Hoppa till huvudinnehåll

Ålands Sjöfart: Rosella lämnade hamn med olåst bogvisir

Viking Lines Rosella-fartyg
M/S Rosella. Viking Lines Rosella-fartyg Bild: Viking Line rosella

Viking Lines passagerarfärja Rosella lämnade hamn med olåst bogvisir, trots att det strider mot internationella sjösäkerhetsregler.

Enligt tidningen Ålands Sjöfart var det i samband med att Rosella skulle avgå från Mariehamn den sjätte februari som besättningen märkte att bogvisiret inte gick att stänga eftersom de hydrauliska låskolvarna hade låst sig.

Besättningen konsulterade Viking Lines tekniska direktör Tony Öhman. Tillsammans konstaterade de att felet var lätt åtgärdat, och att det kunde rättas till under resans gång.

- Regeln var att om han inte lyckades åtgärda det innan fartyget kom i höjd med Marhällan så skulle han vända tillbaka till kaj, säger Tony Öhman till Ålands Sjöfart.

Enligt trafiksäkerhetsverket Trafis uppgifter hade fartyget ändå passerat Marhällan och hunnit ut på öppet vatten innan felet var åtgärdat och bogporten låst.

En källa säger dessutom till tidningen att det blåste 15 m/s med grov sjö den dagen.

De internationella sjösäkerhetsreglerna skärptes efter Estonias förlisning, och det är i dag förbjudet att lägga ut då bogvisiret är öppet.

Trafi utreder nu fallet. Henrik Karlsson som är sjöfartsinspektör på Trafi vill inte kommentera utredningen, men säger till Ålands Sjöfart att reglerna är tydliga.

- Man får absolut inte köra med olåst bogport, absolut inte.

Korrigering: Tidigare stod det i artikeln att bogvisiret var öppet. Det här har ändrats till olåst.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes