Hoppa till huvudinnehåll

Uppförsbacke för etanolbilen

etanolbil
etanolbil etanolbil

Det har inte gått som planerat för etanolbilen, som skulle bli den miljömedvetna bilförarens val. I fjol såldes bara några hundra etanolbilar i Finland.

Thomas Hallbäck är informationschef på Volvo.
Thomas Hallbäck på Volvo säger att etanolbilen lanserades för de miljömedvetna kunderna. Thomas Hallbäck är informationschef på Volvo. Bild: Yle/ Johanna Modig thomas hallbäck

När etanolbilen lanserades trodde många att den skulle bli en stor succé. Bilen marknadsfördes som både miljövänlig och billig, men försäljningen kom aldrig i gång på allvar. Kritiska röster menar att bilen inte är så grön som man hade hoppats på, även om man först trodde det.

– Etanolbilen gav en möjlighet att komma ner i utsläpp och att få lägre förbrukningssiffror. Det var ett miljöval för kunderna då de introducerades, säger Thomas Hallbäck, informationschef på Volvo.

Kunderna blev aldrig intresserade

Etanolbilen lyckades ändå inte slå igenom. I Europa blev bilen aldrig populär, förutom i Sverige där den sålde bra under några års tid. Där gav miljöbilsstödet ekonomiska fördelar, men då stödet avvecklades försvann också kundernas intresse, berättar Hallbäck.

– Här hemma är det etanolen som omfattas av skattelättnader, medan man för själva bilen betalar en nästan lika hög skatt som för en vanlig bensinbil. Så det har inte tilltalat den enskilda konsumenten, säger Hallbäck.

Inte så grön som man trodde

Tero Kallio, vd på Bilimportörerna.
I Finland är etanolbilen ekologisk - globalt sett kanske inte, säger Tero Kallio på Bilimportörerna. Tero Kallio, vd på Bilimportörerna. Bild: Yle/ Johanna Modig autotuojat

Det visade sig också att tillverkningen av etanol inte är så etisk eller miljövänlig i många länder.

– I Finland har vi inhemsk etanol som tillverkas av avfall, men i andra länder är etanolen inte så etisk eller ekologisk. Den tillverkas av majs och sockerrör, samtidigt som vi har en matkris bland annat i Afrika, säger Tero Kallio, vd för Bilimportörerna.

Kallio säger att det i till exempel Tyskland pågår en diskussion om att etanol är ett oetiskt bränsle. Det har också minskat efterfrågan på etanolbilarna.

– Här hemma har etanolbilen varit miljövänlig och etisk, men globalt kanske inte, säger Tero Kallio på Bilimportörerna.

Drastisk nedgång i försäljningen

En elbil på laddning.
Under år 2015 har det däremot sålts rekordmånga elbilar. En elbil på laddning. Bild: Yle/ Johanna Modig elbilsladdning

I Finland inträffade toppåret år 2012, då det såldes 1281 etanolbilar. I fjol såldes bara 344 bilar, och hittills i år har endast 80 nya bilar registrerats. Den negativa försäljningstrenden i hela Europa har fått Volvo att helt sluta tillverka etanolbilar.

– Vi ser att kunderna och marknaden inte har önskat sig det här. Det har inte varit en kommersiellt bra affär, vi har helt enkelt inte sålt tillräckligt många bilar, säger Thomas Hallbäck på Volvo.

De nya hybridbilarna och elbilarna har också varit en orsak till att etanolbilen har tappat mark. De bilarna har visat sig vara mer miljövänliga, praktiska och ekonomiska, och har istället lockat till sig de gröna kunderna.

– Vi är inne i en teknisk utvecklingsfas där dagens förbränningsmotorer, speciellt laddningsbara hybrider, ger ett bättre resultat ur miljösynpunkt, säger Hallbäck.

Hittills i år har det registrerats 117 nya elbilar, meddelar Trafi.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes