Hoppa till huvudinnehåll

Image allt viktigare då vi köper bil

Bilar till salu i Karleby
År 2006 utgjorde bilmärket BMW 1,6 procent av alla sålda bilar i Finland. Halvvägs in i 2015 är motsvarande andel mer än dubbet större, hela 4,8 procent. Bilar till salu i Karleby Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist bilaffär

Trots ekonomiskt dåliga tider och en krympande bilhandel ökar försäljningen av så kallade premiumbilar. Orsaken är delvis att de som köper dyra bilar inte drabbats av lågkonjunkturen, men också bilens image spelar roll.

Före den ekonomiska krisen såldes det som bäst runt 150 000 bilar i Finland varje år. I dag går bilhandeln betydligt sämre med drygt 100 000 nyregistrerade bilar per år. Det här är ett problem för bilförsäljarna men också för miljön som lider av de större utsläppen från föråldrade bilar.

Men trots det tuffa ekonomiska läget ökar försäljningen av premiumbilarna. Hit räknas vanligen de aningen dyrare bilarna från europeiska tillverkare som Audi, BMW och Mercedes-Benz.

– Det är lite överraskande eftersom det har varit ekonomisk depression i Europa samtidigt som premium-märkena växer, säger Tero Kallio, verkställande direktör vid Autotuojat.


Försäljningen av bilmäkena Audi, BMW och Mercedes-Benz har nästan fördubblats sedan 2006, trots ekonomisk kris och strängare beskattning.

Budskapet blir viktigare

Vad som ligger bakom premiumbilarnas framfart är inte entydigt. En förklaring är att de som köper dyra bilar inte har drabbats av de ekonomiskt dåliga tiderna. Men enligt Kallio också budskapet som premiumbilen förmedlar spela en viss roll.

– Man kanske försöker förstärka sin identitet via bilmärkena. Det är ett mycket intressant fenomen.

Autotuojats VD, Tero Kallio
Tero Kallio, vd vid Autotuojat. Autotuojats VD, Tero Kallio autotuojat

Förutom premiumbilarna går försäljningen av Finlands vanligaste bilar också bra. Hit hör bland annat Volkswagen och Toyota men också Skoda, vars popularitet skjutit i höjden de senaste åren. Det är en global trend att de största märkena säljer bra eftersom biltillverkarna med störst resurser kan producera flera modeller som passar olika kunder.

– Skoda är ett bra exempel på hur ett bilmärkes image kan förändras. Man kan säga att Skoda gått från en postbil till en bil med en egen image likställd med Volkswagens, säger Kallio.

Han berättar också att alla bilar förmedlar någon sorts budskap.

– Med en miljövänlig bil vill ma kanske förmedla sin miljömedvetenhet och väljer man en "tråkigare" praktisk bil kanske man vill tona ner bilens betydelse.

Strängare beskattning har inte påverkat

Bilskatten gjordes om år 2008 så att bilar som förbrukar mera och har större utsläpp beskattas hårdare. Enligt Europeiska miljöbyråns siffror från 2014 var det just Audi, BMW och Mercedes som tillsammans med Volvo tillverkade de tyngsta bilarna med störst utsläpp. Men den strängare beskattningen som följer har inte påverkat försäljningen märkbart.

Inte heller finanskrisen, som slog hårt mot bilhandeln 2008, har stoppat försäljningen av premiumbilarna. Sedan 2006 har de vanligaste premiumbilarnas marknadsandel nästan fördubblats.

Jsut nu tyder däremot mycket på att bilhandeln repar sig inom en snar framtid. Regeringens besked om att bilskatten sänks satte fart på handeln och skrotpremien som ska locka bilister att köpa nya miljövänligare bilar lär också hjälpa handln en aning.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes