Hoppa till huvudinnehåll

Tunnel under Östersjön får grönt ljus av EU

En 18 kilometer lång tunnel mellan Danmark och Tyskland är nu ett steg närmare att bli verklighe
Vision över den kommande tågtunneln. En 18 kilometer lång tunnel mellan Danmark och Tyskland är nu ett steg närmare att bli verklighe Bild: Femern A/S östersjön

En 18 kilometer lång tunnel mellan Danmark och Tyskland är nu ett steg närmare att bli verklighet, rapporterar Svenska Dagbladet.

Planerna på en dubbelspårig järnväg och en dubbelfilig motorväg under Fehmarn Bält har fått grönt ljus av EU, som anser att tunneln inte innebär något otillåtet statligt stöd.

Förbindelsen har också fått grönt ljus av Folktinget i Danmark, som godkände den sista formella miljöprövningen i april.

Politikerna måste ännu godkänna de ekonomiska planerna för sänktunneln, som beräknas kosta 64, 4 miljarder danska kronor. Dessutom måste Tyskland ge byggtillstånd för att en tunnel ska få byggas.

Tunneln kan börja byggas nästa år

Om allt går enligt planerna börjar tunneln byggas nästa år och förväntas vara klar år 2024.

Syftet med tunneln är att skapa bättre förbindelser mellan södra Skandinavien och Norra Tyskland och Hamburg.

I dag går en färja över Fehmarn Bält som tar 45 minuter. En tågresa under havet skulle bara ta sju minuter och en bilresa beräknas ta tio minuter.

Väcker kritik

Rederiet Scandlines, som äger färjor som går över Fehmarn Bält, riktar nu kritik mot EU-kommissionens beslut, med motiveringen att statliga medel till en tunnel gör konkurrensen ensidig.

Motståndarna är också rädda för att arbetsplatser minskar inom färjindustrin.

Ytterligare finns det en risk för att pengar som investeras i tunneln inte kommer att betalas tillbaka, anser kritikerna.

Läs också