Hoppa till huvudinnehåll

Luftens härskare visar Borgå från en helt ny vinkel

Borgå å från luften
Borgå å från luften Bild: Ilmavaltiaat/Niko Laurila fsbilder

Niko Laurila och Patrick Reittus drönarfotografier av kända och mindre kända Borgåvyer har väckt förtjusning i sociala medier den senaste tiden. De satsar särskilt på nya bildvinklar och nattfotografier.

För Borgåbon Niko Laurila tändes gnistan för flygfotografering då han i fjol somras fick pröva på att flyga en liten Phantom-drönare.

Under sommaren och hösten flög han med den och i vintras köpte han en bättre drönare av proffskvalitet.

– I maj startade jag ett företag för flygbilderna, och hobbyn blev mitt yrke. Jag studerar till tradenom vid Haaga-Helia och sysslar med flygfotografering samtidigt, på heltid nu under sommaren, säger Laurila.

Niko Laurila tar flygfoton av Borgå.
Niko Laurila (förgrunden) och Patrick Reittu håller uppsikt över drönaren. Niko Laurila tar flygfoton av Borgå. Bild: Yle/Fredrika Sundén fsbilder

Satsar på nya bildvinklar

Laurilas företag heter Ilmavaltiaat och drivs förutom av honom själv också av Patrick Reittu. De satsar på flygfotografier och -video år privatpersoner och företag.

Ilmavaltiaat fungerar bland annat som underleverantör åt ett produktionsbolag och säljer husbilder åt privatpersoner.

– Vi försöker ta bilder från lite andra vinklar än de flesta är vana att se, nattetid och på olika höjder.

Borgå å och gamla stan från luften
En känd vy från en annorlunda vinkel - Gamla stan i Borgå. Borgå å och gamla stan från luften Bild: Ilmavaltiaat/Niko Laurila fsbilder

Staden ser helt annorlunda ut från luften

Favoritvyn är förstås den historiska Gamla stan med Borgå domkyrka och de kända strandbodarna som han försöker fotografera under olika årstider.

– Man är kanske van vid att se gamla Borgå fotograferat från marken, men man ser staden på ett helt annat sätt då fotografiet är taget från 150 meters höjd.

Laurila säger han har fått positiv feedback för fotografierna. Folk verkar tycka att de annorlunda bildvinklarna är en trevlig omväxling.

I något skede kanske det dyker upp en näthandel där man kan köpa fotografier om man vill.

– Jag har publicerat lite flygfotografier i gruppen Porvoolaiset på Facebook. Alla har varit nöjda och jag har ibland fått 300 gillningar och förslag på vad annat man kunde fotografera.

Sköldvik i Borgå från luften
Så här ser Sköldvik ut från luften. Sköldvik i Borgå från luften Bild: Ilmavaltiaat/Niko Laurila fsbilder

De projekt Ilmavaltiaat har på gång är alltid lite hemliga innan de publiceras.

Men inom kort ska Laurila och Reittu bland annat fotografera olika vyer för Borgå stads räkning, göra videofilmer för företag och föreviga diverse evenemang.

Niko Laurila tar flygfoton av Borgå.
Drönaren väcker nyfikenhet. Niko Laurila tar flygfoton av Borgå. Bild: Yle/Fredrika Sundén fsbilder

Många frågor om drönaren

Drönaren väcker förstås också en hel del nyfikenhet. Då Yle Östnyland följer med en flygning intill gamla bron på västra åstranden i Borgå stannar en hel del turister upp för att titta på.

Laurila berättar att det så gott som alltid är någon som börjar ställa frågor då han och Reittu är ute och flyger drönaren.

– De vanligaste frågorna handlar om vad drönaren är för något, om den har en kamera, hur den fungerar, hurudana bilder man kan ta med den, var man kan se modellbilder, hur mycket den kostar, hur högt den flyger och så vidare.

– Alla möjliga frågor dyker upp och människorna som visar intresse kan vara allt från små pojkar till äldre personer.

Niko Laurila tar flygfoton av Borgå.
Bilderna fotograferas och drönaren styrs från marken. Niko Laurila tar flygfoton av Borgå. Bild: Yle/Fredrika Sundén fsbilder

Får inte flyga hur högt som helst

Om man vill kan man komma upp till en höjd på mer än 500 meter med drönaren, men Trafiksäkerhetsverket har reglerat den maximala höjden till 150 meter.

Dessutom får drönaren inte befinna sig längre än 500 meter från personen som flyger den, och man måste ha ögonkontakt med den hela tiden.

Laurila konstaterar ändå att det fortfarande är ganska fritt, fastän vissa tillståndsfrågor småningom blir aktuella.

– Förstås kan drönarna vara farliga, men den här modellen har ganska bra säkerhetsanordningar. Den hittar tillbaka om det blir något fel och klarar av att landa tack vare GPS och kompass. Dessutom larmar den om ett flygplan befinner sig i närheten.

Niko Laurila tar flygfoton av Borgå.
Patrick Reittu styr fotograferingen med hjälp av en monitor där han ser bilden. Niko Laurila tar flygfoton av Borgå. Bild: Yle/Fredrika Sundén fsbilder

Huvudsaken är att man inte flyger på människor

Men i Borgå får man nog flyga, bara man inte gör det på tre meters höjd mitt på Mellangatan i Gamla stan.

– Så klart får man inte flyga på människor. Men ska man till exempel filma ett publikevenemang kan det löna sig att be om tillstånd och kolla att ingen annan också är på väg dit med en drönare, säger Laurila.

Fler av Niko Laurila och Patrick Reittus flygfotografier och -videofilmer kan man se på deras webbplats eller Facebooksida.

På YouTube finns dessutom mängder olika videoklipp, bland annat ett som Laurila och Reittu filmat i Tirmo under midsommarafton.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland