Hoppa till huvudinnehåll

Ropa inte bomb på flygplatsen!

Flygplatsen i München
Här skämtar man inte om bomber. Det slutar ofta med onödigt trubbel. Flygplatsen i München Bild: EPA/Tobias Hase flygplatsen i münchen

Att skämta om sprängämnen på flygplatsen är uppenbarligen en dum idé. Men exakt vad är det du ställer till med?

Ett plan blev nyligen stående på Arlanda flygplats i Sverige efter att en man ringt in och bombhotat planet. Det visade sig vara ett falskt alarm, men pådraget försenade både passagerare och tog upp en massa tid av diverse myndigheter.

Vad är det egentligen som händer när en flygplats får ett bombhot?

På flygplatsen

Tuomo Kivikari är chef för säkerheten vid Finavia. Han har tillsammans med sin stab ansvar för 24 flygplatser i Finland.

Man försöker så långt som det är möjligt att ta reda på information om den som ringer in hotet, berättar Tuomo, och sedan informerar man polisen. Polisen tar sedan ställning till situationen och bedömer om de tänker utrymma hela flygplatsen, delar av den, eller ingen del.

merparten av de som ringer in är folk som är berusade eller har problem med något och vill ”lätta på trycket”

Generellt har de hot som kommit till flygplatsen varit falskt larm, menar Tuomo.

- I vissa fall är det folk som tror sig ha viktig information som de vill dela med sig av, säger han. Men merparten av de som ringer in är folk som är berusade eller har problem med något och vill ”lätta på trycket”.

Även om hotet bedöms som allvarligt och man beslutar sig för en evakuering så stannar allt liv på flygplatsen inte upp, i regel. Man försöker alltid begränsa utrymningar till ett så litet område som möjligt och så att så få passagerare som möjligt berörs.

På planet

Om det nu är så att flygplatsen är ohotad och det istället rör sig om att någon instabil typ tagit sig genom säkerhetskontrollen och upp på ett plan så är det planets kapten som är den ansvarige för säkerheten. Kaptenen är den som avväger situationen och tar kontakt med markpersonalen eller polisen, vilket kan leda till att planet töms och att bombtekniker, anti-terrorenheter eller hundar kallas till platsen, beroende på hotet.

resväskor
"Min väska är den blåa som ser ut som ett paket C4!" resväskor Bild: Yle/Juha-Pekka Inkinen packning

Om det hamnat en väska på planet som man är orolig för så gås den igenom och säkerhetskollas, men om inget misstänkt hittas åker flyget med väskan ombord som vanligt. Det kan bli aktuellt att plocka av samtliga väskor och låta passagerarna identifiera sina egna, men det är ovanligt.

- Vi har ju några fall per år där det saknas synbar ägare, och då tillkallas polisen som tar hand om väskan.

Samma gäller i terminalbygganden. All personal, till exempel städare, är utbildade och vet att de ska tillkalla polisen om de upptäcker något konstigt.

”Hej, titta, det här ser ut som dynamit”

I princip ska polisen kontaktas i alla fall där någon uttalat något som kan uppfattas som ett hot. Även om det kanske bara var ett dåligt tajmat skämt. I praktiken är gränsen lite mera vag, säger Tuomo.

För passageraren utlöser det ju bara en process som är mera tidskrävande och stökigare för honom eller henne

- I England är det ju mycket strikt med vad man säger och kommer med till säkerhetskontrollen. Ett dåligt skämt där skulle garanterat leda till att polis tillkallas och att man får böter.

I Finland hårddrar man det inte på samma sätt. Här försöker personalen alltid att bedöma situationen, avgöra hur allvarlig den är. Är det fråga om bristande omdöme? Är personen i fråga en ung människa?

Ofta går man på sitt eget omdöme, menar Tuomo. Om säkerhetspersonalen får intrycket av att det mest är fråga om dålig humor och att skämtaren inte riktigt förstått vad konsekvenserna kan bli, så leder det oftast till en varning.

- För passageraren utlöser det ju bara en process som är mera tidskrävande och stökigare för honom eller henne, för då kontrolleras personen mycket noga istället.

Håll humorn hemma

Generellt lönar det sig inte att skämta om bomber eller vapen eller annat dumt på flygplatsområdet. När du har lämnat säkerhetskontrollen och kommit till utrymmena bakom så är det extra känsligt.

Att skämta om det i R-kiosken utanför är inte smart det heller, men det är nog värre sedan när du passerat säkerhetskontrollen.

- Man tar det nog på allvar om någon börjar prata om att kidnappa någon eller om bomber eller liknande, menar Tuomo. Att skämta om det i R-kiosken utanför är inte smart det heller, men det är nog värre sedan när du passerat säkerhetskontrollen.

Störande beteende överhuvudtaget är något som flygbolag reagerat på mera och mera. Tidigare var det mera slappt men nuförtiden har bolagen lägre tolerans för till exempel hur berusad en passagerare, eller någon i säkerhetsområdet kan vara.

Den smutsiga sidan

Trots hårdare säkerhet och bestämmelser är det naturligtvis svårt att hålla ett fullständigt tätt skepp, viket också är anledningen till den låga humortröskeln. Man kan inte värja sig mot allt.

Finländarna är vana vid att ha rätt fri rörlighet på flygplatser i västvärlden, vilket ställer till med en del problem för myndigheterna som ska övervaka säkerheten. Värst är utrymmet i terminalerna som är utanför säkerhetskontrollerna men inne på flygplatsområdet, tycker Tuomo som kallar området för ”den smutsiga sidan”.

Scanning av flygpassagerare
"Ni nös på ett misstänkt sätt alldeles nyss, får jag be er att klä av er?" Scanning av flygpassagerare Bild: Yle genomlysning

- I Ryssland var det ju någon som sprängde sig själv utanför säkerhetskontrollen och det var ett tiotal personer som dog. Hur ska man värja sig mot något sådant?

För att göra det skulle man behöva ha kontroller redan utanför de vanliga säkerhetskontrollerna, kanske vid parkeringshusen eller inrätta större säkerhetszoner kring flygplatsområdet.

- Jag är säker på att finländarna inte skulle vara så förtjusta i en sådan här lösning, säger Tuomo. Det är det här som är svårigheten med det öppna samhället, människor har en rörelsefrihet som är relativt helig.