Hoppa till huvudinnehåll

Bötesgränsen för fortkörning kan bli strängare

Polisen kontrollerar bilister
Polisen kontrollerar bilister Bild: Yle/Christer Johansson överhastighet

Inrikesministeriet och Polisstyrelsen diskuterar som bäst möjligheten att sänka tröskeln för ordningsbot vid fortkörning. Det här för att minska trafikolyckor och effektivera resurser. Polisen är bekymrad.

Förra året dog 223 personer i trafiken i Finland.

Regeringens mål är att minska dödsolyckorna i trafiken med hälften fram till år 2020.

Därför överväger Inrikesministeriet och Polisstyrelsen nu möjligheten att sänka bötesgränsen för fortkörning.

Det har talats om att den framtida gränsen för böter skulle gå vid en fortkörning på fem kilometer i timmen.

Vilken den exakta gränsen blir är ännu inte bestämd, säger polisöverinspektör Stefan Gerkman från Inrikesministeriets polisavdelning.

- Vi har inte diskuterat vad den exakta bötesgränsen är utan vi har diskuterat vilka möjligheter det finns att sänka gränsen för när polisen ger ordningsbot, säger Gerkman.

Syftet är att rädda liv och effektivera resurser

Polisen brukar oftast inte ge böter för mindre fortkörningar.

Den som har kört för fort med mellan tre och sju kilometer i timmen brukar få en skriftlig anmärkning.

Ordningsbot blir det först när föraren har överskridit hastighetsbegränsningen med dryga åtta kilometer i timmen.

En orsak till att sänka bötesgränsen är att rädda liv, men också att göra polisens resurser effektivare, säger Gerkman.

- För tillfället ger polisen många skriftliga anmärkningar. Frågan är om det här är det mest ändamålsenliga sättet att använda polisens resurser, eller om man borde ersätta anmärkningen med ordningsbot.

Polisen: Vi har inte möjlighet att övervaka systemet

Om tröskeln för ordningsbot sänks försvårar det övervakningen för polisen, säger å andra sidan äldrekonstapel Andreas Sippus från polisen i Österbotten.

- Det skulle bli väldigt opraktiskt att sköta det i verkligheten och kunna garantera att alla blir bemötta på lika sätt när vi helt enkelt inte har möjlighet att övervaka det särskilt noggrant.

Att sänka bötesgränsen för fortkörning gör nödvändigtvis inte trafiken säkrare, hävdar Sippus.

Trafikanter som blir alltför försiktiga i trafiken framkallar nämligen ofta frustration och farliga omkörningar bland medtrafikanterna.

- Har man någon som kör 70 - 75 kilometer i timmen där fartbegränsningen är 80 kilometer i timmen, bygger många upp aggressioner kring det vilket leder till farliga omkörningar, säger Sippus.

Fortkörning ofta orsak till olyckor

Polisöverinspektör Gerkman tror ändå att en sänkning av bötesgränsen kan leda till ökad trafiksäkerhet.

- Vi måste komma ihåg att det i ganska många fall är fortkörning som är orsaken till att olyckorna sker, säger Gerkman.

Är det ett effektivt sätt att sänka bötesgränsen om polisen inte har möjlighet att övervaka systemet?

- Om man kan kanalisera samma arbetsmängd som nu går åt till att ge skriftliga anmärkningar så behövs ju inte så hemskt mycket tilläggsresurser. Men det är klart att det här måste övervägas som en större helhet, säger Gerkman.

Läs också