Hoppa till huvudinnehåll

Hela världen vill dricka finländsk björksav

Nordic Koivu
Nordic Koivu Bild: Yle/Lena linderborg nordic koivu

För det första måste man tro på sin produkt till 110 procent. För det andra måste man våga skryta med den inför hela världen.

Så lyder Susanna Maaranens recept för framgång på exportmarknaden. Maaranen är en av företagarna bakom Nordic Koivu, som exporterar björksav till ett tjugotal länder.

Företaget ligger vackert uppe på en höjd med milsvid utsikt över skogar och berg. Kommunen heter Tohmajärvi och ligger precis vid östgränsen. Närmaste större stad är Joensuu.

- Folk brukar fråga varför vi vill ha vår fabrik här bortom varggränsen. Men lika lätt är det att frakta varor härifrån till Japan eller Korea som från Helsingfors, säger Maaranen.

Ursprungligen valde hon och hennes exman Tohmajärvi för att det verkade vara ett lugnt och bra ställe för barnen att växa upp på. Då de sedan grundade sitt företag föll det sig naturligt att det blev i närheten av hemmet.

Råvara finns tillräckligt

Björksaven tappas ur träden på våren. Utvinningsområdet ligger i närheten av fabriken, men nu planerar man en rejäl utvidgning.

- Vi tänker utvidga vår björskogsareal med det tredubbla under det närmaste året. Råvara finns det tillräckligt av - i Norra Karelen finns det tusentals hektar björkskog.

För att dra maximal nytta av förpackningsmaskinerna ska man också börja förpacka andra produkter än de egna.

- Vi har precis gjort en stor investering i nya maskiner, och på så sätt behöver de inte stå stilla då björksavssäsongen är förbi, förklarar Maaranen.

Våga skryta!

Då Svenska Yle träffar Maaranen har hon just återvänt från en internationell mässa i Amsterdam. En stor del av hennes arbetstid går åt till resor.

- Vi finländare borde bli bättre på att marknadsföra. Vi har fina produkter, men vi vågar inte skryta med dem. Titta på sydeuropeerna, de hävdar alltid att deras produkter är bäst i världen.

Maaranen har inga speciella önskemål på den nya regeringen, annat än att småföretagarna ska få det stöd de behöver. Hon tycker inte heller att byråkratin är speciellt besvärlig för företagarna.

- Nog rör sig varorna smidigt inom EU, till exempel. Byråkratin är inget hinder.

Maaranen jobbar på att utöka exporten från sitt företag ytterligare.

- Nordamerika är en marknad som vi inte alls har försökt oss på hittills. Men visst ska vi försöka när vi är mogna för det. Det är en marknad som kräver mycket arbete.

Produkt med gamla rötter

Men vad är det då som gör björksaven så attraktiv ute i världen?

Enligt Maaranen finns det främst tre orsaker; den är en naturprodukt, den användes redan på medeltiden och den kommer från Norden, som är känt för sin rena miljö.

Däremot har björksaven inte officiell status som en hälsofrämjande produkt. För att få marknadsföra produkten som en sådan måste den vara noggrant vetenskapligt testad.

Läs också