Hoppa till huvudinnehåll

Det finns hopp för modefinland

Sabrina Englund, modedesigner
Sabrina Englund tycker Finland har förändrats under de senaste fem åren. Förhoppningsvis går vi mot en ljusare modeframtid. Sabrina Englund, modedesigner Bild: Privat sabrina englund

Spanien, England och framförallt Sverige har lyckats få fram flera stora varumärken inom modeindustrin. Varför lyckas vi inte med samma grej i Finland?

Det är svårt att få jobb som kläddesigner i Finland, eftersom det helt enkelt inte finns arbetsgivare. Vill du jobba som designer är alternativen att frilansa för flera olika varumärken, söka sig utomlands, eller grunda eget.

De är inte modemänniskor. De har kanske gått på en handelshögskola eller någon liknande utbildning.

Finland har många duktiga designers som sköter om små exklusiva företag de grundat själva. Och så klart det vi ofta förknippas med: Marimekko. Men varför har Finland så svårt att få till ett riktigt storsäljande varumärke likt H&M, Topshop eller Zara? Sverige har otaliga sådana varumärken som också röjt stora framgångar utomlands. Vad gör vi egentligen för fel?

Sabrina Englund har jobbat som designer på flera olika klädföretag, både i Sverige och Finland, och hon tycker att Sverige har en större öppenhet för nya idéer. I Finland kunde hon snabbt få ett nej till någon ny idé, men det hände inte på andra sidan Östersjön.

- Ingenting sågades. Men det var klart att man fick kämpa där också, säger hon.

Saknar rätt modekänsla

Många klädföretag består av designers och inköpare, som tillsammans utvecklar kollektionerna. Sabrina tyckte att inköparna på det svenska företaget hon jobbade på hade mer känsla för mode. På den finska sidan kanske ekonomin ligger före själva modedelen, och de som har ansvar har inte rätt modekänsla.

Modeller på en catwalk. Moda Lisboa 2008.
Varför får vi inte ut våra snygga idéer och designer på den stora marknaden? Kanske för att vi är för fega och konservativa. Modeller på en catwalk. Moda Lisboa 2008. Bild: CC/José Goulão modeller

- De är inte modemänniskor. De har kanske gått på en handelshögskola eller någon liknande utbildning. Men visst tänkte svenskarna ekonomiskt också, det måste man göra, också som designer.

Sabrina tror att varje designer måste få in ett ekonomiskt tänk i sitt skapande, annars kommer man ingen vart.

- Du måste ha som mål, att det du gör kommer att sälja. Det är allt det bygger på. Annars har du inte jobbet nästa dag, säger hon.

Och för att sälja måste designern kunna ta sig in i huvudet på kunden och fundera ut varför hen vill köpa produkten.

- Så tänker jag i allt jag gör. Jag försöker sätta mig in i den vanliga människans liv. Varför skulle den personen vilja ha det här plagget?

Rädda för förändring

Ett annat problem som kanske gör att Finland inte riktigt lyckas nå ut som modeland, är att vi är lite för konservativa. Man vill helt enkelt inte ändra sig.

- Saker och ting har alltid varit på ett visst sätt och då ska det fortsättningsvis också vara så. Det är lite som skygglappar.

Det har skett en enorm förändring i Finland, så det finns hopp.

Själva känslan för vad som är moderiktigt och kommersiellt gångbart är ändå något som är väldigt svårt att lära sig. Du måste nästan vara född med det, tycker Sabrina.

- Det är något du aldrig kommer att få från en skola. Du måste lära dig att lita på det du känner – att det här känns rätt. Sedan kommer erfarenheten in, när du provat på, och litat på att känslan är rätt.

Det finns hopp

Och moderiktiga typer med känsla för design fattas knappast i Finland. Det vi behöver är väl snarare orädda och nyfikna finansiärer. Sabrina ser ändå ljust på framtiden, och tycker att branschen utvecklats enormt de senaste fem till tio åren.

- Det har skett en enorm förändring i Finland, så det finns hopp. Annars skulle man lämna det här landet på en gång, om man inte skulle tro på det.

Nyligen publicerat - X3M