Hoppa till huvudinnehåll

Dåliga vägar: Skrattnäsvägen

När Yle Gräv efterlyste tips på dåliga vägar via vår Facebook-sida fick väg 17063, Skrattnäsvägen mest röster i Sydösterbotten. En del befarar att den kommer att degraderas till grusväg så småningom.

Det första som möter oss när vi kommer till Pjelax i Närpes är den stängda butiken.

nerlagd butik i pjelax
nerlagd butik i pjelax Bild: Yle/Kjell Lindroos pjelax

På andra sidan korsningen ligger banken och där börjar Skrattnäsvägen som går till Kristinestad.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos pjelax

Det var i de här trakterna som den numera blomstrande växthusnäringen fick sin början för snart 100 år sedan.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos pjelax

Redan från början står det klart att den här vägen har sett bättre dagar.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos pjelax

Längs den smala och lappade vägen produceras det förnybar energi.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos skrattnäsvägen

Precis före kommungränsen mellan Närpes och Kristinestad stöter vi på det här …

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos skrattnäsvägen

… och vi träffar Carl-Gustav Mattfolk som har bott längs Skrattnäsvägen hela sitt liv.

carl-gustav mattfolk
carl-gustav mattfolk Bild: Yle/Kjell Lindroos carl-gustav mattfolk

Han är inte nöjd med hur vägen sköts och befarar att den i framtiden kommer att klassas ner till en grusväg.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos carl-gustav mattfolk

De som använder vägen från Kristinestadshållet är i alla fall varnade på förhand.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos skrattnäsvägen

I likhet med andra vägar som i framtiden kan bli nerklassade handlar det om en väg som enligt NTM-centralen har en trafikmängd på ungefär 500 bilar per dygn; alltså en väg med litet trafik. En livligt trafikerad väg förväntas ha över 3 000 fordon per dygn.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos skrattnäsvägen

Skrattnäsvägen kommer inte att få ny beläggning, däremot lappas den nog, konstaterar direktör Anders Östergård på NTM-centralen i Södra Österbotten.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos skrattnäsvägen

Enligt Anders Östergård hör Skrattnäsvägen till de vägar där själva vägkroppen borde få en grundlig reparation. Det betingar ett pris på 50 000–60 000 euro per kilometer, pengar som NTM-centralen inte kan satsa.

skrattnäsvägen
skrattnäsvägen Bild: Yle/Kjell Lindroos skrattnäsvägen