Hoppa till huvudinnehåll

Londonbo skapar retrofuturism av Mozartopera

Bridget Kimak tittar bland kläderna
Bridget Kimak tittar bland kläderna. Bridget Kimak tittar bland kläderna Bild: Yle/Emma Strömberg åbos svenska teater

Trollflöjten ska uppföras på Åbo Svenska Teater i februari, men den traditionella operan kommer att placeras i en helt ny och oväntad miljö. Scenografen Bridget Kimak har flugit in från London för att presentera sina idéer för teatern och inventera kostymlagret.

- Jag älskar att gå i kostymlager, säger Kimak och skrattar.

Åbo Svenska Teaters kostymlager ligger i Lundo, några kilometer utanför Åbo.

Kimak går vant igenom klädhängare efter klädhängare och plockar ut plagg som har potential och kan modifieras för att passa det visuella språk som hon har tänkt sig. Och det är retrofuturism. Kimak har tagit inspiration av hur man såg på framtiden i olika skeden i historien. Hon har främst fastnat för 30- och 50-talets rymdfuturism. Kimak säger att hon är intresserad av det historiska perspektivet.

- Jag tycker att det är intressant att se hur alla tider har haft sin egen idé om framtiden. På trettiotalet hade man en viss idé om framtiden, men tiden och människorna förändras och på 50-talet hade man redan en annan vision om hur framtiden kommer att se ut.

Bilder på rymdvarelser
Bilder på rymdvarelser Bild: YLE/Emma Strömberg bridget kimak

Men Kimak berättar ivrigt att också framtiden är ett centralt begrepp i verket. De unga hjältarna segrar över det onda och ska förändra världen och här passar den futuristiska inspirationen in.

Kimak vill ändå poängtera att inspirationen från futuristiska strömningar inte endast är av intellektuell art, utan att de framtidsvisioner som finns i 1900-talets populärkultur helt enkelt är väldigt fantasifulla och visuellt inspirerande.

- 50-talet skapade häftiga futuristiska monster som håriga bestar och enögda odjur.

Kimak reflekterar över att Trollflöjten är en saga som har en universell karaktär och att det därför fungerar bra att placera den i en annan tidsålder och en annan miljö än den ursprungliga. Hon nämner att Shakespears pjäser också har samma universella karaktär och därför lätt kan anpassas till en ny miljö.

Kimak väljer ut kläder
Bridget Kimak väljer ut kläder som kan användas i operan. Kimak väljer ut kläder Bild: YLE/Emma Strömberg kostymlager

Kimak blir först förtegen på frågan om hur retrofuturismen kommer att ta sig uttryck på scenen och funderar en stund hur hon ska formulera sig för att inte avslöja för mycket. Men sedan förklarar hon att Mozart skrev Trollflöjten i slutet av 1700-talet och att tiden präglades av upplysningstidens förnuftsideal.

- Så jag bekantade mig med den tidens modeller av solsystemet och hur planeterna rör sig i dessa modeller, så scenografin kommer att ha element av solsystemet och Åbo Svenska Teaters snurrande scen kommer att utnyttjas.

Uppförande av trollflöjten är tredje delen i ett samarbete mellan Åbo Svenska Teater, filharmoniska orkestern och Åbo musikfestspel. De har tidigare uppfört Mozarts operor Cosí fan tutte och Figaros bröllop. Åbo har inget eget operahus och därför har det här projektet startat.

Åbo Svenska Teaters informatör Maria Olin försäkrar att det finns en trogen publik som kommer när det visas opera i Åbo.

- Vi har en operapublik som är färdigt frälsta.

Text: Emma Strömberg

Bridget Kimak skrattar åt den ljusröda klänningen
Bridget Kimak skrattar åt den ljusröda klänningen Bild: YLE/Emma Strömberg kostymlager

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland