Hoppa till huvudinnehåll

Infrastrukturen i USA förfaller

Broarna i New Jersey förfaller.
Överfarten i Dover är en av 300 broar i New Jersey som är i akut behov av reparation. Broarna i New Jersey förfaller. Bild: Yle / Christian Vuojärvi new jersey

Vägnätet i USA föråldras snabbt. Läget är akut i delstaten New Jersey och många pendlare är redo att höja bränsleskatten för att få en förändring till stånd.

Många européer har en skev bild av trafiken och vägnätet i USA. USA må vara privatbilismens förlovade land, men verkligheten består ofta av trafikstockningar och ett förfallande vägnät. Inte minst i New Jersey.

- För en tid sedan lossnade en stor bit av en landsväg. Det handlade om en viktig motorväg, som man var tvungen att stänga. En lång tid var det för många nästan omöjligt att ta sig till och från jobbet och varutransporterna kom inte fram. Fördröjningarna var flera timmer per dag för de utsatta, säger Cathleen Lewis som är borgmästare i Lawrence, New Jersey.

På många håll i New Jersey duggar groparna i vägarna tätt. Kyle Burns jobbar som bilmekaniker och han har från nära håll bevittnat följderna av de vanskötta vägarna.

- Jag har sett många punkteringar och söndriga fälgar, så onekligen har vi ett problem, säger han.

Press på att höja bränsleskatten

Många New Jerseybor jobbar i New York och pendlingssträckorna är ofta långa. Det är en stor orsak till att delstatens ledning i mannaminne inte har höjt bränsleskatten, som hör till de lägsta i USA. Man har de facto inte ens indexjusterat bränsleskatten på 25 år. Det har lett till att den summa man årligen har reserverat för upprustning av vägnätet reducerats kontinuerligt.

Att höja på bränsleskatten var länge en omöjlig tanke för de flesta New Jerseybor men pendeln har börjat vända.

- Det är ett måste med tanke på hur infrastrukturen ser ut. Både i New Jersey och resten av landet. Ifall bränsleskatten höjs måste de pengarna öronmärkas för ändamålet, säger Kyle Burns.

Problem också inom kollektivtrafiken

För att finansiera en del vägarbeten så har delstatsledningen i New Jersey höjt kollektivtrafikens biljettpriser. Ett vanvettigt beslut anser Cathleen Lewis.

- De högre biljettpriserna lamslår folks möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken. Biljettpriserna blir avskräckande. Det i sin tur leder till allt fler privatbilister på vägarna eftersom det är ett billigare alternativ.

- Problemet förvärras alltså. Det blir allt fler trafikstockningar och pressen på vägnätet ökar. Resultatet är att vägnätet förfaller än snabbare, säger hon.

Cathleen Lewis har tillsammans med andra lokalpolitiker och företagsledare grundat intresseorganisationen Forward New Jersey. Organisationen har som mål att övertyga beslutsfattare att satsa mer pengar på att förbättra delstatens infrastruktur.

Läs också