygga hus eller återuppbygga det som förstördes, till exempel under kriget i somras, år 2014. Företag kan inte fungera eftersom man inte kan exportera eller importera. Arbetslösheten är ungefär 50 procent och man är i princip totalt beroende av internationellt bistånd, säger Lindholm Shultz.

- Det är en situation där ekonomin är totalt strypt och utan möjligheter till ekonomisk utveckling, socioekonomiska möjligheter, för befolkningen riskerar situationen att bli ännu värre ekonomiskt och politiskt.

Det är ohållbart både ur mänsklig synpunkt och om man ser på konflikten mellan israeler och palestinier totalt sett, säger Lindholm Shultz.

Marianne av Göteborg seglar mot Gaza.
Marianne av Göteborg seglar mot Gaza. Bild: Lennart Berggren. marianne av göteborg

Ledde till diplomatisk kris

Första gången man försökte nå Gaza var 2010. Men den 31 maj bordades det turkiska fartyget ”Mavi Marmari” och tio aktivister dödades, vilket utlöste en diplomatisk kris mellan Turkiet och Israel.

- Israelisk militär kom med gummibåtar och helikoptrar och bordade fartyget. Men vi var ett åttiotal aktivister ombord, berättar Kevin Neish från Kanada, en av aktivisterna.

- De israeliska kommandosoldaterna attackerade oss med elpistoler men vi lyckades övermanna tre av dem och drog in dem i fartyget. De var unga och livrädda, de trodde att vi skulle slita dem i stycken. Vi behandlade dem okej, men det ledde till att israeliska militären helt tappade kontrollen och sköt ihjäl nio av oss, den tionde dog senare av skadorna, säger Neish som nu är med på ”Marianne av Göteborg”.

Året därpå, 2011, kom konvojen till Grekland men efter kraftiga politiska påtryckningar förbjöds den att lämna Grekland för Gaza och aktionen avbröts.

I oktober 2012 tog seglatsen slut för den finskflaggade skonaren ”Estelle”, som bordades av israelisk militär på internationellt vatten ungefär 30 sjömil utanför Gazas kust. Besättningen på drygt trettio man från ett tiotal nationer. Två från Finland, däribland kaptenen, fördes iland till Israel och häktades.

Ett inspirerande arbete

”Marianne av Göteborg” passerar Vinga fyr. Bränningarna slår in mot klipporna som blänker svarta i den nedgående solen.

Trålaren köptes och byggdes om med fler hytter och ett större kök, elen fixades och maskineriet sågs över. Många frivilliga jobbade heltid i över en månad med båten.

- 2010 hade vi samma tanke - vi, en samling aktivister i Sverige, kommer ju aldrig att få ihop några skepp och åka till Gaza men det fick vi. Samma sak år 2011, då fick vi det också och den här gången har vi på väldigt kort tid, på bara någon månad, kunnat köpa och färdigställa ett skepp tack vare hjälp från hundratals människor som skänkt gåvor och renoverat, menar Mikael M Karlsson som är ordförande för organisationen ”Ship to Gaza”.

- Det är oerhört inspirerande och det är givetvis också förvånande, måste jag säga, att det finns så stort stöd. Det är förvånande och väldigt glädjande, tycker Mikael.

Israel blockerade Gaza efter att den terroriststämplade organisationen Hamas vunnit parlamentsvalet där året innan. Hamas står bakom de raketattacker som utförs från Gaza mot Israel, och som har dödat ett tjugotal civila israeler sedan blockaden infördes.

Enligt undersökningar är en majoritet av palestinierna allmänt emot Hamas raketbeskjutningar medan en klar majoritet stöder dessa om blockaden fortsätter. ”Ship to Gaza” och Karlsson är tydliga med att man varken stöder Hamas på Gaza eller Fatah, som styr på Västbanken.

- Det här är ett så tydligt mänskligt stöd, för mänskliga rättigheter. Det vi tar med oss är solcellspaneler så att sjukhusen ska kunna fungera med elektricitet, sjukvårdsmaterial och det är väldigt, väldigt tydligt att vi samarbetar inte med Hamas på något sätt.

- Vi förhåller oss över huvudtaget inte till den palestinska konflikt som finns mellan Fatah och Hamas. Vad vi förhåller oss till är mänskliga rättigheter och mänskliga rättigheter måste alla människor kunna ha oavsett vilken regim som har makten i deras område, i det område där de bor.

Ship to Gaza.
Ship to Gaza. Bild: Lennart Berggren. marianne av göteborg

Fredshoppet minskar

Bara under förra sommarens krig dödades 2 100 palestinier, varav, enligt FN. 70 procent var kvinnor och barn. Tillsammans med blockaden, som definitivt har försvårat återuppbyggnaden av förstörda byggnader, gör det att fredshoppet minskar.

- En ung befolkning utan framtidshopp, utan möjligheter till jobb, utbildning, utan hopp om att se någon förbättring för sig själv, är alltid en risk för extremism. Det har historien visat också i fallet Israel, Gaza, Västbanken, så ur ett säkerhetsperspektiv är det en farlig situation. Unga människor utan framtidsmöjligheter riskerar att söka sig till radikala organisationer, menar Helena Lindholm Schultz.

Ute på Kattegatt med kurs söderut börjar ”Marianne av Göteborg” rulla kraftigt i dyningarna.

Jag är tvungen att ta spjärn mot väggarna för att kunna hålla mig kvar. I byssan åker fat i golvet när fartyget kränger till och kocken har full sjå med att lägga upp hamburgare på tallrikar, och att få dem att stanna kvar. En burgare är dagen till ära dekorerad med ”Ship to Gazas" flagga och han tar en bild på den.

I natten syns fyrsken lite här och var. På bryggan har Niklas Andersson, sjökapten och en av de fem frivilliga i besättningen, ansvaret.

- Ja jag såg det som en självklarhet att följa med, att ställa upp på det här och att hjälpa till att få mänskliga rättigheter på rätt köl, det vill jag hjälpa till och bistå med.

Andersson är inte direkt engagerad i Palestinafrågan, men hans gode vän Joel, kaptenen, är det. När Andersson tillfrågades ville han vara med.

"Hälsa hjältarna som ska bryta blockaden välkomna till Malmö stad..." kommer det ur högtalarna. I Malmö väntar ett hundratal när vi kommer in i hamnen. Det är sol, en blåsorkester spelar, tält med matservering och bokbord är uppställda.

Trakasserades för deltagande

Dror Feiler föddes i Tel Aviv. Han gjorde värnplikten som fallskärmsjägare i Israel, men blev mer och mer engagerad i fredsrörelsen. Han kom till Sverige och är en av de drivande i ”Ship to Gaza”, vilket har gett honom mycket kritik från andra judar.

- Ja, jag får väldigt mycket kritik. Jag fick ett hakkors målat på min dörr, jag får sådana brev ”vi ska döda dig, landsförrädare, men jag tror att de har gett upp om mig. Jag är en förlorad son, typ, menar Dror.

- Men det måste man säga, det finns också stöd från Israel, alltså inte så stort men det finns israeler som tycker att blockaden och hur palestinierna behandlas är helt sjukt. Till och med förre vice överbefälhavaren har sagt att blockaden måste upphöra för det tjänar inget syfte så det finns israeler som tycker som mig.

Dror Feiler har varit med på samtliga ”Ship to Gaza” och har varit häktad, senast 2012 under ”Estelle”-aktionen.

- De ville åtala mig för landsförräderi vilket ger dödsstraff, men det gick inte domaren med på eftersom jag nu inte är israelisk medborgare, berättar Dror och fortsätter:

- Jag fick förstås min satellittelefon beslagtagen vid bordningen av ”Estelle” och israeliska militären installerade då en bugg på telefonen som gjorde att den automatiskt ringde ett nummer i USA, flera hundra samtal, under den tiden jag var fängslad. När jag kom hem hade jag en telefonräkning på nära 6 000 euro, säger Dror.

- Det var bara att betala. Hela tiden kör de med sådana tricks.

Vid den första ”Ship to Gaza” bordades turkiska ”Mavi Marmari” av israeliska kommandosoldater, men tre tog tillfånga av aktivisterna.
Vid den första ”Ship to Gaza” bordades turkiska ”Mavi Marmari” av israeliska kommandosoldater, men tre togs till fånga av aktivisterna. - De trodde vi skulle slita dem i stycken, berättar maskinisten Kevin Neish, som nu är med på ”Marianne av Göteborg”. Vid den första ”Ship to Gaza” bordades turkiska ”Mavi Marmari” av israeliska kommandosoldater, men tre tog tillfånga av aktivisterna. Bild: Kevin Neish marianne av göteborg

FN: Syftet att omöjliggöra ekonomisk utveckling

På fredag eftermiddag kom båten till Köpenhamn och en presskonferens hålls. Resan som hittills har varit ganska dåligt uppmärksammat i media, får nu ett uppsving med tidningar och flera danska tv-kanaler, liksom några internationella.

Enligt FN:s rapporter från Gaza, sägs det på presskonferensen, syftar Israels blockad till att omöjliggöra för palestinierna att själva utveckla sin ekonomi.

Export är förbjudet sjövägen. Israel släpper igenom grönsaker, men inte jordbruksredskap, traktorer och konstbevattningsteknik. Fryst kött och kyckling är tillåtet, men levande djur och medel för djuruppfödning är förbjudet. Man får föra in fisk, men inte fiskeredskap och den israeliska flottan hindrar den för palestinierna i Gaza viktiga fiskerinäringen.

Osloavtalet gav Gazaborna rätt till fiske maximalt 20 sjömil ut men Israel förbjuder nu, helt på egen hand, palestinskt fiske mer än sex sjömil ut, i strid med internationell rätt. År 2000 fanns 10 000 fiskare i Gaza, nu är mindre än hälften kvar och 95 procent av fiskarfamiljerna lever i fattigdom. Mer än hundra gånger sedan augusti förra året har fiskare från Gaza angripits, enligt FN.

- De skjuter inte på fiskarna för att döda dem för då hade de dödat väldigt många, men de skjuter på dem för att terrorisera fiskarna. Av och till blir fiskare dödade. 7 mars blev en fiskare dödad av israelisk marin, säger Torstein Dahle från norska ”Ship to Gaza”.

- Det är nog så vanligt att fiskarna, när de blir angripna, blir tvingade att klä av sig så att de måste hoppa i vattnet och simma bort till marinbåten, där de blir omborddragna och arresterade. Nakna. Den förödmjukelsen är en del av spelet.

Tanken är att båten, väl framme i Gaza, ska skänkas till fiskarna, men, det är långt kvar dit.

Når Gaza i slutet av juni

Även här i Köpenhamn finns tält och flera band spelar i en stödfestival under två dagar som anordnats av den danska organisationen. Sen ska ”Marianne av Göteborg” fortsätta söderut, gå genom Gibraltar och, då de andra båtarna i ”Freedom Flotilla” anslutit, enligt planerna nå Gaza i slutet av juni.

Nyligen formades en samlingsregering i Israel där ett ultranationalistiskt parti ingår - ”Jewish Home Party”, vars ledare Ayelet Shaked fick justitieministerposten. Om det kommer att försvåra flottiljens möjligheter att nå Gaza, är svårt att säga, menar Dror Feiler.

- Med tanke på de åsikter hon har uttryckt så är det fruktansvärt. Men eftersom regeringen är så ny, så har den nya politiken inte gett något utslag ännu så det fortsätter nog att gå på det gamla sättet.

- Om israeliska myndigheterna är smarta då gör de så och då har de fått jättemycket good-will utan att egentligen gjort någonting. Vi vet inte. Kanske den här gången kommer vi till Gaza strand.

Liksom tidigare har Israel hotat att stoppa flottiljen och ge aktivisterna tio års inreseförbud i Israel. Hur det än blir, återstår flera tusen sjömil för ”Ship to Gaza”.

Lennart Berggren, ombord på båten

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes