Hoppa till huvudinnehåll

Lönedumpningen blev den ärlige företagarens fall

Kristian Laakso, f.d. transportföretagare står intill sin lastbil
Kristian Laakso, f.d. transportföretagare står intill sin lastbil Bild: Yle / Antti Lempiäinen kristian laakso

Kristian Laaksos transportföretag gick i konkurs i mars. Som mest hade han tio anställda, men nu står bilarna stilla. Prisdumpningen i transportbranschen slår hårt mot hederliga företagare.

Kristian Laakso, f.d. transportföretagare
Kristian Laakso, f.d. transportföretagare Bild: Yle / Antti Lempiäinen kristian laakso

Kristian Laakso började köra skrot år 2007. Då var det lönsamt att köra energiavfall och överblivet byggnadsmaterial till sortering. Hela familjen var anställd i företaget. Sonen tog chaufförsexamen och körde för sin far och frun var också med.

År 2008 kom lågkonjunkturen. Då började det gå utför.

- En massa andra företag kom med i leken och konkurrensen hårdnade. En konkurrent blev uppköpt av ett statsägt bolag som sedan öste på med stor volym. Situationen blev helt sjuk, berättar Laakso.

Offerterna blev utskrattade

Företagets största kund konkurrensutsatte sina körningar. Laaksos offert gick ut på ett pris som skulle räcka till avtalsenliga löner för de anställda och att med nöd och näppe hålla företaget flytande tills situationen skulle bli bättre. Hans priser blev utskrattade – de var 10-20% för höga, fick han veta.

Till sist tog pengarna slut. I mars i år var konkursen ett faktum. Laaksos princip om rättvisa löner satte företaget på fall.

- Jag tänker inte ge avkall på chaufförernas löner, de ska få betalt enligt kollektivavtalet. Jag lägger hellre av än börjar föreslå prisdumpning eller annat fiffel, det har jag alltid sagt, säger Laakso.

Prisdumpningen är en dominoeffekt

Kristian Laaksos konkurs är ett resultat av prisdumpningen inom branschen. Ett utkonkurrerat transportföretag kan antingen lägga ner sin verksamhet eller börja transportera något annat. I den nya sektorn uppstår sedan ett nytt priskrig. Dominoeffekten gör att hederliga transportföretagare till slut blir utkonkurrerade.

Konkurser är inget som förvånar Bil- och transportfacket AKT:s andra viceordförande Harri Pasanen.

- Då en finländsk företagare försöker sköta sig enligt reglerna lurar konkursen runt hörnet. Oärliga entreprenörer tävlar med låga priser. Den ärliga företagaren mister då sina körningar - eller kör på förlust, säger han.

Kristian Laakso misstankar vaknade då hans offert, som var uträknad för att täcka företagets existensminimum, konkurrerades ut av ett billigare anbud.

- Jag visste genast att den firman inte kan köra med rättvis prissättning, det är omöjligt.

Kristian Laakso har inget emot konkurrens, tvärtom, men han protesterar mot oärliga metoder. Han är mycket kritisk till hur - om alls - lagen om beställarens ansvar följs.

Bra lag får kritik

Det är beställaren som konkurrensutsätter körningar som tjänar på prisdumpningen, säger Harri Pasanen på AKT. Lagen förpliktar beställaren att se till att avtalspartnern, i det här fallet transportföretagaren, betalar skatter och avtalsenliga löner. Syftet med lagen är att bekämpa användandet av svart arbetskraft, att främja jämlik konkurrens företag emellan och se till att kollektivavtalen följs.

- Vi har en fin lag om beställarens ansvar, men i praktiken behöver beställaren bara fråga transportföretagaren om han betalar som man ska. Det är ju galenskap av företagaren att svara nej, det gör jag inte, förklarar Pasanen.

Kristian Laakso, f.d. transportföretagare sitter i sin lastbil
Kristian Laakso, f.d. transportföretagare sitter i sin lastbil Bild: Yle / Antti Lempiäinen kristian laakso

Fler företag kommer att gå i konkurs, förutspår Kristian Laakso. Han anser att det är storbeställaren, industrin, som drar det längsta strået i priskriget.

- Hur billigt vi än kör kan vi inte rädda den finländska industrin, inte fast vi skulle köra gratis, säger han.

”Det är bara pengar”

För Kristian Laakso blev konkursen en dyr historia. Att sälja lastbilarna räcker inte till för att betala alla skulder då prisnivån på lastbilar just nu är så låg. Hans hus och lastbilshall kommer att säljas på exekutiv auktion.

- Jag var nere ett tag. Men det är ändå bara pengar det handlar om. Jag har min familj och jag njuter så mycket av livet. Jag tänker inte förstöra resten av det med att älta det som hände.

Kristian Laakso har kvar sin integritet.

- Jag behöver inte skämmas. Jag kan gå rakryggad på stan och säga att jag inte pressade ner några priser. Jag har uppskattat mina chaufförer och betalat dem rätt. Det är ju synd om man inte klarar sig med rent spel.

Läs också
: Ett bättre liv blev jobb för svältlön

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle