Hoppa till huvudinnehåll

Emil Cedercreutz - pepparögonen på Harjula

I bildhuggaren och silhuettkonstnären Emil Cedercreutz´ konstmuseum nära Björneborg visas skiraste skira silhuetter. Harjula intill är en oas för alla som vill njuta av ett konstnärshem när det är som rikast på intryck.

Kända skulpturer

Bronsstatyn Moderskärlek, med stoet som diar sitt föl i Fölskvären intill Forsthuset i Helsingfors, uppfattas ofta som bildhuggaren och silhuettkonstnären Emil Cedercreutz´ mest kända skulptur. Flera gånger har den blivit vald till Helsingfors mest älskade staty.

Exempel på andra skulpturer av Emil är hans Amanda, som lika naken som Havis Amanda i Helsingfors, står mitt på gårdstunet intill Cedercreutz konstnärsbostad Harjula i Harjavalta, Satakunda.

En tredje skulptur är björnen i Björneborg, som får ta emot studentmössan på Valborg. I Helsingfors kom det ju att bli vännen Ville Vallgrens Amanda som fick det ärofyllda uppdraget.

Hästarnas vän

Emil Cedercreutz (1879–1949) utexaminerades 1902 som den allra första och enda på den nya bildhuggarlinjen vid Finska Konstföreningens Ritskola. Därefter följde studieår i Bryssel och Rom och i Paris studerade han bland annat för bildhuggaren Auguste Rodin.

I Paris började Emil också föra hästarnas talan både muntligen och i skrift. Han upprördes över hur de ofta behandlades illa där de drog fram omnibussarna på storstadens gator. Tillbaka i Finland skrev han också djurskyddsrättsliga artiklar.

Mannerheim imponerad

Emil Cedercreutz har gjort otaliga hästskulpturer. Sent i sin karriär gjorde han också några gipsmodeller för ryttarstatyn av Mannerheim. Marskalken lär ha sagt ungefär att:

-Vem som helst kan göra en skulptur av mig, men bara Emil Cedercreutz kan göra en skulptur av min häst.

Den monumentala Mannerheimstatyn i Helsingfors gjordes sedan av Aimo Tukiainen. Den avtäcktes så sent som 1960.

Konst in i skolorna

Några år var Emil också ordförande för föreningen Konst till skolorna. Idén till föreningen fick Emil av den svenska kvinnorättskämpen Ellen Key som han hade lärt känna i Bryssel.

Väl hemma igen väckte Emil stor uppmärksamhet med sin separatutställning i Ateneum 1912.

Emil Cedercreutz i sin ateljée i Harjavalta.
Emil Cedercreutz i sin ateljé i Harjavalta. Emil Cedercreutz i sin ateljée i Harjavalta. Bild: Emil Cedercreutz museum emil cedercreutz i hajavalta
Här cementerades hans rykte som en av Finlands främsta skulptörer.

Bygger allkonstverk intill vatten

Emils konstnärshem Harjula ligger intill Kumo älvs branta sydsluttning. I sin biografi Yksinäisyyttä ja ihmisvilinää berättar han om hur han hörde bruset av Kumo älv genom barrskogen när han körde sin droska fram längs Björneborgsvägen år 1913. Han stannade droskan och letade sig fram genom träddjungeln och fann en underbar plats tack vare ljudet av vattnet.

Emil Cedercreuz i droska utanför sitt konstnärshem Harjula.
Emil Cedercreutz utanför en del av Harjula. Emil Cedercreuz i droska utanför sitt konstnärshem Harjula. Bild: Emil Cedercreutz museum emil cedercreutz

Delar från gamla, nerrivna landsortsbyggnader fick tjäna som byggnadsmaterial. Harjula kom att bli ett både originellt och trivsamt allkonstverk. Ortsborna kallade det för Satakunnan Satulinna - Satakundas Sagoslott.

På ytterdörren skrev Emil:

-Memento vivere – Kom ihåg att leva.

Inspirerad bland annat av Leo Tolstojs tankar, av monismen och av författaren Maila Talvio byggde Emil Cedercreuz 1916 också Jordandens tempel– ett museum för alla de allmogeföremål som han samlade in.Templet var en hymn till ett lyckat samarbete mellan jorden, solen och människan.

Skulle bli jurist

Emil Cedercreutz växte upp på Kjulo gård i Satakunda, där han redan som liten lärde känna både jordbruksarbete och sin hembygd.

Emils äldsta bror Axel blev läkare, Edvard ingenjör, tredje äldste brodern Gustaf domare och Emil – han blev silhuettkonstnär. Redan som fem – sex åring började han klippa i svart papper. Snart lät mor Johanna bysmeden göra en egen liten sax till Emil.

Helt lätt var det i alla fall inte. För att tillfredsställa sina föräldrar studerade Emil juridik i flera år. Eller låtsades studera med juridikböckerna prydligt framme på sitt skrivbord. Kom någon in till honom gömde han ofta hastigt och förlägen sax och papper i närmsta byrålåda.

Tävlade med farfarsfar

Emil ville bli en bättre silhuettkonstnär än vad farfarsfar Axel Reinhold Cedercreutz hade varit. Det gick så bra att Emil fick ställa ut sina silhuetter redan 1899 och året därpå kom den första av hans silhuettböcker: ”En bilderbok för ung och gammal”.

Tre silhuettalbum har Emil publicerat. Därtill fjorton böcker med text och silhuettbilder. Idag finns tvåtusentvåhundra av hans silhuetter bevarade.

Silhuettkonstens fader

Senare kom Emil att illustrera också andra författares verk med sin silhuettkonst. Ett exempel är V.A. Koskenniemis Kevätilta Quartier latinissä: Muistelmia Pariisista (1912).

Silhuettkonstnären Sirkka Lekman skriver i sin bok Siluetti att Emil Cedercreutz i dag anses vara silhuettkonstens fader i Finland.


I Emil Cedercreutz museum i Harjavalta visas utställningen Mustan paperin maailma – suomalaista siluettitaidetta till och med 27.9.2015. Här ingår silhuettkonst också av Eero Manninen och hans dotter Sirkka Lekman.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje