Hoppa till huvudinnehåll

Superelbilen rullar framåt med fart

En låg blå sportbil rullar fram inne i en byggnad.En man sitter bakom ratten inne bilen.
Toroidion har kommit långt på väg. En låg blå sportbil rullar fram inne i en byggnad.En man sitter bakom ratten inne bilen. Bild: Sebastian Ratu superelbil

Världens starkaste elbil Toroidion kan gå från att vara en dyr hobby till att bli en liten industri, tror vd Pasi Pennanen. Produktionen verkar handla om hyperlyxbilar. Företaget finns i Pojo och stannar gärna i regionen.

Pasi Pennanen säger att den här dagen har varit helt crazy. Nyfikenheten väcks, vilka stora affärer har företaget Toroidion på gång?

- Dagen har varit färggrann, säger han.

Toroidion är ett företag som är tvunget att hålla många hemligheter så vad det galna handlar om klarnar inte.

Deras stora världsuppfinning som handlar om elektrisk kraftöverföring ska revolutionera elbilsmarknaden. Den är hemlig och det är också andra patent de tagit.

- Jag hoppas att vi globalt sett kan få hela världens trafik utsläppsfri. Åt det hållet går vi, säger bilens fader Pasi Pennanen.

Det är en uppfinning som när produktionen i större skala kommer igång inte bara lämpar sig i bilar.

- Den passar såväl till motorcyklar, långtradare eller utdelningsbilar. Uppfinningen passar också för båtar eller till och med till flygplan.

Om ett drygt år blir patenten offentliga.

Planering av ny serie på gång

Det som däremot inte längre är hemligt är hur världens starkaste superelbil Toroidion 1MW ser ut. Den visades upp i Monaco i april och innehåller den hemliga uppfinningen tillsammans med 1341 hästkrafter.

Företaget Toroidions visitkort.
Företagets visitkort. Logon kan om allt går vägen finnas på ett antal hyperlyxbilar. Företaget Toroidions visitkort. Bild: Yle/Tove Virta visitkort

Både före och efter Monaco har livet varit mellan hektiskt och superhektiskt, säger bilens fader och företagets vd, Pasi Pennanen.

- Men nu under sommaren är det lite lugnare.

Industriell produktion i sikte

Allt är relativt eftersom företaget just nu planerar framåt och planerna låter omfattande.

- Vi startar småningom upp planeringen av en ny serie och uppdaterar konceptbilen, säger Pennanen. Det går nu mot mer industriell produktion och vi jobbar med en produktionsmodell samtidigt som vi produktifierar tekniken.

I samband med att bilen lanserades i Monaco så nämnde Pennanen att en produktionsversion av bilen kan vara möjlig om Toroidion får tillräckligt många förhandsbeställningar.

Sjusiffrigt pris

Priset på en bil är sjusiffrigt men inga officiella summor har nämnts. För att trygga framtiden behövs det investeringar så att företaget ska kunna ta nästa steg.

Pasi Pennanen uttalar han sig som om finansieringen kan vara tillräckligt tryggad för nästa steg.

- Det här ser nu ut att gå från en dyr hobby till en industri som kräver dyra investeringar. En del av våra inkomster kommer från kunder och en annan del från kapitalinvesteringar.

Västnyland för exklusiva kunder

I dagens läge verkar företaget i en studio i Pojo som är mellan 400 och 600 kvadratmeter stor. Den nuvarande studion kommer i något skede att bli för liten.

- Här är för smått för att producera fordon i liten skala. Med ändamålsenliga lokaler är det lättare att jobba. Exempelvis ska allt vara tiptop då kunder besöker oss och väljer inredningsfärger och -material.

Han påpekar att det finns vissa kriterier som måste uppfyllas då man rör sig i segmentet hyperlyx, där företaget nu spelar sina kort. Man måste ta väl hand om kunderna.

- Men regionen här är alldels fantastisk. Naturen är imponerande och man kan hitta exklusiv inkvartering för exklusiva kunder här.

Så företaget stannar gärna i Raseborg, säger Pennanen.

Behöver ni mer personal?

- Jo det behöver vi. Personer med specialkunnande som tillägg till vårt team. Vi har hittills gjort det här med en så liten personalstyrka att alla är mångsysslare.

Tidigare svårt att hitta arbetstagare och finansiärer

Under de fyra år som företaget har funnits så har ingen vetat vad som utvecklats i Pojo.

Hur har det ens varit möjligt att ekonomiskt klara det i fyra-fem år, inte minst med tanke på att ni varit tvungna att hålla allt hemligt och det inte gått att söka sponsorer?

- Som tur har världsekonomin varit som den är vilket har betytt låga räntor. Vi har också klarat oss med aktieägarnas hjälp.

Företaget Toroidion har ett tjugotal aktieägare men det har under de här hemliga åren också fått stöd från det statliga innovationsfinansieringsverket Tekes.

- Kapitalplacerare har också besökt oss, men vi har inte kunnat prata om hur betydelsefull innovationen egentligen är. Nu är det möjligt att se och uppleva.

Också på andra sätt har hemlighetsmakeriet varit besvärligt.

- Det har tidvis varit rätt arbetsdrygt då vi inte kunnat annonsera efter personal officiellt i tidningarna. Det har därför varit svårt att hitta rätta arbetstagare. Nu går det lättare, säger han leende.

Projektet skulle ta ungefär två och ett halvt år men drog ut till fyra.

- Det har varit en plågsam väg att vandra. Men finansieringsförhandlingarna är märkbart lättare framöver då det finns en fungerande bil som på samma gång ett bevis för att konceptet fungerar.

Finlands nya Nokia?

Vissa säger att ni kan bli Finlands nya Nokia. Vad tänker du om det?

- Allt är möjligt. Tiden får utvisa. Men potential finns om man ser på bilindustrin ur ett större perspektiv.

Han talar om stora sysselsättande effekter.

- Om vi till exempel skulle ha en enda stor bilfabrik i Finland som skulle producera hundratusentals fordon varje år så skulle omsättningen inom Finland vara enorm. Man kunde då se det som en räddande faktor för ekonomin, säger Pennanen lite kryptiskt.

Han ger ett exempel på hur stor bilbranschen är och nämner Ford som ett exempel. Ford ägde Jaguar där han jobbade under några år.

- På Ford var antalet anställda 480 000 stycken, säger han och påpekar att företaget ändå inte hör till de allra största biltillverkarna.

Exklusiv hyperbil

Toroidions mål är inte att producera elbilar åt folket.

- För tillfället är målet att producera en mycket exklusiv hyperbil. Den har en otroligt dyr teknik som görs för hand. Till att börja med kommer de tekniska komponenterna att vara enormt dyra.

Senare för massorna?

Men han hoppas att tekniken kommer till godo i större skala.

- Kanske någon annan biltillverkare kan använda vår uppfinning senare för att producera en mer folklig bil. I Finland har vi inte sådan industri eller ett sådant kapital att det skulle vara möjligt att investera, säger han.

Le Mans kanske år 2017

Det var tanken om att köra 24-timmarsloppet Le Mans med en elbil som startade hela idén med att skapa Toroidion och nu hägrar loppet så småningom.

Inför Le Mans har företaget patenterat också en annan lösning som gör det möjligt att bytta batteri på några sekunder utan att bilen stannar upp.

Toroidion - elbil tillverkad i Raseborg.
Företagets egen bild av Toroidion, taget i Monaco. Toroidion - elbil tillverkad i Raseborg. Bild: Toroidion pasi pennanen

- Jag har just nu en lista på potentiella förare. Ett Le Mans-stall tog redan kontakt och frågade om det går att få bilen till nästa år. Jag sade att det inte på något sätt är möjligt.

De ska besöka Le Mans nästa år eftersom arrangörerna har önskat ha dem med, en del sponsorer finns också på plats.

- Vi kanske deltar året efter det. År 2017 kan vi tidigast vara med, säger Pennanen.

Syns finländska sponsorer?

Le Mans bör få en egen budget och ett sådant projekt tar också sin egen tid då det gäller arbetsmängd.

- Till det behövs affärsmässiga sponsorer. Vi ska se om det finns företag i Finland som på riktigt vill synas i världen. Det är ju världens mest spektakulära tävling. Den här ena tävlingen slår ju till och med formel 1 med sin synlighet.

De ska också designa en ny bil för ändamålet.

- Vi ska tävla med en modell som rätt mycket liknar vår gatubil men är specialdesignad för ändamålet. Vi gör den aerodynamiskt så att den blir en vinnarbil. Vi åker inte dit för att prova utan endast med ett mål, att vinna.

Tesla kan passa som kund

Tesla är för tillfället elbilsetta inom massproduktionen. Det är ett företag som funnits över tio år. Hur ser Pasi Pennanen på det?

- Jag körde en Tesla Roadster år 2008 och redan då var den en färdig produkt. En magnifik grej, helt enkelt.

Han säger ändå att deras egna kriterier från start har varit helt andra än Teslans.

- Vi har utvecklat en ny teknik där Tesla kan vara vår kund precis som vilken annan fordonsproducent som helst.

Han påpekar att Tesla har haft mycket resurser för att utveckla sina bilar.

- Det har säkert brunnit någon tusen miljoner dollar under projektets gång.

I Norge säljs många Teslor på grund av stora statliga stöd.

- Statens stöd är så totalt där att priserna kan hållas på en rimlig nivå. Och märkväl att vi talar om en oljenation, säger han.

Åt vilket håll ska Finland gå?

Pasi Pennanen ser att Finland just nu kan gå åt två håll, regeringen är i nyckelposition.

- Norge har beslutat vara ett grönt land. För det som beslutas i Finland behövs fler än en eller två personer, vi måste alla vara med. Ska Finland få bli ett nytt Grekland eller vill vi att Finland ska bli nummer ett då det gäller teknikindustri?

Han kastar bollen till den regeringen.

- Försök vända den nuvarande riktningen. Det behövs hårda och snabba beslut. Och rätta beslut, verkligt snabbt, säger Pennanen.

Insidan från en Toroidion-elbil.
Toroidion visas nästa gång upp i Storbritannien. Insidan från en Toroidion-elbil. Bild: Toroidion pasi pennanen

Storbritannien nästa

Nästa gång Toroidion visas upp är på Salon Privé på Blenheim Palace i Woodstock i Storbritannien.

- Det är en fin plats, Winston Churchill bodde där. Dit kommer inbjudna gäster från hela världen. En dag är öppen för publik.

- Det känns ändå längre att åka till Storbritannien än till Monaco då det inte går motorväg ända fram utan finns vatten emellan, skrattar Pennanen.

Det här är sista delen av tre i Yle Västnylands artikelserie om superelbilen Toroidion. De två första delarna publicerades fredagen den 3 juli och lördagen den 4 juli.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland