Hoppa till huvudinnehåll

Låt ett företag betala för nyheterna på din mobil

Papperstidningens läsare är i åldersgruppen 60+, enligt vd Barbro Teir. Bild: Yle Victoria Wirén dagstidning,Hufvudstadsbladet

I torsdags rapporterade Yle Nyheter om det kärva läget för de finlandssvenska tidningshusen. Företagssponsorerad nyhetstjänst och olika innehåll i papperstidningen och på nätet ska vända skutan för KSF Media.

– Det här året kommer också att bli väldigt dåligt, vi är mitt i en strukturomvandling, säger KSF Medias vd Barbro Teir.

Det här efter de dystra siffror som på tordag gavs ut för de finlandssvenska tidningshusen. KSF media går 6,8 miljoner euro back medan österbottniska HSS Media gör miljonförlust.

Prassel eller padda

Teir säger att de som vill ha sin tryckta tidning även i fortsättning ska få den - så länge det bara är ekonomiskt realistiskt.

Samtidigt söker man efter form och innehåll som skulle fånga upp de som konsumerar sina nyheter digitalt.

– 20-40-åringarna prenumererar inte på papperstidningen, inte ens som på sjuttiotalet när tidningen hörde till paketet när man blev vuxen och bildade familj, säger Teir.

Teir öppnar också för olika innehåll i den digitala nyhetstjänsten och i papperstidningen.

Låt ett företag betala för dina nyheter

Unga konsumerar gärna nyheter i digital form, men de vill inte betala för dem, säger Teir.

En lösning som HBL testar är företagssponsorering. Där kan läsaren välja mellan att själv betala för sig eller låta ett företag sponsorera tjänsten.

– Du vill inte betala själv och då kan du välja mellan olika företag som betalar för din läsning i säg en månad. Det företagets meddelanden och info kommer då upp för dig, beskriver Teir.

Hon säger att både företag KSF Media talat med och användare som utfrågats varit positivt inställda till modellen.

– Och bär inte den idén så testar vi något annat, säger Teir.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen