Hoppa till huvudinnehåll

Tv vs verklighet: Reklambranschen

Karaktärer från tv-serien Mad men.
Peggy Olsen och Don Draper finns närmare än du tror. Nämligen i Vasa! Karaktärer från tv-serien Mad men. Bild: AMC mad men

Hur verklighetstrogna är serier som Mad men och House of lies när det kommer till reklambranschen? Reklamnissarna Hanna Sjöberg och Sebu Björklund berättar.

Copywritern Hanna Sjöberg och account managern Sebu Björklund jobbar på en reklambyrå i Vasa. Ska vi jämföra dem med två karaktärer de flesta av oss känner till, skulle det nog bli Peggy Olsen och Don Draper i Mad men.

Hanna Sjölund och Sebu Björklund.
Hanna Sjöberg och Sebu Björklund kollar gärna på Mad men. Hanna Sjölund och Sebu Björklund. Bild: YLE / Ann-Catrin Granroth hanna sjölund

De har båda två sett alla säsonger av Mad men, och Sebu har också sett en hel del på House of lies. De gillar serierna, trots att fiktionen ofta kör på stereotyper.

- Det är inte den tillbakadragna reklamnissen man ser, utan den som tar tag i sin whiskyflaska från morgonen. Sedan är det creative agony all the way, säger Hanna.

- Ofta tar de fram den där bullshit-aspekten, att alla i reklambranschen snackar en massa jargong och så tar de pengarna och springer, säger Sebu.

Så är det ändå inte riktigt på riktigt, förklarar han.

- Nu för tiden är allt väldigt mätbart, så vi skulle nog inte vara så länge i branschen om vi inte skulle prestera resultat också, säger han.

Allt var förstås annorlunda på 60-talet

Att jämföra Mad men med hur branschen ser ut i dag är väldigt svårt, eftersom det skiljer många år, och en enorm utveckling.

- På 60-talet var reklamnissarna rockstjärnor, och på Madison avenue, därifrån Mad men kommer, fick de göra i princip vad de ville, säger Hanna.

Då köpte företag kreativitet. I dag köper de resultat.

- De vill inte längre bara göra något häftigt. Det ska faktiskt också komma pengar tillbaka, säger Hanna.

Ett gemensamt barskåp

En annan grej som är något överdriven i tv-serierna är mängden alkohol som människorna på en reklambyrå konsumerar.

En drink nu och då är aldrig fel. Men whisky till frukost - där går gränsen. Bild: Ron Jaffe/AMC/Nelonen mad men

- Visst har det hänt sig att vi någon gång druckit på jobbet, men inte varje dag till morgonmål direkt, säger Hanna.

- Tyvärr, det är en myt att jag skulle ha ett eget barskåp på mitt rum. Vi har ett gemensamt i köket, säger Sebu.

Sebu berättar de att fått en massa flaskor lite ”härifrån och därifrån” och att de samlas på hög. De hinner inte dricka upp dem.

- Jag tror vi till och med har en Bollinger i kylen som ligger där och skräpar, säger Sebu.

- Den väntar bara på rätt ögonblick, säger Hanna.

Att röka som en skorsten

I Mad men röker alla som skorstenar. Ifall vi ser till Hanna och Sebus reklambyrå kan vi säga att det inte alls stämmer med verkligheten. Ingen på byrån röker. Men kanske de gjorde det förr? På 60-talet?

- Jag tror nog journalisterna i Finland rökte mer än reklammänniskorna då, eller åtminstone lika mycket, säger Sebu.

- Men Mad men har nog fått feedback från personer som jobbade på Madison avenue då, och de säger att spriten, tobaken och kvinnorna visas upp precis så som det var, säger Hanna.

Festa med kunder

Film och tv ger en ganska glamourös bild av reklambranschen. Det känns som om hälften av jobbet går ut på att festa med kunder. Hur mycket stämmer det här i Finland 2015?

- Vi brukar festa med våra kunder ungefär en gång per kvartal. Vi brukar ordna after work och där brukar det nog dansas in på småtimmarna. Men inte är det annars så mycket festande, säger Hanna.

Karaktärer från tv-serien House of lies.
I House of lies ser vi många manipulativa kostymtyper. Karaktärer från tv-serien House of lies. Bild: HBO Nordic/Showtime 2011 house of lies

Det är alltså inte så att alla viktiga beslut fattas i en smålullig fylla, men en del gör det.

- När folk blivit lite salongsberusade får de kanske någon jättebra idé till en kampanj. Men då brukar vi ändå oftast ringa nästa morgon och fråga om de minns det vi pratat om och ifall de fortfarande gillar idén, säger Hanna.

- Men det som är sant och fortfarande finns kvar, är att visst vill man att alla kommer bra överens och har roligt tillsammans. Visst är det viktigt att göra de där besluten och sköta jobbet, men varför inte har kul där vid sidan om? Det är mycket enklare att vara kreativ då också, säger Sebu.

Mansdominerad bransch

I Mad men tas en del beslut endast männen emellan, till exempel i bastun där tjejerna inte får vara med. I Finland är det inte riktigt så.

- Jag tycker det är ganska mycket kvinnor, speciellt på företag, som är marknadsföringsansvariga eller chefer. Av förekommen anledning har jag inte bastat så mycket med dem, säger Sebu.

- Det är ganska mycket kvinnor som har hand om marknadsföringsbiten på företag, sedan är högsta ledningen fortfarande ganska mansdominerad, säger Hanna.

Hanna är Peggy Olsen

Inom reklambyråerna är det ganska många män som jobbar som copywriter precis som Hanna, så ibland kan hon faktiskt känna igen sig lite Peggy Olsen i Mad men, som får se till att jobba hårt och bana sig egen väg.

Titeln är ju samma, och visst finns det en del andra likheter, som att jag har en skilsmässa bakom mig, och mörk frisyr.― Sebu Björklund

- Nog får man den känslan ibland, men man måste bara stå på sig, precis som Peggy också gör. Hon stiger från sekreterare till copywriter, och det är helt enkelt texten som talar för sig. Gör man ett bra jobb så kommer man också framåt, säger Hanna.

Sebu är Don Draper

Hanna kan alltså känna sig som Peggy Olsen ibland (fastän hon erkänner att hon egentligen också är en Megan, eftersom hennes pojkvän också jobbar på företaget). Men hur lik Don Draper är egentligen Sebu? Ganska lik, ska det visa sig.

- Titeln är ju samma, och visst finns det en del andra likheter, som att jag har en skilsmässa bakom mig, och mörk frisyr. Jag har till och med en kompis i L.A. som försökt locka dit mig, säger Sebu.

Efter lite diskussion kommer de fram till att Sebu också kunde jämföras med Roger Sterling. Han vet inte om han ska ta det som en komplimang eller en dissning.

Den typiska reklamarbetaren existerar

En typisk reklamarbetare ser vi ofta som en person med bakåtslickat hår och kaxig attityd. Hen är också lite manipulativ. De finns faktiskt på riktigt.

- Nog har vi några stycken hos oss också. De kommer från huvudstadsregionen, och jag tror också det är där det är lite mera vanligt. Här i Vasa är vi kanske lite snällare, säger Hanna.

- Alla kör med sina egna styrkor och har sin egen approach till att sköta jobbet. Mycket handlar om, precis som i Mad men, att man känner kunderna och deras behov bättre än de själva, säger Sebu.

Sebu berättar att företagen också lärt sig allt mer om hur reklambranschen fungerar.

- I Mad men var allt som presenterades ganska nytt, men nu är alla företag så vana vid marknadsföring, och hela den digitala biten har kommit med, så man måste engagera kunderna, och deras kunder på ett annat sätt, säger Sebu.

Viktigt att berätta en historia

När karaktärerna i Mad men ska pitcha en idé, är det alltid väldigt viktigt att de berättar en historia. Det kan ibland vara väldigt dramatiskt, nästan rörande. Det här händer också i verkligheten.

- Nog måste en pitch vara bra. Man måste få kunden att se den här saken framför sig. Man kan göra fina bilder och fina presentationer, men om kunden inte tror på historien så hur ska man då kunna få kundens kunder att tro på det? Historieberättande är en stor del av pitchen, säger Hanna.

Finns det något yrke du tycker vi borde ta upp i vår sommarserie? Kommentera gärna!