Hoppa till huvudinnehåll

Mark Levengood får vykort från Gud

Himlalivgäst
Mark Levengood tror Himlalivgäst mark levengood

-Jag är i grund och botten en troende mänska, säger Mark Levengood. Men hur jag tror växer med min livserfarenhet. Min tro är dynamisk, på inget sätt gjuten i sten.

Från det att Mark var liten har han uppfattat sig som en troende mänska. Han minns att mormodern bad aftonbön med honom. Hon förklarade för Mark vem Jesus och Gud var.

- Det var skönt att få en form för allt det som jag redan trodde på. Men samtidigt uppfattade jag redan då, och tror så fortfarande, att den formen på inget sätt är den slutgiltiga modellen eller den enda. Mormor gav mig en förklaringsmodell till vem Gud kan vara. I min värld har Gud fortfarande ingen slutgiltig form. Framförallt måste Gud vara större än våra föreställningar om vem Han är.

Var finns Gud?

Mark har fått leva i ett långt och lyckligt parförhållande. Han har varit omgiven av kärlek och alltid uppfattat att i den kärleken bor Gud. Men var bor Gud egentligen, undrar han. Är det när jag kan stiga ur mitt eget låsta väsen och känna att min partner faktiskt är viktigare än mitt eget liv? Eller bor Gud i den kärleken som jag får ta emot, att någon kan älska mig så oerhört mycket?

Jag tror, säger Mark, att Gud uppstår i kärleken som strömmar fram och tillbaka emellan oss.

Vykort från Gud

Guds närvaro har varit lättast att upptäcka i mötet med andra mänskor. Men det finns också mycket snabbare processer. Om man under en riktig ”pissdag” möter någon som är jättevänlig och allt detdär mörka bara lättar. Och plötsligt blir livet så mycket ljusare. Då känns det som om jag fått ett vykort från Gud.

Gud är ett verb.

- Jag hörde en historia om en finsk krigsveteran som hade skjutit en ryss så att han blev skadad. Krigsveteranen hade vårdat ryssen och berättade att det var den enda gången han mött Gud. På frågan om han menade att det var ryssen som var Gud svarade veteranen: ”Vet du inte att Gud är ett verb!”

Därför är Mark en beundrare av Frälsningsarmén – Det börjar med handling. Att vara en god kristen är att hjälpa, det är inte att tänka att jag skall hjälpa.

Från presbyterian till lutheran

Mark Levengood döptes i en presbyteriansk kyrka. Det var den enda kyrka som fanns i närheten av den amerikanska militärförläggning där hans far var tjänstgjorde. Mamman, storebror och Mark flyttade kort därefter till Finland. Under skoltiden var Mark aktiv i Södra svenska församlingens klubb Sumpen. Skriftskolan gick han på Lärkkulla.

– Jag växte upp under 1970-80 talet. Då kändes det som om varje form av utveckling och ungdomskultur var fel.

Vi fick svar på frågor vi aldrig hade ställt. Mark upplevde en känsla av synd och skam. Men det fanns också ungdomsledare som utgick ifrån ungdomarnas värld.

Gud har gjort mig homosexuell

Helsingforsförsamlingarnas ö Lekholmen blev en plats som Mark minns med värme. - Jag slutade åka till Lekis med en viss sorg. Det var där jag träffade kompisarna.

– Då var jag inte öppet homosexuell, men några av ledarna såg visst något som jag redan visste. Jag tänkte att jag inte ville vara på en ö där man tjatar om vad jag har för en sexualitet. Gud har gjort mig homosexuell för att jag är ämnad att vara det. Då ska ingen oinbjuden försöka bygga om maskinrummet på mig.

Vårt liv är inte en charterresa

Mark tror att Gud har individuella planer för våra liv. - Att vara kristen är inte att vara på en charterresa där man tillsammans ska passera olika mål. Vi måste, var och en, ge oss ut på en egen resa i våra liv. Vi kommer kanske alla till olika svar om vem Gud är.

Varje svar är en nyans och en aspekt av Gud. Att söka någon slags samstämmighet i de frågorna är bara dumt. Vi måste var och en komma med egna insikter, vår lilla pusselbit, och kanske kan vi tillsammans då få se en liten skymt av Gud.

Katolik med egen hjärna

Mark känner sej fortfarande hemma i den lutherska kyrkan trots att han tycker att det är lite lågt i tak.

- Jag kan för mitt liv inte tro att Gud gör någon skillnad på vilket trossamfund man tillhör. Gud gör inte den typen av räkenskaper. Redan när Mark bodde i Finland besökte han den katolska kyrkan i Helsingfors. Han blev förtjust i den katolska mässans formspråk och ritualer.

– Jag har gått kurser i katolsk teologi i Stockholm. Jag höll som vanligt inte med om nästan någonting. Har man fått en egen hjärna ska den användas. Så jag käbblade emot och det gör jag fortfarande. Inom den katolska kyrkan har man en tradition att man utåt är ganska enig, men inom kyrkan kan man bråka bäst man vill.

Ingen prestigefråga

Att Mark blev katolik var inte ett stort beslut. Han trivs fortfarande bra, men om det en dag känns rätt att gå vidare så kommer han att göra det. - Om vi nu har enbart denhär lilla jordevandringen på oss, 90 år i bästa fall, måste ju våra upplevelser påverka våra liv.

I dialog med Gud

Mark kan inte tänka sig en tillvaro där Gud inte finns.

- Jag reser mycket med UNICEF och får se hemska saker och då blir jag jättearg på Gud. T.o.m när jag förnekar Gud riktar jag mina klagomål till Honom. Gud är inte mitt val, det är Gud som har valt mej. Det är inte så att Gud finns om man är snäll, utan Gud finns alltid där.

Men Herre Gud!

Men Herre Gud! är en poddcastserie för Sveriges Radio som Mark Levengood och Henrik Johnsson startade i januari. Troende personer tvingas alltid försvara sig, säger Henrik Johnsson. Poddens ambition är att lyfta tron från en försvarsposition och visa att man kan prata om tro som man pratar om en film eller en bok man berörts av. Programledarna vill tillsammans med en gäst fråga sig själva vad de tror på och "leta efter religiösa meddelanden i samtiden".

Men Herre Gud! finns på sverigesradio.se/poddradio

Mark Levengood är gäst i Himlaliv den 8.6. kl 18.30 i Yle Fem, och därefter 360 dagar på Arenan

Redaktör Nina Granvik-Wallgren

Läs också

Tro

  • "Vi såg kommunismen som en lek" - Kristi Ainjärv växte upp i Estland under sovjettiden

    I Kristi Ainjärvs skola handlade alla sånger om Lenin.

    Kristi Ainjärv var femton år då Estland blev självständigt och allting blev nytt. Den långa sovjettiden var plötsligt över, gränserna öppnades och hjälpsändningarna började strömma in i landet. Butikerna fylldes långsamt med spännande varor, man fick resa och ta reda på hur andra mänskor levde sina liv. - Frågorna var många och vi var oändligt nyfikna, minns Kristi.

  • Martin Luther - omstridd reformist och misstolkad livsnjutare

    Mannen som bröt med kyrkan och sökte en nådig Gud.

    Martin Luther var en präst, teolog och munk som levde i Sachsen i nuvarande Tyskland på 1500-talet. Han var kritisk till den katolska kyrkans praxis och moraliska förfall, och inledde reformationen med sin protest mot kyrkan. Den gav till slut upphov till en helt ny kyrka.

  • Iman Meskini om Skam-skådespelarna: "Vi är varandras cheerleaders"

    Iman Meskini blev världskänd som Sana i Skam.

    Iman Meskini var 19 år när hon med resten av skådespelarna i Skam blev världskända över vad som kändes en natt. Idag föreläser hon om livet som ung muslim: om allt från att om hon tror på Gud till att om hon duschar med sin hijab.

Nyligen publicerat - Tro