Hoppa till huvudinnehåll

Ingen panik om köpet suger

En printer slås sönder
En printer slås sönder Bild: Yle/Sixten Björkstrand sönder printer

Har din apparat pajat i förtid? Slå inte sönder den! Ta ett djupt andetag och kontrollera om din situation motsvarar något av de här exemplen.

Söndrig elektronik hör inte hemma på soptippen. Men återvinningen är inte det enda alternativet - du har nämligen ofta rätt att få en ny.

Om du har använt produkten på ett sätt som den inte är gjord för är det kört. På fackspråk heter det här felaktig hantering av varan.

Det är inte meningen att telefonen ska användas under vatten. Om inte telefonen marknadsfördes som vattentät förstås.

Det är bäst att hålla i telefonen ordentligt om du använder den på tuppen.

Om du beställer varor i en nätbutik har du ångerrätt i 14 dagar efter köpet. Det här gäller inom hela EU.

Om du ångrar köpet skriftligt är det tydligast för alla parter.

Om du ångrar dig måste du naturligtvis skicka tillbaka produkterna och i regel är det du som betalar för returkostnaderna.

Du har ångerrätt i 14 dagar då det gäller distansförsäljning. Distansförsäljningen innefattar köp via telefonförsäljning, nätbutik, postorder eller tv-shop.

Ångerrätten gäller ändå inte alla typer av köp inom distansförsäljning. Du har inte ångerrätt till exempel flyg, hotell eller konsertbiljetter.

I alla EU-länder, som till exempel Tyskland, svarar försäljaren för fel i en såld vara i minst två år.

Om produkten går sönder inom den här tiden borde du ha rätt till att få en ny, få den reparerad, få pengarna tillbaka eller komma överens om rabatt.

Ansvaret för fel har inte tidsbegränsats i Finland utan baseras på varans förväntade livslängd. Finlands lagstifning är egentligen starkare än EU-direktivet om att säljaren ansvarar för fel i en vara i två år.

Finlands lag bygger på antagandet att dolda fel i produkten kan visa sig senare än två år.

Eftersom man kan anta att en ny tv borde hålla längre än två och ett halvt år (om den inte är jättebillig) borde du ha rätt till att få en ny.

Även på varor som sålts via hemförsäljning har du ångerrätt i 14 dagar. Försäljaren ska ge sina kontaktuppgifter så att du vet vart du ska vända dig om det behövs.

Garanti är ett extra skydd

Ibland ger tillverkare en garanti på en produkt. Det är ett extra skydd som inte har någonting att göra med ansvar för fel.

– Ansvar för fel står skriven i konsumentskyddslagen. Det är en av konsumentens lagstadgade rättigheter. Bestämmelserna tillämpas även om det inte finns någon garanti för varan, säger juristen Kristiina Vainio på Konkurrens- och konsumentverket.

Jurist Kristiina Vainio på Konkurrens- och konsumentverket
Jurist Kristiina Vainio på Konkurrens- och konsumentverket Jurist Kristiina Vainio på Konkurrens- och konsumentverket Bild: Yle/Sixten Björkstrand kristiina vainio

Om man inte kommer överens med försäljaren kan man få hjälp av konsumentrådgivningen. Konsumentrådgivarna ger gratis vägledning och medlingshjälp i tvister.

– Om man ändå inte kommer överens kan ärendet hänskjutas till konsumenttvistenämnden.

Om det handlar om köp från ett annat EU-land, Island eller Norge kan man få råd i problemsituationer från Konsumenteuropa i Finland.

Exemplen ovan är just exempel. Varje konsumenttvist är unik och en lösning som gäller i ett fall behöver inte nödvändigtvis gälla i ett annat.

På arenan finns programmet Ingen panik om köpet suger där jurist Kristiina Vainio kommenterar de här videorna.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle