Hoppa till huvudinnehåll

Ståhjulingarna faror i trafiken efter nyår

Poliser i Lissabon åker ståhjuling.
Snart kan poliserna även i Finland börja använda ståhjulingar. Poliser i Lissabon åker ståhjuling. Bild: Creative Commons / Chris Brown ståhjuling

Snart kan du åka segway till jobbet. Det här om det nya lagförslaget går igenom. Väljer du inte att åka en själv, så tvingas du ändå se över dina trafikvanor och vänja dig vid att se upp för personer på elektriska balansfordon.

Finland kan komma att bli nästa land att tillåta ståhjulingar (även kallade segways) i trafiken.Helsingin Sanomat skriver att om lagen ändras så kommer den att träda i kraft senast vid årsskiftet. Det är Kommunkationsministeriet som i vår arbetat på det här lagförslaget. Lagändringen gäller också motordrivna sparkcyklar.

För tillfället är det i Finland endast tillåtet att köra ståhjuling inomhus och på vissa specifikt avgränsade områden. Personer med funktionsnedsättning har också kunnat få undantagstillstånd att köra bland allmänheten och i Finland finns för tillfället kring 500 ståhjulingar.

Man kan se det här som ett steg i att följa med den tekniska utvecklingen i världen då många andra länder redan tillåtit ståhjulingen och dessutom gjort den till en del av samhället.

Ståhjuling i stället för golfbilen

I Europa kan turister ta del av rundturer på ståhjuling i bland annat Sverige, Danmark, Spanien, Tjeckien, Estland och Frankrike. I många länder används ståhjulingen även av polisen samt på flygfält, sjukhus, golfbanor och inom olika leveranstjänster.

Även om fordonet på många ställen är en fungerande del av folks vardag så är det inte helt bekymmersfritt att införa den i Finland. Kommissarie Kenneth Johansson vid Raseborgspolisen menar att det är en svårighet att få alla att rymmas i trafiken.

- Varje gång det handlar om ett nytt element i trafiken så är det mycket som ska beaktas och det är inte automatiskt problemfritt. Till exempel när mopedbilarna blev populära så var det väldigt mycket olyckor i början, säger Kenneth.

Han påpekar också att det inte är endast chauffören själv som har mycket att lära sig.

- För det första ska man lära sig att köra fordonet, som styrs av förarens balans. Främst handlar det ändå om att både observera andra i trafiken samt att bli observerad själv. Det är en stor trafiksäkerhetsfråga, säger Kenneth.

Samma regler som för cykel

Han vill inte själv spekulera om vilka regler som slutligen kommer att gälla för stålhjulingarna om de tillåts, men enligt Kommunkationsministeriet ska reglerna för cyklar och cyklister också gälla stålhjulingarna. Det innebär att man ska ha reflexer, varningsanordning samt föraren bör använda hjälm. I Sverige rekommenderas även att föraren har skydd för knän, armbågar och handleder.

Ståhjulingarnas maxhastighet är 20 kilometer i timmen och om lagförslaget går igenom så ska de röra sig på cykelvägarna. Håller man samma hastighet som fotgängare är det tillåtet att köra på trottoaren.