Hoppa till huvudinnehåll

Taxibranschen lockar inte - nu finns fler bilar än chaufförer

Taxibilar i kö
Intresset för att bli taxiföretagare i Helsingfors har minskat. Taxibilar i kö Bild: YLE/Christoffer Gröhn centralstationen

Allt färre vill bli taxiföretagare i Helsingfors. Den erfarenhet som nu krävs för att få ett taxitillstånd är anmärkningsvärt låg enligt Taxiförbundet.

För att bli taxiföretagare krävs ett taxitillstånd, som beviljas av Närings- trafik- och miljöcentralen. I våras beviljade NTM-centralen 47 taxitillstånd i Helsingfors och gränsen för att få ett tillstånd var att man jobbat som taxichaufför i lite på två år. Tidigare har den här gränsen rört sig kring tio år.

Taxitillstånd

- För att bli taxichaufför bör man gå en utbildning och när man kört taxi i flera år kan man söka om taxitillstånd för att bli egenföretagare. Tillståndet beviljas av NTM-centralen.

- Statistik från NTM-centralen som Yle Nyheter har tagit fram visar att under tidigare år har det krävts längre erfarenhet som taxichuafför för att få ett taxitillstånd i Helsingfors.

- 2013 krävdes en erfarenhet på nästan 12 år i Vanda, där 13 vanliga tillstånd delades ut och 10 år och 6 månader i Esbo/Grankulla, där 7 tillstånd delades ut.

- I Åbo delades 5 taxitillstånd ut och en erfarenhet på 9 år krävdes. I Vasa delades också 5 tillstånd ut och en erfarenhet på 4 år 6 månader krävdes.

Kaj Rönnholm, som är vice ordförande vid taxiförbundet i Helsingfors, säger att situationen är speciell.

- Gränsen är överraskande låg. Det beror på att kompetenta och erfarna taxichaufförer som kört i 8-10 år inte vill ansöka om taxitillstånd. Branschen har kämpat med lönsamheten i omkring fem år och många anser att det inte är klokt att bli egenföretagare, säger Rönnholm.

Rönnholm säger att utbudet av taxibilar i Helsingfors är större än efterfrågan på taxichaufförer

"Fastän taxipriserna stigit har min lön sjunkit"

Vid järnvägsstationen i centrala Helsingfors finns stadens kanske mest lukrativa taxistolpe. Under onsdagseftermiddagen står Jamal utanför sin taxibil och väntar på kunder.

Han har kört taxi sedan 2007 och säger att tiderna har blivit sämre.

- Trots att taxipriserna har stigit under de här åren har min lön sjunkit, säger han.

Men du vill ändå fortsätta i branschen?

- Jag har inget annat. Jag är inte ung längre och kan inte börja studera. Det här är mitt yrke, säger Jamal.

"Jag tvingades vänta flera timmar på dagens första kund"

I en taxibil ett stycke bort sitter Kari. Han har gått i pension från sitt riktiga jobb, men fortsätter nu att köra taxi.

- Jag fick vänta flera timmar i dag förrän jag fick den första kunden. Men det är lågkonjunktur i Finland nu och dessutom semestertider. Men jag gör inte det här för pengarna. Det är mer av en hobby, säger Kari.

Jyri Lehtonen är studerande och drygar ut kassan med att köra taxi. Han skulle ändå inte vilja bli taxiföretagare.

- Som studerande tjänar jag bra, men som taxiföretagare skulle jag ha ansvar för precis allt och jag måste se till att bilen hela tiden är i skick, säger han.

"För att tjäna tillräckligt krävs 10-12 timmars dagar"

John Söderberg är inte nöjd med hur den här sommaren har sett ut.

Sommaren har ärligt talat varit förbaskat dålig. Jag förstår bra att dagens ungdom inte är intresserad av att köra taxi.― John Söderberg

- Sommaren har ärligt talat varit förbaskat dålig. Jag förstår bra att dagens ungdom inte är intresserad av att köra taxi. En stor del av de nya taxichaufförerna kommer från Estland, Somalia eller Ryssland. Det finns allt färre finska chaufförer. Det är samma utveckling som i Stockholm, Oslo eller i Köpenhamn i tiderna.

Han är taxiföretagare och säger att det inte går så bra ekonomiskt.

- Om man räknar arbetstimmar är det inte lönsamt. Man måste jobba 10-12 timmar för att få en acceptabel lön.

Kaj Rönnholm säger att förutom det ekonomiska läget påverkar också den förändrade situationen inom branschen.

- De som för tio år sedan åkte taxi kan nu ta andra färdmedel och gör det också för att de inte har råd att åka taxi.