Hoppa till huvudinnehåll

Öppna ögonen i Amsterdam

Cyklar vid kanal i Amsterdam
Cyklar vid kanal i Amsterdam Bild: Lotta Wigelius-Wulff amsterdamvy

I Amsterdam hänger många av de stora holländska mästarna och väntar på museibesökarna. Bland annat kan man se i vilken ålder Rembrandts porträtt fick ett ökat psykologiskt djup.

Följ med Lotta Wigelius-Wulff på en konstvandring i staden.


AMSTERDAM - ÖPPEN STAD

Charmerande, tättbyggda, urgamla huslängor längs kanalerna. Stora generösa fönster speglar den öppenhet staden är känd för. Men det som jag just nu vill dela med mig är innovativa och inspirerande museer, absolut värda ett besök, på riktigt eller virtuellt.

Jan Vermeers oljemålning med kvinna med mjölkkanna
Jan Vermeers oljemålning med kvinna med mjölkkanna Bild: Lotta Wigelius-Wulff jan vermeer

Jan Vermeers berömda “Kökspiga som häller upp mjölk” från år 1660, är känd för sin starka närvaro i stunden. Här används den för att locka publik till Rijksmuseets gratis app. Moderna metoder för att möta 800 år av kultur.

Närbild av cyklar på bro i Amsterdam
Närbild av cyklar på bro i Amsterdam Bild: Lotta Wigelius-Wulff cyklar i amsterdam

Cyklisterna har makt och deras krav gjorde också att renoveringen av Rijksmuseum drog ut på tiden. Den tog 10 år. Man ville fortsättningsvis cykla genom passagen som går igenom byggnaden, en passage som ursprungligen ritades som en stadsport. Och visst ger cyklisterna miljön en extra Amsterdamtouch.

rijksmuseum i Amsterdam, fasad med Rembrandtreklam
rijksmuseum i Amsterdam, fasad med Rembrandtreklam Bild: Lotta Wigelius-Wulff skylt med late rembrandt reklam

Nu står i alla fall Pierre Cuypers katedral från 1885 färdig. Välkomnande och välfungerande,ett modernt museum i världsklass. Men köer går inte att undvika. Alla vill se mästerverken. Jan Vermeer, Frans Hals, Jan Steen, och Rembrandt förstås. Summa summarum finns här 8000 verk. Målningar, föremål, kläder, silver och guld.

rijksmuseum, entréhallen
rijksmuseum, entréhallen Bild: Lotta Wigelius-Wulff entréhallen

Entréhallen är stor och luftig och förbinder museets olika flygelbyggnader, där lönar det sig att bestämma vad man vill se. Här finns ju hela den holländska målarkonstens guldålder med Rembrandts “Nattvakten” på paradplats, vid hallen med de mest hedrade verken, The Hall of Honour.


MODIGARE MED ÅLDERN

rijksmuseum i Amsterdam, utställningen Late Rembrandt
rijksmuseum i Amsterdam, utställningen Late Rembrandt Bild: Lotta Wigelius-Wulff rembrandt självporträtt

Specialutställningen Late Rembrandt fokuserar på Rembrandts sista 18 år då han genomgick en radikal förvandling. Han vågade vara mer experimentell och expressiv i sitt uttryck och hans porträtt fick ett större psykologiskt djup.

rijksmuseum, rembrandt självporträtt
rijksmuseum, rembrandt självporträtt Bild: Lotta Wigelius-Wulff rembrandt självporträtt

I självporträtt med två cirklar från år 1655, har cirklarna i bakgrunden tolkats som en symbol för fulländning. Han har målat 80 självporträtt, som med tiden blev mer och mer brutalt uppriktiga och vittnar om både självinsikt och modernitet. Modigt, mästerligt antydda detaljer, mer än klassisk naturalism.

Det lönar sig att bekanta sig med flera porträtt på museets webbsida. rijksmuseum.nl

I det nyrenoverade museet finns också en liten, egen asiatisk paviljong med bl.a den här tusenåriga kinesiska eremiten som har en särdeles intensiv blick.

kinesisk eremit i den asiatiska paviljongen i rijksmuseum
kinesisk eremit i den asiatiska paviljongen i rijksmuseum Bild: Lotta Wigelius-Wulff asiatiska paviljongen

Talande blickar finns det gott om bland Rembrandts porträtt, icke minst hos den här gamla läsande kvinnan, hennes kloka, åldrande ansikte lyses nästan upp av texten i boken, vad månne hon läser?

rijksmuseum, Rembrandts målning Läsande gammal kvinna
rijksmuseum, Rembrandts målning Läsande gammal kvinna Bild: Lotta Wigelius-Wulff läsande kvinna


ETT HELT KVARTER MED KONST

Ett besök på Museumplein är ett måste om du besöker Amsterdam. Allt samlat på ett och samma torg. Rijksmuseum, Van Gogh museet och Stedelijk. En dröm!

I Staedelijk museet pågår en retropektiv utställning över Henri Matisse till 16 augusti.

Henri Matisse, Badaren, 1909, oljemålning
Henri Matisse, Badaren, 1909 Henri Matisse, Badaren, 1909, oljemålning Bild: Lotta Wigelius-Wulff målning av henri matisse

Här dras spännande paralleller mellan Matisse och en del av de konstnärer som har inspirerat honom. Matisse hade bland annat ett stort inflytande på den ryska avantgardistiska konsten i början av 1900-talet med sina starka färger, sin förkärlek för konturer och mönster. Här kan man se två tolkningar av en badande man, av Kazimir Malevitj och Henri Matisse.

rijksmuseum, Kazimir Malevitj, Badaren, 1911, oljemålning
Kazimir Malevitj, Badaren, 1911 rijksmuseum, Kazimir Malevitj, Badaren, 1911, oljemålning Bild: Lotta Wigelius-Wulff kazimir malevitj

Henri Matisse började med klassiskt, akademiskt måleri, inspirerad av sina studier i Beaux-Arts i Paris. Men också i hans allra tidigaste verk, traditionellt bruntonade, kan man se en mönstrad tapet skymta fram, som förebådar den moderna Matisse. Här leker Matisse med färgkontraster.

stedelijkmuseet, The Oasis of Matisse, målningen L'Escargot, 1953, publik
Utställningen The Oasis of Matisse på Stedelikjmuseum stedelijkmuseet, The Oasis of Matisse, målningen L'Escargot, 1953, publik Bild: Lotta Wigelius-Wulff målningen lescargot

Han gick igenom många olika perioder i sitt måleri, inspirerad av impressionism, fauvism, primitiv afrikansk skulptur, arabesker, odalisker och avant-garde, vilka småningom ledde till en extrem förenkling och renodling av former, ofta urklippta i papper, s.k. cut-outs.

Stedelijk museum, Henri Matisse, oljemålning,  Nature morte à la corbeille d’oranges, 1912
Nature morte à la corbeille d’oranges, 1912 Stedelijk museum, Henri Matisse, oljemålning, Nature morte à la corbeille d’oranges, 1912 Bild: Lotta Wigelius-Wulff the oasis of matisse

Förenkling och långt driven abstraktion blir hans varumärke. Det här är Matisse eget löv.

Stedelijkmuseum, Henri Matisse: Svart löv på röd bakgrund, cut out, 1952
Henri Matisse: Svart löv på röd bakgrund, 1952 Stedelijkmuseum, Henri Matisse: Svart löv på röd bakgrund, cut out, 1952 Bild: Lotta Wigelius-Wulff stedelijkmuseum

Ifall du inte kan ta dig till Amsterdam är det inget problem. Rijksmuseums samlingar finns tillgängliga, vackert och åskådligt på adressen rijksmuseum.nl. Det är ett fantastiskt material där du kan välja och vraka enligt oändligt många kriterier.

Dessutom kan du gå in på Rijksstudio, där du själv kan mixtra och leka med museets samlingar, plocka ut detaljer, spara bilder, beställa kopior och göra dina egan versioner. Vid det här laget finns det över 200.000 Rijksstudio's. Gå in och titta!

Källor:
rijksmuseum.nl
Rijksmuseum i Amsterdam, Late Rembrandt
Stedelijk museum, The Oasis of Matisse

Läs också