Hoppa till huvudinnehåll

Stillasittande går inte att kompensera med motion

chatt
Inte ens en tvåtimmars löprunda kompenserar en stillasittande arbetsdag. chatt Bild: Yle/Andy Ödman chatt

Stillasittande är lika farligt som övervikt. Nu har social- och hälsovårdsministeriet kommit med nya nationella rekommendationer för att minska på stillasittandet i alla åldersgrupper.

Att stillasittandet är dåligt för folkhälsan är något man insåg för fem-sex år sedan. Forskning visar att stillasittandet är en lika stor hälsorisk som rökning eller övervikt.

Social- och hälsovårdsministeriet ger inga exakta uppgifter om hur många timmar man kan sitta per dag för att inte riskera sin hälsa. Som allmän gräns anser man ändå att man inte borde sitta mer än sju timmar per dag. Att sitta åtta timmar under arbetsdagen ökar dödlighetsrisken med 15 procent jämfört med dem som sitter lite.

Stillasittandet är skadligt särskilt för stöd- och rörelseorganen samt hjärtat och blodcirkulationen.

Tillgänglighet och fysiska val ska beaktas

Social- och hälsovårdsministeriets rekommendationer täcker alla åldersgrupper, och rekommendationerna gäller även stads- och lokalplanering.

Enligt rekommendationerna ska man ta tillgängligheten och fysiskt aktiva val i beaktande när man planerar byggnader och deras inredning.

Sittandet börjar redan i barndomen och därför borde de fysiska aktiviteterna ökas även i daghemmen.

En löprunda kompenserar ingenting

Det går inte heller att kompensera långvarigt stillasittande med motion. Inte ens en tvåtimmars löpningsrunda kompenserar en arbetsdag där man suttit stilla hela dagen.

För arbetsgivarna innebär långvarigt stillasittande sjukdomskostnader och minskad arbetseffektivitet vilket årligen förorsakar kostnader i miljardklass.

Under de senaste två åren har Australien och Kanada gett nationella rekommendationer om stillasittande.

Finland är det första europeiska land som har gett rekommendationer för alla åldersgrupper.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes