Hoppa till huvudinnehåll

Elon Musk - en ny Steve Jobs?

Elon Musk, vd för SpaceX
Innovatören och entreprenören Elon Musk Elon Musk, vd för SpaceX Bild: EPA/PAUL BUCK elon musk

Multimiljardären, uppfinnaren och investeraren Elon Musk kunde inte ha haft en sämre födelsedag den 28 juni då hans SpaceX raket Falcon 9 exploderade kort efter uppskjutningen. Det var ett hårt bakslag för Elon Musk, som också är känd som drivkraften bakom elbilen Tesla. En ny biografi tecknar en bild av det komplexa geniet.

Biografin Elon Musk. Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future är skriven av Ashlee Vance, teknologiskribent på Bloomberg Businessweek. Det är den första biografi som Elon Musk har medverkat i genom att ge intervjuer till författaren.

Till en början sade Musk blankt nej till samarbete, men efter att Vance lyckats övertyga honom ställde Musk upp. En bidragande orsak var att Vance redan då hade intervjuat omkring 200 människor för boken. Enligt Vance har Musk inte ställt några villkor, annat än att fakta ska vara rätt.

Det gedigna bakgrundsarbetet har gett utdelning. Boken tecknar en bild av en arbetsnarkoman som samtidigt är idéspruta och som förstår sig på business. Elon Musk har redan jämförts med sådana industrialister som Henry Ford, Andrew Carnegie och John D. Rockefeller. En jämförelse med Steve Jobs ligger också nära till hands, skriver Vance.

Teslabilar utanför bolagets huvudkontor i Palo Alto i Kalifornien
Tesla Model S utanför huvudkontoret i Kalifornien Teslabilar utanför bolagets huvudkontor i Palo Alto i Kalifornien Bild: EPA/JOHN G. MABANGLO tesla model s

Från Sydafrika till Kanada

Elon Reeve Musk föddes den 28 juni 1971 i Pretoria i Sydafrika i en familj som tillhörde övre medelklassen. Modern var modell, född i Kanada och fadern var ingenjör. Efter att föräldrarna skiljdes 1980 bodde Elon för det mesta hos fadern.

Elon var speciell redan som barn. Han kunde sjunka in i sina tankar och var då totalt omöjlig att nå. Till den grad att modern misstänkte att han hade fel på hörseln. Elon gillade att läsa. Han läste så gott som allt på biblioteket och när de vanliga böckerna tog slut läste han Encyclopedia Britannica från pärm till pärm.

Jag tänker mycket på elbilar. Tänker du på elbilar?― Elon Musk till en flicka han just träffat

Vid tio års ålder lärde han sig programmering på Commodore VIC20. Vid tolv publicerade han koden till ett videospel i en tidning specialiserad på datorer. I tonåren blev han kraftigt mobbad både fysiskt och psykiskt i skolan och relationen till fadern verkar ha varit problematisk. Det kan man läsa mellan raderna i boken, men inget konkret nämns.

När Elon Musk var 17 år flyttade han till Kanada – på vinst och förlust. Där fanns släktingar, men han kontaktade dem inte på förhand. Till slut hittade han en avlägsen släkting som han kunde bo hos och komma igång. Och det var precis det han ville.

Till en början tog han vilka jobb som helst, men efter att Elons bror Kimbal kom till Kanada började de systematiskt leta efter ”intressanta” personer. De läste tidningarna och ringde till dem och föreslog en lunchträff. En bankdirektör blev så imponerad av Elons energi att han träffade bröderna. Elon blev anställd som praktikant på banken.

I något skede bjöd Elon bankdirektörens dotter på en fest. De hade aldrig träffats tidigare och när hon dök upp tog Elon henne till en soffa för att sitta. Den andra meningen han sade till henne var: "Jag tänker mycket på elbilar. Tänker du på elbilar?”

Elon studerade vid Queen´s University och flyttade senare till University of Pennsylvania. Det var vid Queen´s han träffade sin kommande (första) fru, Justine.

Vid den här tiden var Elon Musk oerhört arbetsfixerad. Han kunde jobba hur mycket som helst. Alla avbrott var bara störande. Till bankdirektörens dotter sade han: ”Om jag bara inte behövde äta så skulle jag kunna arbeta mera. Jag hoppas det fanns ett sätt att få näring utan att sitta ner för att äta”.

Elon Musk, storägare i Tesla Moters, SpaceX och SolarCity
Elon Musk Elon Musk, storägare i Tesla Moters, SpaceX och SolarCity Bild: EPA/PAUL BUCK solarcity

Första företaget: Zip2

När Elon hade flyttat till Kalifornien grundade han sitt första bolag. Det var en nätbaserad tjänst för lokala företag, en sorts katalog över företag i vissa branscher. Zip2 var ett start-up företag med en massa unga programmerare. Alla jobbade som galningar, men Elon Musk jobbade hårdast. En anställd sade senare: ” Om vi andra jobbade 20 timmar i sträck, så jobbade Elon 23 timmar”.

Zip2 var en framgång och företaget växte så det knakade. In kom nya programmerare och ingenjörer och i en del fall ledde det till motsättningar då alla inte delade Elons tänkesätt. Han hade redan som barn varit en besserwisser som utan att tänka desto mera påpekade om andra gjorde fel. Och inte alltid på ett finkänsligt sätt.

Dessutom krävde han att alla skulle ställa upp och jobba som han. Men inte ens det räckte. När andra hade gått hem blev han kvar och gjorde ändringar i den kod som kodarna hade skrivit på dagen. Naturligtvis utan att fråga dem. Musk erkänner i Vance bok att han gick för långt då han inte förstod att vara finkänslig.

Men en uppgift i Vance bok har han senare dementerat. En anställd vid Tesla säger i boken att han blev utskälld av Musk då han hade varit borta från en tillställning eftersom hans fru födde barn. Musk säger: ”Så skulle jag aldrig göra”.

Elon Musks näsa för affärer hade gjort Zip2 till en framgångssaga. Till slut köptes företaget av Compaq Computer för 307 miljoner dollar. Elons andel var 22 miljoner, medan Kimbal fick 15 miljoner. Men Elon gick vidare in i nästa projekt. Han investerade 12 miljoner i internetbolaget X.com. Musk värvade andra med i bolaget, men förblev den största ägaren.

Men snart uppkom inre stridigheter och rivaliteter inom X.com. Musk hade blivit en stor stjärna i Silicon Valley och lade fram sina fantastiska visioner i intervjuer för tv och tidningar. De andra i ledningen ansåg att han har totalt orealistiska planer. Till slut ledde det till att den övriga ledningen försvann och Musk blev ensam.

X.com utvecklade någonting som kom att bli den första online bankverksamheten. Företaget samarbetade med andra företag och växte. Men samtidigt växte också missnöjet med Musk som vd. När Musk var på resa i Australien åsidosattes han i en kupp. En kort tid efter det ändrades namnet till PayPal.

Pengar från PayPal

Musk var förbannad över kuppen, men Vance skriver att han höll inne med sin ilska och fortsatte att investera i PayPal. Han var fortsättningsvis den största enskilda ägaren i bolaget. It-bubblan sprack i början av år 2000 och många sålde sina bolag så fort som möjligt. Musk ville bromsa försäljningen av PayPal och han var övertygad att man kunde få mera för bolaget senare.

Min lärdom av av ta semester: semestern dödar dig― Musk efter att ha insjuknat i svår malaria

I juli 2002 erbjöd eBay 1,5 miljarder dollar för PayPal. Det var en astronomisk summa bara två år efter it-kraschen. Musk fick 250 miljoner (180 efter skatt) i affären. Med facit på hand, kanske man borde ha väntat med att sälja. PayPal hade år 2014 kommit upp i 153 miljoner kunder och bolagets värde låg nära 32 miljarder dollar.

Men Musk gick också ut ur affären med ett skamfilat rykte. Och för första gången började drevet mot honom. En före detta anställd skrev en bok om PayPal och beskrev Musk som en egocentrerad skitstövel som hela tiden gjorde felaktiga beslut.

Vance har intervjuat en hel del personer som var anställda vid den tiden. De flesta tycks godkänna den tolkning som Musk senare har gett om turbulensen inom X.com och PayPal. Men det finns en hel del som är starkt kritiska till Musk. De anonyma kritikerna säger att Musk är oetisk i affärer och elak i sina personliga utfall. De vill vara anonyma eftersom de är rädda för Musk, skriver Vance.

SpaceX tar form

Som barn och tonåring hade Musk läst en hel del om rymden och blev redan som ung övertygad om att civilisationen på jorden är dömd till undergång om man inte lyckas kolonisera rymden. Den här tanken har följt Musk i hela hans liv.

Elon Musk framför Dragon 2 som ska kunna ta människor till rymden och tillbaka
Elon Musk och Dragon 2 som ska kunna ta upp människor i rymden och tillbaka till jorden Elon Musk framför Dragon 2 som ska kunna ta människor till rymden och tillbaka Bild: EPA/PAUL BUCK dragon 2

Med en nettovinst på 180 miljoner dollar från PayPal-affären kunde Musk börja förverkliga sin dröm om rymden. Han började knyta kontakter med folk inom rymdindustrin och lyckades med sin energi och sina pengar få viktiga personer att bli intresserade.

Elon Musk hade en vision. Han ville skicka ett växthus till Mars och odla växter i det. Meningen var att väcka allmänhetens intresse för Mars och för eventuella rymdresor i framtiden. Men för detta behövdes en rymdraket. De enda raketer som fanns till överkomliga priser fanns i Ryssland.

Musk reste hösten 2001 till Moskva för att köpa en raket, men han blev illa behandlad och priset var allt för dyrt. På flyget tillbaka kalkylerade Musk att man kunde bygga egna, mindre raketer till relativt låga kostnader.

Följande år grundade Musk Space Exploration Technologies, eller SpaceX och investerade 100 miljoner dollar i företaget. Musk värvade unga ingenjörer från skolbänken och äldre erfarna från de stora företagen inom flyg- och rymdbranschen.

Min familj är rädd för att ryssarna ska mörda mig― Elon Musk

De anställda jobbade tolv timmar om dagen sex dagar i veckan. Arbetstakten var samma som i de tidigare start-ups som Musk hade grundat. Målet var att få fram en raket som kunde testskjutas. Projektet stötte på problem och tidtabellen sköts upp gång på gång.

De två första testskjutningarna misslyckades, men sedan tog projektet fart. SpaceX utvecklade raketerna Falcon 1 och Falcon 9 samt rymdfärjan Dragon. Falcon 1, som hade designats av Musk, blev år 2009 den första privatfinansierade farkost som satte en satellit i en omloppsbana kring jorden.

Rymdstyrelsen Nasa kom år 2006 med som finansiär till projekt för att utveckla farkoster som kunde leverera materiel och förnödenheter till den internationella rymdstationen ISS. Det var just en sådan raket som exploderade i slutet av juni i år.

I dag är SpaceX världens största privata tillverkare av raketmotorer, som dessutom har den bästa prestandan i förhållande till lastvikten. Nu försöker SpaceX och ett annat företag utveckla en farkost som också kunde föra astronauter till rymden. I nuläget är det bara ryska Sojuz som klarar av den biten.

Tesla blev en hit

”Jag tänker mycket på elbilar”. Så var det redan i tonåren och så är det i dag. Martin Eberhard och Marc Tarpenning grundade elbilsbolaget Tesla Motors år 2003. Tanken på en helt ny elbil möttes med skepsis inom branschen. Jättarna i Detroit skrattade åt planerna.

Bilförsäljare i USA är sura över att Tesla säljer bilarna direkt till konsumenterna
Bilförsäljarna i USA är sura föra att Tesla säljer sina bilar direkt till konsumenterna Bilförsäljare i USA är sura över att Tesla säljer bilarna direkt till konsumenterna Bild: EPA/ERIK S LESSER tesla model s

Elon Musk kom med i den andra ronden av finansieringen. Han blev också styrelseordförande i bolaget. Senare har Musk hävdat att han var en av grundarna, en sak som tycks vara viktig för honom.

Musk deltog aktivt i utformningen och designen av Teslas första modell Roadster. Samtidigt argumenterade han kraftigt för en ny modell, en fyra dörrars sedan. Tesla Model S stod klar 2012 och följande bil, en stadsjeep med namnet Model X börjar tillverkas i år.

Teslas samarbetspart SolarCity har byggt laddningsstationer främst i Kalifornien och på östkusten, där man kan ladda batteriet gratis. Tesla Model S har blivit en oerhört stor framgång. En förklaring är att Tesla har utvecklat ett nytt mycket effektivt batteri. Musk är så besatt av tanken på att minska förbränningsmotorernas dominans att Tesla har lovat andra tillverkare att de kan fritt använda Teslas patent för att öka intresset för elbilar.

Elon Musk blev vd för Tesla 2008 och är det fortfarande. Musk har blivit stormrik på Tesla. Han äger 32 % av bolaget och med nuvarande kurser är hans förmögenhet värd 13,6 miljarder dollar. Hans lön år 2012 var 78,2 miljoner $, följande år 70 000 $ och i fjol 0 dollar.

Musk hade enorma finansiella problem under 2008. SpaceX-raketen hade igen misslyckats med uppskjutningen och Tesla låg ordentligt efter i tidtabellen. Den fjärde uppskjutningen lyckades och i slutet av december fick SpaceX ett kontrakt med Nasa värt 1,6 miljarder dollar. Samtidigt sköt investerarna till mera pengar i Tesla och bolaget kunde betala löner till sina anställda. Finansieringen räddade Tesla.

SolarCity

Elon Musks beslutsamhet att motarbeta den globala uppvärmningen syns också i projektet SolarCity. Han föreslog idén för sina kusiner Lyndon och Peter Rive och tillsammans grundade de bolaget. Musk är den största aktieägaren i SolarCity. Bolaget bygger solkraftssystem för hushåll och är numera den näst största leverantören av solkraftssystem i USA.

SolarCity bygger också laddningsstationer för elbilar som Tesla. SolarCity samarbetar med Tesla som utvecklar ett system för att kunna lagra solenergi i hus. Manicken kallas Powerwall och kommer att produceras av Tesla i en ny batterifabrik som öppnas 2017.

Hyperloop – framtidens transportsystem?

Hösten 2013 presenterade Elon Musk en futuristisk plan över ett markbaserat transportsystem som han kallade Hyperloop. Det handlar om en tub som kunde transportera människor i vagnar mellan Los Angeles och San Fransisco.

Enligt Musk kunde Hyperloop ha en topphastighet på 1200 km/h. Det skulle ta en halv timme att åka den 560 km långa sträckan mellan de två storstäderna. Det är mycket snabbare än att ta flyget. Musk har inte närmare specificerat de tekniska detaljerna kring Hyperloop. Det enda han har sagt är att tekniken inte bygger på vakuum. Musk meddelade tidigare i år att bolaget planerar bygga en sex kilometer lång Hyperloop-bana i Texas.

Hyperloop har fått hård kritik, dels för att de tekniska lösningarna är oklara, dels för att kostnadsberäkningarna sägs vara orealistiska.

Elon Musk som chef

Det råder inget tvivel om att Elon Musk är en innovativ, hårt arbetande industrialist. Det sätter också sin prägel på arbetsgemenskapen i de bolag som Musk har grundat och drivit. Han pressar sina anställda till det yttersta. Han jobbar själv som en galning och förutsätter att alla andra gör det också.

Han är skicklig på att värva unga hungriga medarbetare. Men å andra sidan kan han ge sparken för minsta lilla fel och han accepterar inte bakslag. Musk blir rasande om en anställd råkar säga att någonting är omöjligt att genomföra.

Hur många timmar vill en kvinna ha per vecka? Kanske tio?― Musk om sin strama tidtabell

Elon Musk verkar vara extremt svår att samarbeta med, trots att han har försökt tona ner besserwissern inom sig. I alla bolag som han har varit med och grundat har han förr eller senare hamnat i konflikt med de övriga i bolagsledningen. Det gäller Zip2, PayPal, SpaceX och Tesla.

Som alla med stort ego har Musk haft ett problematiskt förhållande till journalister. Hypen var stor då han blev en av de berömda it-miljonärerna vid millennieskiftet. Han trivdes med uppmärksamheten. Men när Musk stötte på problem var drevet igång och Musk missnöjd.

En av de frågor som journalisterna har bitit sig fast i är Elon Musks överoptimistiska tidtabeller. En vanlig bedömning har varit att han underpresterar i förhållande till löftena.

Musk och kvinnorna

Elon Musk gifte sig med den kanadensiska författaren Justine Wilson år 2000. De fick sex söner. Den förstfödde, Nevada, dog bara tio veckor gammal i plötslig spädbarnsdöd. De övriga sönerna är tvillingarna Griffin och Xavier (f 2004), samt trillingarna Damian, Saxon och Kai (f 2006).

Enligt Vance biografi verkar Elon Musk inte ha varit någon exemplarisk familjefar. Han har konsekvent satt arbetet före familjen, eller vad annat kan man säga om en man som har fem barn och jobbar så gott som dygnet runt sju dagar i veckan?

Elon Musk med sin dåvarande fru i Vita huset
Elon och Talulah Musk i Vita huset Elon Musk med sin dåvarande fru i Vita huset Bild: EPA/Andrew Harrer talulah musk

Under äktenskapets gång upplevde Justine Musk ofta att Elon inte uppskattade henne. Enligt Vance kritiserade han henne ofta för småsaker. En gång blev Justine förbannad och sade till Elon: ”Jag är din hustru, inte din anställda!”. Till det svarade Elon: ”Om du skulle vara anställd skulle jag ge dig sparken.”

Mot slutet av äktenskapet började Justine Musk skriva på sin blogg allt mera öppet om familjens angelägenheter. Musk var inte glad och började tala om skilsmässa år 2008. Hans sätt att meddela om skilsmässan var ganska originellt: Han sade ingenting, utan Justine insåg vad som hade hänt då hennes kreditkort slutade fungera.

Elon Musk gifte sig två år senare med den brittiska skådespelaren Talulah Riley. De skiljde sig 2012 och överraskade alla med att gifta sig på nytt 2013. Men det andra äktenskapet med Riley räckte bara ett år.

Musk är till den grad arbetsnarkoman att kvinnor inte verkar rymmas i hans tidtabell. Till Ashlee Vance sade han apropå skilsmässan: ”Jag borde hitta en flickvän. Därför borde jag hitta lite mera tid. Hur många timmar vill en kvinna ha per vecka? Kanske tio timmar?”

Inte bara för teknonördar

Ashlee Vance biografi över Elon Musk är väl underbyggd med omfattande research om bakgrunder och skeenden. Vance har kommit Elon Musk nära. Risken finns att man i dylika fall kommer för nära. På vissa ställen lyser Vance beundran genom, men på det hela taget är boken balanserad.

Jag vill dö på Mars― Elon Musk

De som vill läsa om de olika skedena och teknologin i utvecklingen av SpaceX och Tesla har säkert stor behållning. Läsaren får också en bra bild av en hur motsättningsfull personlighet Musk är.

Elon Musk har ofta jämförts med Steve Jobs. Walter Isaacsons biografi över Steve Jobs blev en verklig storsäljare. En orsak var att Jobs var så känd för den stora allmänheten. Musk är mycket okändare, men han är ändå mycket känd bland dem som är intresserade av teknologi. Vance biografi ger en mångsidig bild av den flitige idésprutan och entreprenören.

Ashlee Vance: Elon Musk. Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future. 392 sidor. Ecco. Harper Collins Publishers, 2015.