Hoppa till huvudinnehåll

Kvarken Ports vill ha fraktlinje till Vasa

Wasa Express i hamnen i Vasa.
I dagsläget står Wasalines färja Wasa Express för den regelbundna frakten till och från Vasa hamn. Kvarken Ports vill ha en bestående fraktlinje från Vasa hamn. Wasa Express i hamnen i Vasa. Bild: Yle/Sofi Nordmyr wasaline

Fem fraktlinjer utgår från Umeå hamn, noll från Vasa. Nu vill nya hamnbolaget Kvarken ports få till stånd en fraktlinje från Vasa hamn.

Umeå och Vasas gemensamma hamnbolag Kvarken Ports har funnits ett halvt år. En av förhoppningarna är att få igång en bestående fraktlinje från Vasa hamn.

Vd Matti Esko för Kvarken Ports. Taget framför bilkön och lastningskön till Wasalines Wasa Express.
Matti Esko, vd för Kvarken Ports, är lätt hoppfull inför att få en fraktlinje till Vasa hamn. Vd Matti Esko för Kvarken Ports. Taget framför bilkön och lastningskön till Wasalines Wasa Express. Bild: Yle/Sofi Nordmyr kvarken ports

- Möjligheterna finns men det är inte lätt. Man har prövat en gång och det fungerade inte. Men jag tycker att det är dags att pröva igen, säger vd Matti Esko för Kvarken Ports.

För två år sedan gjordes ett försök med en fraktlinje mellan Vasa och tyska Bremerhaven. Dock höll fraktlinjen i bara ett par månader och efter ett halvt år gick rederiet i konkurs.

Energiklustret behöver fraktlinje

Esko säger att det är av stor betydelse för energiklustret att få igång en bestående fraktlinje till och från Vasa hamn.

- Vi borde ha en linje direkt från Vasa som går till Europa.

Fraktfartyg lastas i Umeå hamn.
Fem fraktlinjer utgår från Umeå hamn. Här lastas ett fartyg med 16 000 kubikmeter trävirke på väg till Alexandria i Egypten. Fraktfartyg lastas i Umeå hamn. Bild: Yle/Sofi Nordmyr kvarken ports

Esko påminner ändå om att Wasaline i dagsläget sköter en hel del frakt.

- De gör ett bra jobb med att frakta laster över till Umeå och därifrån kan det gå vidare till Europa.

Färjan först

På Kvarken Ports bord för utvecklingar ligger också annat än en fraktlinje från Vasa hamn, bland annat finns det planer på containerutveckling i Umeå och projektlaster och kajer i Vasa.

Men först kommer projektet Midway Alignment med en ny Kvarkenfärja i spetsen.

- Tidtabellen är tuff just nu. Allt borde vara färdigt i september. Vi måste kalkylera hur vi ska bygga och om vi kan bygga de faciliteter som behövs för den nya färjan, säger Esko.

I övrigt säger Esko att det första halvåret med Kvarken Ports gått bra. Strategierna börjar vara klara och nu börjar investeringarna göras.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten