Hoppa till huvudinnehåll

Flowfestivalen intar en gammal tobaksfabrik i Ljubljana

Flowfestivalen syns i gatubilden i Ljubljana med affischer och graffiti på husväggar.
Flowfestivalen syns i gatubilden i Ljubljana med affischer och graffiti på husväggar. Bild: Sebastian Bergholm/yle Ljubljana,affischer,affischkonst,gatukonst,graffiti,flow ljubljana

Att öppna upp staden för de människor som bor där och att låta olika former av kultur mötas är den idé som Flowfestivalen bygger på, också då den arrangeras i Slovenien.

Jag promenerar genom ett Ljubljana som mornar sig i morgonsolen.

Kvällen innan har landet firat självständighetsdag och på republikens torg, där folk samlades och självständighet deklarerades 1991, sover en man på en bänk.

Jag är i Ljubljana för att delta i Flowfestivalen som ordnas i staden för första gången.

Graffiti på husväggar får mig att känna mig välkommen. Bilderna är skyltar på att det finns kreativa krafter i staden.

Gatukonst och stupränna
Gatukonst och stupränna Bild: Sebastian Bergholm/Yle gatukonst

Kultur som fungerar kommersiellt

Festivalkonceptet är bekant. Flow har i över tio års tid vuxit till sig från att vara en undergroundfestival i Helsingfors till att få tiotusentals människor att dansa och festa till elektronisk musik, indieband och nuförtiden också stora stjärnor som Björk, Beck och Alicia Keys.

Festivalen har också lyckats med något så ovanligt som att få den här hyfsat alternativ kulturen att uppenbarligen fungera kommersiellt.

Flow förknippas med en urban livsstil, där kreativitet, ekologisk medvetenhet och att få olika kulturformer att mötas och öppna upp staden för dess invånare är viktiga värden.

I Ljubljana ordnas festivalen i den över 100 år gamla Tobačna mesto som nu blir tillgänglig för invånarna.

Visst känner man här igen både hur Flow existerat i magasinen och i Södervik.

Idé på export

Flow kunde fungera som ett exempel på kulturexport, men det som egentligen exporteras är idén om att lyfta fram det lokala och blanda till det med musik av internationella artister då det finns ett konstnärligt släktskap.

Konst och diskussioner har också en framträdande roll under veckoslutet.

Bara ett par finländska artister spelar på festivalen, så man kan inte tala om nepotism här.

Jag kan inte påstå att jag känner till den slovenska musikscenen speciellt bra, det är främst Laibach jag diggat innan, men jag har lyssnat in mig på en del av artisterna som kommer att uppträda på festivalen.

Redaktörens lata fötter
Redaktörens lata fötter Bild: Sebastian Bergholm/Yle bergholms fötter

Pet Shop Boys, Caribou, Jose Gonzales, Róisín Murphy är alla spännande, internationella artister som jag definitivt tanker se, men mer kittlande är det ändå att få möjlighet att lyssna till serbiska Tijana T, Polona Kasal och Aneuria från Ljubljana och helt enkelt chilla, om man nu kan göra det då man är på jobb, och sätta fart på sina lata fötter.

Popmusikens många centrum

En viktig poäng med festivalen är att den visar hur popmusiken inte enbart har ett centrum, att det finns många centrum och att allting inte handlar om att vinna erkännande i Europa eller Amerika.

Flowfestivalen i Ljubljana ordnas i en gammal tobaksfabrik
Flowfestivalen i Ljubljana ordnas i en gammal tobaksfabrik Bild: Flowfestival Ljubljana tobcana mesto

Samtidigt är många av de artister som bokats på festivalen frekventa gäster på klubbar i Berlin och New York, något som visar på de många underströmmarna inom populärkulturen.

Allt är inte mainstream, men ju flera människor som deltar i festen, desto roligare blir det.

På Flow har jag ofta hittat mig mitt bland folk som är yngre, vackrare och gladare än jag och en fin del av det är att ha en gemensam upplevelse av musiken, att känna att olika gränser kan överskridas genom något så enkelt att en dj spelar en jävel till låt.

Jag ser fram emot att känna att alla som är på festivalen har någonting gemensamt, också om man är i en stad för allra första gången.

Läs också