Hoppa till huvudinnehåll

Historien straffar den som kommer för sent

Far, barn, dj
Far, barn, dj Bild: Sebastian Bergholm/Yle flow

Efter några dagar i Ljubljana förföll jag i övermod och trodde mig kunna ta en genväg till festivalen. Jag hamnande på villovägar och promenerade in på festivalområden just i tid för att se slovenska New Wave Syria riva av sina två sista låtar.

Intensiteten i de två människorna på scenen var otrolig. Laptopar och synthar spottar ut digitala slingor och sången skär rakt in i själen. Urkraft, på något sätt.

Historien straffar den som kommer för sent sade Gorba, och det säger jag också. Man skall vara i tid på festivaler. Nu blev jag en stark upplevelse fattigare.

Jag var inte ensam.

Serbiska Artan Lili, halva bandet
Serbiska Artan Lili, halva bandet Bild: Sebastian Bergholm/yle artan lili

På klubb undan militären

Flowfestivalen var rätt tom då serbiska noisepoparna Artan Lili spelade sitt fuzziga set. För mig som vuxit upp på 90-talet kändes musiken både nära och främmande.

Jag delar inte bandets frustration av att växa upp i ett utblottat Serbien, men gillar uppenbarligen samma alternativa rock som de fyra medlemmarna.

En intervju kommer senare, men då jag träffade musikerna efter spelningen så konstaterade de att livet i Serbien alltid varit hårt och att rocken är ett sätt att uttrycka sina frustrationskänslor.

En annan serbisk artist, dj:n Tijana T som jag också intervjuade, berättade om hur festande på klubbar nästan är en plikt i Belgrad, en motvikt till livets hårdhet. Då man under 1990-talet kallade in unga män till militären så gömde de sig på klubbar, gick aldrig hem och var omöjliga att få tag på.

De ville inte hamna i ett krig.

Bättre sent

Kvällen förlöpte på väl, jag såg en underbar spelning av Polona Kasal och Kalu, sensitiv och berörande och då de vevade in sound av diskoikonen Erasure var det på gränsen till genialiskt.

Det här var en kväll då jag inte fäste så stor uppmärksamhet kring kvällens huvudartister, men visst var Caribou väldigt imponerande.

Människor började dyka upp så småningom, också om festivalen knappast nådde sina publikmål.

Ju senare det blev, desto intensivare blev festen.

dj Tijana T från Belgrad
dj Tijana T från Belgrad Bild: Sebastian Bergholm/Yle tijana t

Klockan 01 spelade slovenska Marta skivor till en vild publik på den trevliga Gallery bar och då klockan blev 03 tvingades hon släcka ner.

Folk protesterade som galna, Marta överöstes med välförtjänt kärlek och jag kunde se att hon inte kunde fatta att alla diggade henne så hårt. Hon jublade själv och många av oss gick till Ljubljanas bästa undergroundklubb K 4 för att fortsätta på festivalens efterfest.

Då jag frågade när den stänger fick jag veta att det var 11 på morgonen.

Själv skulle jag checka ut vid 11 så hur den festen slutade vet jag inte.

Framtiden på kort

Eld och techno
Eld och techno Bild: Sebastian Bergholm/Yle flow

Flow i Ljubljana var en fin konstupplevelse, kombinationen av olika kreativa element funkade; man kunde longboarda, klättra, chilla och under sina stunder drog det ihop sig till en jäkla fest.

Hoppas att festivalen lever vidare. Ett pressmeddelande från Flow låter en ana motsatsen då det meddelas att man inte ännu beslutat om fortsättning i Ljubljana. 10 000 människor sägs ha köpt biljett.

Hur det än blir med den saken så verkade alla som var på festivalen nöjda och glada över att något sådant arrangerades i deras stad.

Läs också