Hoppa till huvudinnehåll

Drönare börjar säkerhetsinspektera flygplan

Det brittiska lågprisflygbolaget Easyjet testanvänder drönare för att utföra säkerhetsinspektioner ombord på bolagets flygplan. Drönarna skannar planet för att upptäcka eventuella skador som kan ha orsakats av till exempel blixtar eller av en krock med en fågelflock.

Drönaren är utrustad med en högupplösningskamera som skall vara lika exakt som det mänskliga ögat. Kameran har också förmågan att lokalisera var den själv befinner sig. Det finns sensorer framtill på drönaren, och de sänder varje sekund ut tusentals och åter tusentals laserstrålar, som var och en mäter omgivningen.

Man räknar med att drönarna snabbt hittar eventuella brister, så att den tid som planen står i hangaren, och inte flyger, blir kortare.

Projektledaren Mark Bunting säger att det vanligen krävs en hel del personal för att inspektera säkerheten på ett flygplan.

- Först ska de köra in det i hangaren, eller så kör de omkring med tunga fordon, och till det går det en massa tid. Vi introducerar drönare för att öka antalet snabba inspektioner så att vi utan dröjsmål får planet i trafik igen, säger Bunting.

Flygbolaget räknar med att den här teknologin minskar planets hangartid från dagar till bara några timmar. Om ett år räknar man med att ha drönarna i bruk runtom i Europa.

Motordelar printas med 3D

Lågprisbolaget testar också 3D-printning för att ersätta plastdelar inne i kabinen som ofta går sönder. Det snabbar på reparationerna och det blir billigare när man slipper beställa delar från tillverkaren.

Ombord på ett plan går armstöd, sidopaneler och olika plastföremål sönder så gott som dagligen och det är svårt att komma över reservdelar. Tanken är att flygbolaget monterar ner de trasiga delarna, skannar dem och printar prototypen. Utgående från prototypen kan man sedan göra formar mad vilkas hjälp man själv tillverkar den nya delen, till ett pris som är en bråkdel av det ursprungliga.

Också nästa generationens motorer kommer att ha delar som kan printas med 3D-teknologi. Till exempel motorernas fläktblad räknar flygbolaget med att själv kunna printa i en nära framtid.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes