Hoppa till huvudinnehåll

Undvik att se ut som en gam

En gam och en smarttelefon.
Vad är det du säger! Har jag dålig hållning? En gam och en smarttelefon. Bild: CC/Montage: X3M gam,gamnacke

Läser du det här på en mobil? Räta genast på dig! Fysioterapeuten Johan Slotte berättar hur du ska surfa på mobilen utan att få krokig rygg.

Finlands Ryggförbund varnar för en ny folksjukdom: Unga som växer upp med smarttelefonen konstant i handen löper risk att få krokig rygg. De flesta av oss känner säkert igen symptomen på överdrivet mobilsurfande. Vi får stel nacke, ont i ryggen och händerna domnar. Den som ofta håller i telefonen med endast en hand kan dessutom få krokigt lillfinger.

Ifall du inte vill börja se ut som en gam eller ringaren i Notre Dame, ska du kolla in fysioterapeuten Johan Slottes tips för en bättre hållning.

Dubbelhakan och tråden som drar dig uppåt

Johan Slotte visar hur du inte ska stå: Luta inte hakan framåt.Johan Slotte visar hur du ska stå: Hakan bakåt, som att du har ett snöre mitt på huvudet som drar dig uppåt.
Låt inte hakan falla framåt. Dra in den, som om du skulle försöka göra en liten dubbelhaka. Det gör nacken rak. Bild: YLE / Ann-Catrin Granroth

- När hakan åker fram så blir trycket hårdare på baksidan av kotorna. Det är som om du skulle böja fingrarna bakåt och hålla dem där en minut. Det känns inte bra sedan när du kniper ihop fingrarna igen, säger Johan.

Två händer och axlarna bakåt

Johan Slotte visar hur du inte ska stå: Luta inte axlarna framåt (men håll gärna i mobilen med båda händerna). Johan Slotte visar hur du ska stå: Axlarna bakåt, mobilen upp, och håll i med båda händerna.
Dra axlarna bakåt, håll nacken rak och håll i mobilen eller pekplattan med båda händerna. Bild: YLE / Ann-Catrin Granroth

- När du sitter och surfar åker axlarna långt fram, och då blir det en uttöjning i nedre nacken varifrån de tre huvudnerverna startar, som går ända ut till fingertopparna. Det kan göra att fingarna domnar. Men det ska lätta om man sträcker på sig, säger Johan.

Gör du inget åt din dåliga hållning kan det leda till förslitningar i lederna. Du kan till exempel tappa krafterna i händerna eller tvingas gå omkring med ständig värk. Ifall dina besvär går om genom att du stretchar lite är det inte så farligt. Ifall problemen inte försvinner är det dags att söka hjälp av exempelvis en fysioterapeut.

Glöm inte att röra på dig

Träning hjälper också till att hålla hållningen i skick. Det finns ingen exakt regel, som att du får surfa en timme ifall du tränar två, men att du rör på dig någorlunda regelbundet är viktigt.

Musklerna vid halsen blir också lätt försvagade när vi bara kollar neråt, så träna upp dem genom att till exempel ligga på rygg och lyfta lite på huvudet, som du gör innan du ska göra en situp. En liten nickning räcker till.

Sittställningen Johan tycker minst om

Vi frågade om det finns någon ställning Johan skulle förbjuda. Det finns det.

- Den man ser mycket bland unga, som sitter på sin säng, hopkrupna med knäna uppdragna. De ser ut som bokstaven C, säger Johan.

Kom ihåg det alla läsare. Ingen mer fosterställning när ni kollar mobilen.

Nyligen publicerat - X3M