Hoppa till huvudinnehåll

Islänningen är den originella hipstern

Christoffer prövar rawfood
Trenderna på Island är starkt influerade av USA och Storbritannien Christoffer prövar rawfood Bild: Yle, Haldin communication mitt nya land

Mitt nya land-korrespondenten Christoffer Westerlund bloggar om trender i Island.

Trender på Island

  • De flesta caféer och restauranger finns utspridda kring huvudgatan Laugavegur, men det lönar sig att titta in i de mindre ställena på sidogatorna där de flesta lokalbor äter och dricker.
  • I november ordnas rockfestivalen Iceland Airwaves som har fungerat som språngbräda för många nu internationella band.
  • För allt aktuellt och lokalt fungerar onlineportalen www.grapevine.is som en väldigt bra resurs.
  • Jag hittade också väldigt bra råd via gruppen “Away From Home - Living In Iceland” på facebook.
  • Gå modigt in i trappuppgångar och bakgårdar. Du kan bli väldigt överraskad av de högkvalitativa konstverk som pryder många väggar, tunnlar och skrymslen.

Populärkulturen och därmed trenderna på Island har sedan andra världskriget varit starkt influerade av USA och Storbritannien.

Även om det inte finns en enda McDonalds-restaurang i landet så vimlar det av andra snabbmatskedjor dit de allt mer lata islänningarna köar för att få en kvick dos av fett och socker.

Detta märks också på en allt mer försämrad folkhälsa och speciellt hos den yngre befolkningen. Samtidigt pågår en hälsorevolution bland de äldre islänningarna som flockas i de stora konditions- och fitnesscentren som tycks ploppa upp som svampar efter regn.

Att vara från landet, att klara sig på egen hand, att äta lokalt och att klä sig som en jordbrukare har ju varit väldigt populärt runt om hela världen nu en tid, speciellt bland trendsättande hipsters.

Så man kan säga att islänningarna blivit trendiga enbart genom att vara sig själva, klä sig praktiskt och göra som man alltid har gjort. Men alla klär sig definitivt inte praktiskt.

Man ser också många klä sig i tajt åtsittande jeans och med spetsiga skor, både på män och kvinnor. Andra klär sig i amerikanska idrottskläder med tillhörande kepsar samt alltför många übertrendiga monster som klär sig i saker som främst liknar plastkassar, gardiner och segeltyg.

Tydligen har öns världsberömda popstjärna Björk påverkat det dagliga livet mer än bara musikaliskt.

Och på tal om musik är mycket av den nutida isländska musiken en salig blandning av heavy metal och melankolisk jordnära pop, vilken har blivit allt mer populär som Hollywood-filmers soundtrack.

Isländsk film är också på starkt uppsving, även om ett litet land har väldigt svårt att producera kvalitetsmaterial på löpande band för en så väldigt liten publik.

Dock njuter många lokala filmbolag ett ökat intresse från väst när amerikanska filmer behöver rustika och ödelagda omgivningar som inspelningsplatser.

Islänningarna är kända för att dricka mycket och för att de går ut ganska sent på kvällen. Man kan säga att Reykjavik är Nordeuropas Barcelona där allt är dött innan midnatt och sedan håller det igång till solen stiger.

Nåväl, under vintermånaderna stiger solen först långt fram på dagen och det märks nog, speciellt på huvudgatan Laugavegur.

Allt som allt är Island väldigt trendigt just nu. Turistmassornas närvaro känns överallt. Utvecklingen har skett så snabbt att många av de mest besökta sevärdheterna inte riktigt håller logistiskt.

Turister kommer ju till Island för att upptäcka den ostörda naturen, men det känns inte riktigt ostört när hundratals turister knäpper med kameror och blixtar.

Som tur är finns ännu gömda pärlor som man kan uppleva om man bara har de rätta kontakterna och guiderna. Dem hittar man dock inte i turistgatans försäljningskontor.

Christoffer Westerlund