Hoppa till huvudinnehåll

Tävling och teori på Hangöteaterfestival

Lagen i Hörspelstävlingen.
Lagen i Hörspelstävlingen. Bild: Tomas Jansson/YLE hörspelstävling 2015

Champagneflaskor är uppradade mellan två teatergrupper och publiken. Tillsammans har vi lysssnat igenom två radioteaterproduktioner, som är inte mer än några minuter gamla.
Det är teaterfestival i Hangö, och då serveras det också alldeles unika ögonblick.

Efter två solfyllda dagar vaknar Hangö till en lördag med moln och regndroppar.

Regissör Paul Olin framför scenografin till produktionen Hamlet sade det vackrare
Paul Olin framför scenografin till Hamlet sade det vackrare. Regissör Paul Olin framför scenografin till produktionen Hamlet sade det vackrare Bild: Tomas Jansson/YLE paul olin

Samtidigt slutspurtar radioteatertävlingens grupper, tidskriften Ny Tid sätter sig kring ett bord och diskuterar kritik, Antoniaprisjuryn sammanställer ett pressmeddelande om kvällens prisutdelning, det spelas barnteater och ställs i skick inför festivalens traditionella diskussion som i år har temat Konflikt.

Sista festivaldygnet är igång. Ikväll blir det bland annat ytterligare två Antoniaprisnominerade föreställningar: Sylvi och Batman bor inte här längre – den senare med delvis ny ensemble när Seija Metsärinne ersätter Monica Nyman som ”mamman”, något som Seija har repeterat in enbart för Hangögästspelet.

Också det berättar något om den talkoanda som brukar omgärda Hangöfestivalen. Extrajobb också för regissören Paul Olin, en riktig festivalveteran som i år får extra uppmärksamhet nu när han som första regissör i Antoniaprisets historia är involverad i två nominerade produktioner.

Den ena visades i Hangö redan igår: Hamlet sade det vackrare, en karnevalistisk föreställning om "ungdomar som farit illa".

Radioteaterfest

Klockan blir 13 i ett småregnigt Hangö, och gästerna på en fullsatt Casinovind väntar på två tio minuter långa radioteaterföreställningar som alldeles nyss blivit klara – den ena i genren tragedi, den andra komedi, med titeln ”när vädret vände”.

Komedilaget (Anna-Sofia Nylund, Lidia Bäck och Joanna Wingren) har gjort sitt sista klipp sju minuter före deadlinen klockan 13, men verkar oväntat ostressade.

- Det har bara varit skönt skönt skönt, skrattar Anna-Sofia.

De två lagen i hörspelstävlingen inför prisutdelning.
Komedi- och tragedilaget inför prisutdelning på casinovinden. De två lagen i hörspelstävlingen inför prisutdelning. Bild: Tomas Jansson/YLE hörspelstävling 2015

Men hur jobbar man när man vet att man bara har 24 timmar tid, att slutspurten måste sättas in i samma stund som man sätter igång?

- Man funderar väl inte så. Vi har lyssnat på intuitionen, litat på att allting nog kommer till oss.

Och ni har sovit gott i natt?

- Absolut, sex timmar, inga problem.

Men den andra gruppen då? Någon måste väl ha sovit dåligt i natt?

- Inte alls, 4-5 timmar, inga problem, säger Martin Bahne, som har jobbat tillsammans med Marco Luponero och Maria Salomaa-Kivelä.

Martin Bahne tar emott priset av Janina Jansson.
Martin Bahne tar emot hörspeltävlingens pris av radioteaterns Janina Jansson. Martin Bahne tar emott priset av Janina Jansson. Bild: Tomas Jansson/YLE hörspelstävling 2015

Och vad har det gett att vara med om ett sådant udda projekt?

- Alltså att skriva i team med en sådan tidspress, det har varit otroligt spännande och lärorikt.

Och hur stressande har det varit?

- Egentligen inte alls. Det var mera stressigt före, men sedan så... bra planering är halva jobbet.

Och resultatet?

En tragedi som utspelar sig inför en partikongress i Hangö, med kryddor av språkstrid och främlingsfientlighet, och en kram som missförstås. En komedi fylld av små scener som handlar om en trio som på väldigt kort tid ska producera en radioteaterpjäs och aldrig hittar tråden. Två produktioner som har gemensamma element, men som liknar varandra till... 0 procent och som båda blir bättre av att avnjutas tillsammans med den andra. Här är 1+1 mycket mer än två.

And the winner is...

Champaneflaskor plockas fram, och klockan 13.54 kommer beskedet: Martin Bahnes grupp.

LUST lanserade treårigt fortbildningsprojekt

Det spännande med Teaterträffen är inte minst att den inte bara handlar om en slags de små ramarnas Best Of-festival och om teaterfolkets säsongavslutning, men också om specialsatsningar som designats just för festivalen.

Som just den lekfulla radioteatertävlingen, eller alla seminarier och diskussioner.

I Hangö lanserade föreningen LUST (Långsiktig utveckling av svenskspråkig teater) sitt kulturfondstödda treåriga projekt ”den autonoma skådespelaren”, en litet luddig rubrik som under fredagens seminarium fick tydligare ramar.

Det hela inleddes med en teorityngd föreläsning av kritikern forskaren Bergenprofessorn Knut Ove Arntzen, som gav perspektiv åt begreppet Postdramatisk teater – genren som starkt har påverkat teateruttrycket runtom i Europa sedan 1990-talet, men som i Svenskfinland aldrig slagit rot. I dagens läge är den i första hand bekant enbart via den Berlinbaserade gruppen Nya Rampen.

Därefter presenterade projektets konstnärliga ledare Rickard Borgström ramarna för den treåriga storsatsningen.

Det hela bygger på 4-5 årliga omfattande workshops med högintressanta gäster, som tyska gruppen She She Pop som gästar Finland nästa vår.

Och målet: det är att ”dekonstruera arbetsprocesserna, krossa hierarkierna, ge alla rätten att hämta med sig sina idéer och visioner”.

Det är förstås något som flera finlandssvenska skådespelarcentrerade gruppteatrar sysslat med redan länge, men det som LUST-projektet kan hämta med sig är en ny form av medvetenhet, om sammanhang och teorier och historia.

Utrymme för tillämpad teori

Teori är ju sällan något som finlandssvensk teater har satt i centrum, kanske just beroende av bristen på finlandssvenska regissörer och akademiskt utbildade personer inom teaterfältet.

föreningen LUST ordnar seminarium i Hangö.
Knut Ove Arntzen och Rickard Borgström i Hangö. föreningen LUST ordnar seminarium i Hangö. Bild: Tomas Jansson/YLE knut ove arntzen

I bästa fall kunde LUST-satsningen leda till att skådespelare som vill jobba med nya former faktiskt lär sig traditionen, och via det blir en verklig del av nyskapande rörelser – istället för att bara låta sig inspireras och göra ”sin version” av något som ute i världen redan är genomanalyserat.

- Sedan återstår förstås att hitta teaterstrukturer som ger projektets skådespelare plats, konstaterar Rickard Borgström.

- Vi måste fundera på vart skådespelarna sedan kan ta vägen, var de kan möta en publik, var en sådan form av teater kan hitta sin arena.

Resultat visas upp i Hangö 2016

En arena kommer Hangöfestivalen att bjuda på redan nästa sommar. Då ska resultat av projektets första år presenteras.

Då kanske man också kan fundera på hur nya teateruttryck kan nå en finlandssvensk publik.

Det räcker ju inte med att få skådespelaren att bli du med det nya. Så länge den breda finlandssvenska publiken i första hand bjuds på musikal och komedi av de stora institutionerna, är vägen till förändring lång.

Där kommer förstås också medias och kritikens roll in – också den diskussionen finns det all orsak att återkomma till.

Teatermänniskor som är intresserade av LUST-projektet, har ännu dryga två veckor tid att ansöka om en plats. 10-12 personer ska rymmas med.

Antonia Ringboms specialdesignade pris

Hangöfestivalen fortsätter ännu i morgon, då två produktioner också får sin urpremiär.

Antonia Ringbom med sitt specialdesignade Antoniapris.
Antonia Ringbom och Antoniapriset. Antonia Ringbom med sitt specialdesignade Antoniapris. Bild: Tomas Jansson/YLE antoniapriset

En final arrangeras redan ikväll: storfest där Antoniapriset traditionsenligt delas ut.

Då överräcker Antonia Ringbom igen sitt specialtillverkade hederspris till en produktion som enligt den ursprungliga prisidén ska premieras för konstnärligt mod.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje