Hoppa till huvudinnehåll

Hopplöst pendla med buss från Sydösterbotten

Närpes busstation
Närpes busstation Närpes busstation Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik matkahuolto

Från och med den första juni försämrades möjligheterna att åka buss söderut från Sydösterbotten. Alla morgonturer har dragits in.

Första bussen söderut avgår kvart i tolv från Närpes. Det betyder att man kommer fram till exempel till Helsingfors, Åbo eller Tammerfors först mot sen eftermiddag eller kväll.

Försämringen irriterar bland andra Gunvor Skogman i Närpes, som åtminstone en gång i månaden har ärende till Helsingfors.

- Det tidigaste man kan komma till Helsingfors är klockan 18. Och det är nog sent, säger Gunvor Skogman.

Gunvor Skogman deltar ofta i möten i Helsingfors. Tidigare har hon kunnat åka dit och komma hem samma dag. Men det går inte längre.

Nu måste hon starta dagen innan och övernatta för att kunna delta i ett möte på eftermiddagen. Numera är det också omöjligt att ta sig hem efter mötet samma dag, eftersom sista bussen från Helsingfors till Sydösterbotten avgår redan klockan tolv på dagen.

Det krävs alltså två nätter i Helsingfors om hon vill ta bussen till mötet.

"Helt tokigt"

Gunvor Skogman hoppas på en kustbana i Österbotten.
Gunvor Skogman Gunvor Skogman hoppas på en kustbana i Österbotten. Bild: Yle/Ann-Sofie Långvik skogman

- Det är ju helt tokigt att man har slopat alla morgonbussar härifrån och har alla bussar att gå på morgonen från Helsingfors, säger Skogman.

Tidigare gick en buss från Sydösterbotten vid sjutiden på morgonen. Den var framme i Helsingfors klockan 12:40.

Orsaken att bussturerna drogs in är brister i lönsamheten.

- Det har varit tunnsått med passagerare på de rutterna, säger trafikchef Petteri Hurskainen på Satakunnan Liikenne.

Pengarna styr

Bussbolagen måste konkurrera med förmånliga resor. För att kunna hålla lägre biljettpriser måste de minska på bussturer som inte är lönsamma, förklarar Hurskainen.

Mellan Helsingfors och Björneborg är det gott om bussturer. För att kunna utnyttja dem ska man från Sydösterbotten själv ta sig till och från Björneborg.

Det ideala, enligt Skogman, vore om det gick förbindelsebussar till Vasa, Seinäjoki och Björneborg så att man åtminstone kan ta sig vidare en gång på morgonen, en gång mitt på dagen och en gång på kvällen.

Då kunde man även överväga att ta tåget. Problemet i dag är att det inte finns lämpliga bussförbindelser mellan Sydösterbotten och Seinäjoki eller Parkano.

Osäkra förbindelser

- Tåget från Vasa går bara en minut efter att bussen kommit fram på morgonen och det är nog ett mycket osäkert alternativ. Det är inte alls säkert att det fungerar, säger Gunvor Skogman.

Beställningstrafik i någon form kunde vara lösningen. Förbindelsebussen borde kunna beställas samtidigt när man reserverar tågbiljetter, anser hon.

Kollektivtrafikexpert Rauno Matintupa på Närings trafik och miljöcentralen är inne på samma linje.

- Tekniken utvecklas hela tiden. Vi får nya möjligheter till exempel med anropsstyrd trafik, säger Matintupa.

Matintupa påpekar att kollektivtrafiken inte lagstadgad. Även Närings-, trafik och miljöcentralen prioriterar projekt som är lönsamma och visar på ett klart behov.

Petteri Hurskainen på Satakunnan Liikenne tycker inte att tanken på förbindelsebussar till tåget i Seinäjoki verkar attraktiv. Som läget är i dag är ändå tåget bussarnas största konkurrent. Där är ytterligare en orsak till att den tidiga morgonbussen från Vasa inte var lönsam.

Kartlägger behovet

Just nu pågår ett projekt i Sydösterbotten, i samarbete med NTM-centralen och kommunerna, där man kartlägger kollektivtrafiken och behovet, främst regionalt.

Rauno Matintupa säger att allmänheten gärna får komma med synpunkter och förslag direkt till projektet även vad gäller behov av andra rutter och förbindelsetrafik till större städer.

- Då kan man vända sig till förvaltningschef Peter Andersén i Närpes, Dan-Anders Sjöqvist i Kristinestad eller projektledare Anders Pulkkis på Närings trafik och Miljöcentralen, säger Matintupa.

Läs också